Omlazená Škoda Octavia je posledních několik týdnů téměř národním tématem číslo jedna. Diskutuje se o ní vždy a všude, kde se objeví byť jen jediná její fotografie. Jenomže většina kritiků čtveřici světlometů viděla právě jen na fotografiích, proto jsme nevynechali příležitost osobně se s autem seznámit na vídeňském autosalonu.
Jozef Kabaň se nedávno podivil nad tím, že lidé kritizují design omlazené Octavie ještě před tím, než ho reálně viděli. Poprvé dostala veřejnost tuto možnost od čtvrtka 12. do neděle 15. ledna v rakouské metropoli, kde se konala již tradiční automobilová přehlídka. A nejen Rakušané měli o auto obrovský zájem. Prakticky kolem žádného jiného exponátu nebyla neustále tak velká skupina lidí, a to jen o kousek dál stálo Bugatti Chiron nebo omlazený Volkswagen Golf. Všichni studovali přední část, která rozdělením světlometů vzbudila obrovskou vlnu vášní. Že rozhodně nejde o univerzálně krásné řešení naznačovaly i reakce některých návštěvníků, zaslechnout bylo také možné narážky na předchozí Mercedes-Benz třídy E, jemuž se ale sám tvůrce výrazně vyhýbá.
Na ploše vídeňského výstaviště byly k vidění dva vozy – sněhobílý liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a šedý kombík ve výbavě Style, avšak doplněný prakticky o všechny možné příplatky včetně navigace s 9,2palcovým displejem nebo koženého čalounění. Veškerá pozornost ale byla upřena na přední část. A i když bude tento názor nejspíše po celou dobu prodeje (a i dlouho po něm) omlazené Octavie menšinový, nám se čtveřice rozdělených světlometů líbí! Má to samozřejmě své podmínky, světla musí být LED diodová a ideálně by mělo být auto ve světlejší barvě. Pak krásně vynikne kontrast mezi karosérii a reflektory samotnými. U tmavého laku má oko občas tendence chybějící prvek uměle dokreslovat.
Důvodem, proč nás ale omlazený tuzemský bestseller oslovil, byla ale neprostá změna osobnosti. Zatímco původní třetí generace byla sice elegantní, ale nezapamatovatelná, po faceliftu jí rozhodně nepřehlédnete. Řečeno personifikací, z Octavie se stala automobilová osobnost a řešením předních světel vystoupila z davu. Nemusí se to líbit každému, to ale u osobností není ničím neobvyklým. Dalším plusem je, že si model na pomezí nižší střední a střední třídy s žádným ze svých sourozenců nespletete. Přední část celkově pak s novou maskou chladiče a jiným nárazníkem působí robustněji a opticky celý vůz rozšířila. Naopak vzadu se měnila jen kosmetika, i ta ale okřídlenému šípu rozhodně prospěla. Zatmavená světla sice nemají jiný tvar ani optiku, působí ale výrazněji, tím spíše opět se světlým lakem karosérie.
Při představování interiéru Škodovka lákala mimo jiné na 73 milimetrů navíc před koleny zadních cestujících. Vzhledem k tomu, že už původně bylo uvnitř obrovské množství místa ale tuto změnu výškově průměrné postavy pravděpodobně příliš nezaregistrují. Oči se raději zaměří na novou středovou konzoli, zvláště pak v provedení s 9,2palcovým dotykovým displejem navigace Columbus. Ten, spolu s upraveným ovládáním ventilace a klimatizace, pozvedl design celé palubní desky na jinou úroveň, Octavia nyní vypadá mnohem luxusněji, téměř jako auto ne o půl segmentu výše.
Obrazovka s sebou ale nese i zápory, například celodotykové ovládání, včetně hlasitosti, nemusí sednout každému. Jistě, je tu ovládání na volantu, případně hlasem, klasický otoční knoflík jako například v Kodiaqu ale budou někteří určitě postrádat. Naopak grafika celého zařízení je špičková, stejně jako reakce na jednotlivé povely. Řidič má k dispozici nový volant, za nímž si rozsahem nastavení jeho i sedačky najde ideální pozici téměř každý. Líbil se nám rovněž přístrojový panel, inspirovaný většími modely Superb a Kodiaq. Špičková výbava Laurin & Klement má dále povedené světelné lišty ve dveřích, respektive čalounění v kombinaci kůže a Alcantary.
Technicky se Octavia po modernizaci zatím tolik nezměnila. Základním motorem je litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW (116 k) a volbou mezi šestistupňovým manuálem nebo automatem DSG. Následují čtyřválcové zážehové jednotky 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 k). V obou případech je volba mezi šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, silnější motor pak se šestistupňovým DSG kombinuje i pohon všech kol. Turbodieselová paleta jednotek TDI obsahuje šestnáctistovku o výkonu 85 kW (116 k) a dvoulitry s výkonem 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Slabší motory mají opět výběr mezi manuální (1.6 má pět a 2.0 šest stupňů) a dvouspojkovou převodovkou s tím, že dvoulitr s DSG dostane volitelně pohon obou náprav, nejsilnější diesel jinak než s DSG a pohonem všech kol nepořídíte. Alternativu opět představuje 1.4 G-TEC na CNG o výkonu 81 kW (110 k), na výběr je mezi šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým automatem DSG. V průběhu roku ale přijde například nový čtyřválec 1.5 TSI.
Kde naopak okřídlený šíp zapracoval, to je nabídka bezpečnostních asistentů nově obsahující třeba přednárazový systém s detekcí chodců, nouzové volání v případě nehody, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu s přívěsem, varování při opuštění jízdního pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. V ceníku aktuálně figurují výbavy Active, Ambition, Fresh, Style a Laurin & Klement. Ceny liftbacku se pohybují od 407 900 do 824 900 korun, kombík je podle výbavy o 30 000 nebo 35 000 korun dražší.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.