Jestliže můžeme svět luxusních limuzín rozdělit na pomyslnou konfliktní linii mezi Německo a zbytek světa, pak jedním z vůdců neněmeckého tábora je zcela určitě Lexus LS. Ten před osmadvaceti lety nastartoval celou automobilku a ve své páté generaci ji má na hodnotovém žebříčku posunout opět o trochu výš.
Čekali jste snad něco jiného? Lexus LS páté generace je, alespoň v otázce designu, poplatný korporátnímu stylu automobilky. Přední části tak naprosto dominuje obrovská maska chladiče ve tvaru vřetene, které nemůže konkurovat ani Singleframe nového Audi Q8. Ostře řezaná přední světla mají denní svícení ve tvaru písmene L, stejný motiv se přitom opakuje i v zadní části. Reflektory zde navíc zasahují hluboko do boku karosérie. Oproti předchůdci je novinka citelně nižší, což není poznat jen na elegantnější linii střechy (Lexus dokonce LS označuje za čtyřdveřové kupé), ale též výrazně níže umístěné kapotě, respektive víku kufru. Především zadní partie díky tomu působí možná až příliš těžkopádně. Litá kola mají pět různých designů, dva z nich s průměrem 19 a tři s průměrem 20 palců.
Základem nového LS je platforma GA-L, použitá například u kupé LC 500. To znamená pohon zadních kol, nižší těžiště, lepší rozložení hmotnosti a celkově více řidičské zaměření. Limuzína se jejím použitím prodloužila na 5235 milimetrů, rozšířila na 1900 milimetrů a snížila na 1450 milimetrů. Rozvor náprav je 3125 milimetrů. Lexus rovněž slibuje, že základ LS je nejtužší v celé jeho historii, což se jako další faktor pozitivně odrazí na jízdních vlastnostech. Zcela nová je rovněž konstrukce karosérie s rozsáhlým použitím hliníku, v celkovém součtu je tak nové LS o 90 kilogramů lehčí než předchůdce.
Kabina má mezi limuzínami stanovovat nová měřítka, což dokazují například přední sedadla. Ta jsou elektricky nastavitelná ve 28 směrech (!), mají vyhřívání, odvětrávání a masážní funkci. Poslední tři funkce mohou mít i místa vzadu, k tomu navíc sedadlo za spolujezdcem disponuje volitelným polohovatelným opěradlem v rozsahu 48 stupňů, respektive jeho sedák může být zvednutý pod úhlem až 24 stupňů. Samozřejmostí jsou dnes i dvě obrazovky zábavního systému pro zadní sedačky. Tím se můžeme přesunout dopředu, kde najdeme 12,3palcovou obrazovku navigačního systému a až 24palcový head up displej. Celkem logicky je tak největší na světě. Milovníky hudby jistě potěší volitelné audio Mark Levinson s 3D prostorovým zvukem. Po designově stránce pak palubní deska zaujme výdechy ventilace, plynule přecházejícími v obložení prostoru před spolujezdcem, nebo malou kapličkou přístrojů, kde je umístěn displej místo klasických budíků. Horní část je mírně vyvýšena a obsahuje dva otočné ovladače. Mezi materiály dominují kůže a přírodní dřevo.
Pod kapotou LS 500 najdeme dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3.5 litru, se třemi režimy nastavení odezvy, dosahující výkonu 310 kW (421 k) a točivého momentu 599 Nm. To je více než u stávajícího osmiválce, avšak za cenu nižší spotřeby. Jak už bylo řečeno, poháněna jsou v základu zadní kola (čtyřkolka bude dostupná za příplatek), a to přes desetistupňovou automatickou převodovku s možností řazení pádly pod volantem. Z 0 na 96 km/h tak limuzína akceleruje za úctyhodných 4,5 sekundy. O podvozku již částečně byla řeč, dodejme ale, že LS využívá víceprvkového zavěšení nebo volitelného vzduchového odpružení. Zajímavou novinkou je vylepšená ochrana chodců v kombinaci s aktivním řízením. Fígl spočívá v tom, že pokud auto detekuje chodce v pruhu před ním a náraz je zdánlivě nevyhnutelný, elektronika začne sama brzdit a případně je schopná objet člověka, čímž zabrání vážnějším zraněním. Do prodeje zamíří novinka v USA koncem letošního roku.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.