Omlazená Škoda Octavia je posledních několik týdnů téměř národním tématem číslo jedna. Diskutuje se o ní vždy a všude, kde se objeví byť jen jediná její fotografie. Jenomže většina kritiků čtveřici světlometů viděla právě jen na fotografiích, proto jsme nevynechali příležitost osobně se s autem seznámit na vídeňském autosalonu.
Jozef Kabaň se nedávno podivil nad tím, že lidé kritizují design omlazené Octavie ještě před tím, než ho reálně viděli. Poprvé dostala veřejnost tuto možnost od čtvrtka 12. do neděle 15. ledna v rakouské metropoli, kde se konala již tradiční automobilová přehlídka. A nejen Rakušané měli o auto obrovský zájem. Prakticky kolem žádného jiného exponátu nebyla neustále tak velká skupina lidí, a to jen o kousek dál stálo Bugatti Chiron nebo omlazený Volkswagen Golf. Všichni studovali přední část, která rozdělením světlometů vzbudila obrovskou vlnu vášní. Že rozhodně nejde o univerzálně krásné řešení naznačovaly i reakce některých návštěvníků, zaslechnout bylo také možné narážky na předchozí Mercedes-Benz třídy E, jemuž se ale sám tvůrce výrazně vyhýbá.
Na ploše vídeňského výstaviště byly k vidění dva vozy – sněhobílý liftback v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a šedý kombík ve výbavě Style, avšak doplněný prakticky o všechny možné příplatky včetně navigace s 9,2palcovým displejem nebo koženého čalounění. Veškerá pozornost ale byla upřena na přední část. A i když bude tento názor nejspíše po celou dobu prodeje (a i dlouho po něm) omlazené Octavie menšinový, nám se čtveřice rozdělených světlometů líbí! Má to samozřejmě své podmínky, světla musí být LED diodová a ideálně by mělo být auto ve světlejší barvě. Pak krásně vynikne kontrast mezi karosérii a reflektory samotnými. U tmavého laku má oko občas tendence chybějící prvek uměle dokreslovat.
Důvodem, proč nás ale omlazený tuzemský bestseller oslovil, byla ale neprostá změna osobnosti. Zatímco původní třetí generace byla sice elegantní, ale nezapamatovatelná, po faceliftu jí rozhodně nepřehlédnete. Řečeno personifikací, z Octavie se stala automobilová osobnost a řešením předních světel vystoupila z davu. Nemusí se to líbit každému, to ale u osobností není ničím neobvyklým. Dalším plusem je, že si model na pomezí nižší střední a střední třídy s žádným ze svých sourozenců nespletete. Přední část celkově pak s novou maskou chladiče a jiným nárazníkem působí robustněji a opticky celý vůz rozšířila. Naopak vzadu se měnila jen kosmetika, i ta ale okřídlenému šípu rozhodně prospěla. Zatmavená světla sice nemají jiný tvar ani optiku, působí ale výrazněji, tím spíše opět se světlým lakem karosérie.
Při představování interiéru Škodovka lákala mimo jiné na 73 milimetrů navíc před koleny zadních cestujících. Vzhledem k tomu, že už původně bylo uvnitř obrovské množství místa ale tuto změnu výškově průměrné postavy pravděpodobně příliš nezaregistrují. Oči se raději zaměří na novou středovou konzoli, zvláště pak v provedení s 9,2palcovým dotykovým displejem navigace Columbus. Ten, spolu s upraveným ovládáním ventilace a klimatizace, pozvedl design celé palubní desky na jinou úroveň, Octavia nyní vypadá mnohem luxusněji, téměř jako auto ne o půl segmentu výše.
Obrazovka s sebou ale nese i zápory, například celodotykové ovládání, včetně hlasitosti, nemusí sednout každému. Jistě, je tu ovládání na volantu, případně hlasem, klasický otoční knoflík jako například v Kodiaqu ale budou někteří určitě postrádat. Naopak grafika celého zařízení je špičková, stejně jako reakce na jednotlivé povely. Řidič má k dispozici nový volant, za nímž si rozsahem nastavení jeho i sedačky najde ideální pozici téměř každý. Líbil se nám rovněž přístrojový panel, inspirovaný většími modely Superb a Kodiaq. Špičková výbava Laurin & Klement má dále povedené světelné lišty ve dveřích, respektive čalounění v kombinaci kůže a Alcantary.
Technicky se Octavia po modernizaci zatím tolik nezměnila. Základním motorem je litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW (116 k) a volbou mezi šestistupňovým manuálem nebo automatem DSG. Následují čtyřválcové zážehové jednotky 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 k). V obou případech je volba mezi šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou, silnější motor pak se šestistupňovým DSG kombinuje i pohon všech kol. Turbodieselová paleta jednotek TDI obsahuje šestnáctistovku o výkonu 85 kW (116 k) a dvoulitry s výkonem 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Slabší motory mají opět výběr mezi manuální (1.6 má pět a 2.0 šest stupňů) a dvouspojkovou převodovkou s tím, že dvoulitr s DSG dostane volitelně pohon obou náprav, nejsilnější diesel jinak než s DSG a pohonem všech kol nepořídíte. Alternativu opět představuje 1.4 G-TEC na CNG o výkonu 81 kW (110 k), na výběr je mezi šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým automatem DSG. V průběhu roku ale přijde například nový čtyřválec 1.5 TSI.
Kde naopak okřídlený šíp zapracoval, to je nabídka bezpečnostních asistentů nově obsahující třeba přednárazový systém s detekcí chodců, nouzové volání v případě nehody, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu s přívěsem, varování při opuštění jízdního pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. V ceníku aktuálně figurují výbavy Active, Ambition, Fresh, Style a Laurin & Klement. Ceny liftbacku se pohybují od 407 900 do 824 900 korun, kombík je podle výbavy o 30 000 nebo 35 000 korun dražší.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.