Omlazená Škoda Octavia je posledních několik týdnů téměř národním tématem číslo jedna. Diskutuje se o ní vždy a všude, kde se objeví byť jen jediná její fotografie. Jenomže většina kritiků čtveřici světlometů viděla právě jen na fotografiích, proto jsme nevynechali příležitost osobně se s autem seznámit na vídeňském autosalonu.
Jozef Kabaň se nedávno podivil nad tím, že lidé kritizují design omlazené Octavie ještě před tím, než ho reálně viděli. Poprvé dostala veřejnost tuto možnost od čtvrtka 12. do neděle 15. ledna v rakouské metropoli, kde se konala již tradiční automobilová přehlídka. A nejen Rakušané měli o auto obrovský zájem. Prakticky kolem žádného jiného exponátu nebyla neustále tak velká skupina lidí, a to jen o kousek dál stálo Bugatti Chiron nebo omlazený Volkswagen Golf. Všichni studovali přední část, která rozdělením světlometů vzbudila obrovskou vlnu vášní. Že rozhodně nejde o univerzálně krásné řešení naznačovaly i reakce některých návštěvníků, zaslechnout bylo také možné narážky na předchozí Mercedes-Benz třídy E, jemuž se ale sám tvůrce výrazně vyhýbá.
Na ploše vídeňského výstaviště byly k vidění dva vozy – sněhobílý liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a šedý kombík ve výbavě Style, avšak doplněný prakticky o všechny možné příplatky včetně navigace s 9,2palcovým displejem nebo koženého čalounění. Veškerá pozornost ale byla upřena na přední část. A i když bude tento názor nejspíše po celou dobu prodeje (a i dlouho po něm) omlazené Octavie menšinový, nám se čtveřice rozdělených světlometů líbí! Má to samozřejmě své podmínky, světla musí být LED diodová a ideálně by mělo být auto ve světlejší barvě. Pak krásně vynikne kontrast mezi karosérii a reflektory samotnými. U tmavého laku má oko občas tendence chybějící prvek uměle dokreslovat.
Důvodem, proč nás ale omlazený tuzemský bestseller oslovil, byla ale neprostá změna osobnosti. Zatímco původní třetí generace byla sice elegantní, ale nezapamatovatelná, po faceliftu jí rozhodně nepřehlédnete. Řečeno personifikací, z Octavie se stala automobilová osobnost a řešením předních světel vystoupila z davu. Nemusí se to líbit každému, to ale u osobností není ničím neobvyklým. Dalším plusem je, že si model na pomezí nižší střední a střední třídy s žádným ze svých sourozenců nespletete. Přední část celkově pak s novou maskou chladiče a jiným nárazníkem působí robustněji a opticky celý vůz rozšířila. Naopak vzadu se měnila jen kosmetika, i ta ale okřídlenému šípu rozhodně prospěla. Zatmavená světla sice nemají jiný tvar ani optiku, působí ale výrazněji, tím spíše opět se světlým lakem karosérie.
Při představování interiéru Škodovka lákala mimo jiné na 73 milimetrů navíc před koleny zadních cestujících. Vzhledem k tomu, že už původně bylo uvnitř obrovské množství místa ale tuto změnu výškově průměrné postavy pravděpodobně příliš nezaregistrují. Oči se raději zaměří na novou středovou konzoli, zvláště pak v provedení s 9,2palcovým dotykovým displejem navigace Columbus. Ten, spolu s upraveným ovládáním ventilace a klimatizace, pozvedl design celé palubní desky na jinou úroveň, Octavia nyní vypadá mnohem luxusněji, téměř jako auto ne o půl segmentu výše.
Obrazovka s sebou ale nese i zápory, například celodotykové ovládání, včetně hlasitosti, nemusí sednout každému. Jistě, je tu ovládání na volantu, případně hlasem, klasický otoční knoflík jako například v Kodiaqu ale budou někteří určitě postrádat. Naopak grafika celého zařízení je špičková, stejně jako reakce na jednotlivé povely. Řidič má k dispozici nový volant, za nímž si rozsahem nastavení jeho i sedačky najde ideální pozici téměř každý. Líbil se nám rovněž přístrojový panel, inspirovaný většími modely Superb a Kodiaq. Špičková výbava Laurin & Klement má dále povedené světelné lišty ve dveřích, respektive čalounění v kombinaci kůže a Alcantary.
Technicky se Octavia po modernizaci zatím tolik nezměnila. Základním motorem je litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW (116 k) a volbou mezi šestistupňovým manuálem nebo automatem DSG. Následují čtyřválcové zážehové jednotky 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 k). V obou případech je volba mezi šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, silnější motor pak se šestistupňovým DSG kombinuje i pohon všech kol. Turbodieselová paleta jednotek TDI obsahuje šestnáctistovku o výkonu 85 kW (116 k) a dvoulitry s výkonem 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Slabší motory mají opět výběr mezi manuální (1.6 má pět a 2.0 šest stupňů) a dvouspojkovou převodovkou s tím, že dvoulitr s DSG dostane volitelně pohon obou náprav, nejsilnější diesel jinak než s DSG a pohonem všech kol nepořídíte. Alternativu opět představuje 1.4 G-TEC na CNG o výkonu 81 kW (110 k), na výběr je mezi šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým automatem DSG. V průběhu roku ale přijde například nový čtyřválec 1.5 TSI.
Kde naopak okřídlený šíp zapracoval, to je nabídka bezpečnostních asistentů nově obsahující třeba přednárazový systém s detekcí chodců, nouzové volání v případě nehody, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu s přívěsem, varování při opuštění jízdního pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. V ceníku aktuálně figurují výbavy Active, Ambition, Fresh, Style a Laurin & Klement. Ceny liftbacku se pohybují od 407 900 do 824 900 korun, kombík je podle výbavy o 30 000 nebo 35 000 korun dražší.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.