Jozef Kabaň se nedávno podivil nad tím, že lidé kritizují design omlazené Octavie ještě před tím, než ho reálně viděli. Poprvé dostala veřejnost tuto možnost od čtvrtka 12. do neděle 15. ledna v rakouské metropoli, kde se konala již tradiční automobilová přehlídka. A nejen Rakušané měli o auto obrovský zájem. Prakticky kolem žádného jiného exponátu nebyla neustále tak velká skupina lidí, a to jen o kousek dál stálo Bugatti Chiron nebo omlazený Volkswagen Golf. Všichni studovali přední část, která rozdělením světlometů vzbudila obrovskou vlnu vášní. Že rozhodně nejde o univerzálně krásné řešení naznačovaly i reakce některých návštěvníků, zaslechnout bylo také možné narážky na předchozí Mercedes-Benz třídy E, jemuž se ale sám tvůrce výrazně vyhýbá.
Na ploše vídeňského výstaviště byly k vidění dva vozy – sněhobílý liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a šedý kombík ve výbavě Style, avšak doplněný prakticky o všechny možné příplatky včetně navigace s 9,2palcovým displejem nebo koženého čalounění. Veškerá pozornost ale byla upřena na přední část. A i když bude tento názor nejspíše po celou dobu prodeje (a i dlouho po něm) omlazené Octavie menšinový, nám se čtveřice rozdělených světlometů líbí! Má to samozřejmě své podmínky, světla musí být LED diodová a ideálně by mělo být auto ve světlejší barvě. Pak krásně vynikne kontrast mezi karosérii a reflektory samotnými. U tmavého laku má oko občas tendence chybějící prvek uměle dokreslovat.
Důvodem, proč nás ale omlazený tuzemský bestseller oslovil, byla ale neprostá změna osobnosti. Zatímco původní třetí generace byla sice elegantní, ale nezapamatovatelná, po faceliftu jí rozhodně nepřehlédnete. Řečeno personifikací, z Octavie se stala automobilová osobnost a řešením předních světel vystoupila z davu. Nemusí se to líbit každému, to ale u osobností není ničím neobvyklým. Dalším plusem je, že si model na pomezí nižší střední a střední třídy s žádným ze svých sourozenců nespletete. Přední část celkově pak s novou maskou chladiče a jiným nárazníkem působí robustněji a opticky celý vůz rozšířila. Naopak vzadu se měnila jen kosmetika, i ta ale okřídlenému šípu rozhodně prospěla. Zatmavená světla sice nemají jiný tvar ani optiku, působí ale výrazněji, tím spíše opět se světlým lakem karosérie.
Při představování interiéru Škodovka lákala mimo jiné na 73 milimetrů navíc před koleny zadních cestujících. Vzhledem k tomu, že už původně bylo uvnitř obrovské množství místa ale tuto změnu výškově průměrné postavy pravděpodobně příliš nezaregistrují. Oči se raději zaměří na novou středovou konzoli, zvláště pak v provedení s 9,2palcovým dotykovým displejem navigace Columbus. Ten, spolu s upraveným ovládáním ventilace a klimatizace, pozvedl design celé palubní desky na jinou úroveň, Octavia nyní vypadá mnohem luxusněji, téměř jako auto ne o půl segmentu výše.
Obrazovka s sebou ale nese i zápory, například celodotykové ovládání, včetně hlasitosti, nemusí sednout každému. Jistě, je tu ovládání na volantu, případně hlasem, klasický otoční knoflík jako například v Kodiaqu ale budou někteří určitě postrádat. Naopak grafika celého zařízení je špičková, stejně jako reakce na jednotlivé povely. Řidič má k dispozici nový volant, za nímž si rozsahem nastavení jeho i sedačky najde ideální pozici téměř každý. Líbil se nám rovněž přístrojový panel, inspirovaný většími modely Superb a Kodiaq. Špičková výbava Laurin & Klement má dále povedené světelné lišty ve dveřích, respektive čalounění v kombinaci kůže a Alcantary.
Technicky se Octavia po modernizaci zatím tolik nezměnila. Základním motorem je litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW (116 k) a volbou mezi šestistupňovým manuálem nebo automatem DSG. Následují čtyřválcové zážehové jednotky 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 k). V obou případech je volba mezi šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, silnější motor pak se šestistupňovým DSG kombinuje i pohon všech kol. Turbodieselová paleta jednotek TDI obsahuje šestnáctistovku o výkonu 85 kW (116 k) a dvoulitry s výkonem 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Slabší motory mají opět výběr mezi manuální (1.6 má pět a 2.0 šest stupňů) a dvouspojkovou převodovkou s tím, že dvoulitr s DSG dostane volitelně pohon obou náprav, nejsilnější diesel jinak než s DSG a pohonem všech kol nepořídíte. Alternativu opět představuje 1.4 G-TEC na CNG o výkonu 81 kW (110 k), na výběr je mezi šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým automatem DSG. V průběhu roku ale přijde například nový čtyřválec 1.5 TSI.
Kde naopak okřídlený šíp zapracoval, to je nabídka bezpečnostních asistentů nově obsahující třeba přednárazový systém s detekcí chodců, nouzové volání v případě nehody, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu s přívěsem, varování při opuštění jízdního pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. V ceníku aktuálně figurují výbavy Active, Ambition, Fresh, Style a Laurin & Klement. Ceny liftbacku se pohybují od 407 900 do 824 900 korun, kombík je podle výbavy o 30 000 nebo 35 000 korun dražší.