Ještě nedávno byla MPV v módě a každá automobilka měla v nabídce hned několik různých velikostí. Ta doba je ale pryč, dnes vládnou SUV, v něž se mění právě velkoprostorová vozidla. První vlaštovkou byl Peugeot 5008, dalším v řadě je Opel Meriva. Ten se v nové generace jmenuje Crossland X a stává se konkurentem Renaultu Captur.
Opel, v Británii Vauxhall, to s ofenzivou SUV a crossoverů (CUV) myslí vážně. Mokka X už dnes patří k nejúspěšnějším modelům značky, během letošního roku pak budou následovat Grandland X a Crossland X. Právě druhý jmenovaný, jehož oficiální premiéra se odehraje v Ženevě, se představuje v plné kráse. Nástupce Merivy je prvním modelem, těžícím ze spolupráce s francouzským PSA, pod kabátkem tak najdeme mechanické základy Peugeotu 2008 (a chystaného Citroënu C3 Picasso), jemuž je jinak novinka přímým konkurentem. Odpovídat Francouzům mají také motorizace, až na zmínku o benzínových i naftových motorech, respektive manuální a automatické převodovce, ale automobilka zatím mlčí.
Daleko to s délkou 4212 milimetrů, šířkou 1765 milimetrů a výškou 1590 milimetrů nemá Crossland X ani k sourozeneckému modelu Mokka X, na rozdíl od něj ale nabídne jen pohon předních kol a cílí primárně na rodiny. To se projevuje například v prostornějším interiéru – zadní lavice je posuvná v rozsahu 150 milimetrů, čímž se základní objem kufru pohybuje mezi 410 až 520 litry. Po sklopení sedadel poskočí hodnota na 1255 litrů. Velkoprostorové automobily připomíná i vyšší stavba karosérie, ve vybraných verzích ještě zdůrazněná kontrastním lakováním střechy. Po vzoru například nového Scénicu mají kola větší průměr, ke světu SUV pro změnu odkazuje plastové obložení podběhů kol a spodní části dveří.
Přední část se drží typických designových prvků značky, včetně velké masky chladiče nebo LED diod pro denní svícení ve tvaru šípu. Za příplatek budou dostupné například i adaptivní LED světlomety. Přechodu do zadní části asistuje chromovaná linka kolem oken, velice zajímavým prvkem je pak přímá návaznost bočního prosklení na skupinové světlomety. Ty jsou rozměrné a optikou kopírují hlavní reflektory. Svým ztvárněním pak zadní partie nemusí sednout každému, především nelakovaný nárazník se stříbrným středem (stejně jako vpředu) působní možná až příliš mohutně.
Kabina svým stylem kopíruje větší modely Astra nebo Insignia, někdejší přetlačítkovanou středovou konzoli tak nahrazuje dotyková obrazovka. Ta je výstupem infotainmentu IntelliLink ve verzi Radio 4.0 nebo Navi 5.0. V obou případech nechybí kompatibilita Apple CarPlay a Android Auto, dostupné jsou rovněž modul OnStar s WiFi připojením k internetu nebo bezdrátová nabíječka chytrých telefonů. Výhodou přechodu Merivy v Crossland X je vedle vnitřní prostoru i zvýšená pozice předních sedadel. Ta mohou být volitelně také ergonomická. Dalšími příplatkovými prvky jsou panoramatická střecha, head up displej nebo bezklíčkové startování a otevírání. Z bezpečnostních pomocníků jmenujme například 180stupňový kamerový systém, přednárazový systém s detekcí chodců a autonomním brzděním, upozornění na vybočení z jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu nebo čtení dopravních značek s rychlostním omezením.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.