Suzuki Swift v Evropě již delší dobu známe jen jako tří- nebo pětidveřový hatchback. Druhé vydání z devadesátých let se ale i na starém kontinentu objevilo s otevřenou karosérií a sedan, byť s částečně useknutou zadní částí, je dodnes v prodeji v Indii. Jak by nejnovější Swift vypadal v dalších verzích naznačují následující rendery. Některé se realitě blíží, jiné nikoliv.
Nová generace Suzuki Swift se zatím ukázala jen na domácím japonském trhu, a to pouze jako pětidveřový hatchback. Z předchozích zkušeností víme, že dojde pravděpodobně i na model bez zadního páru dveří, leckdo by jej označil za sportovnější. Při pohledu na provedení RSt, a konec konců i ostatní verze, ale musíme uznat, že nějakých sportovních doplňků ani není příliš potřeba. Za prvé, kliky skryté v zadním sloupku dávají pocit třídveřové karosérie, a za druhé, design japonského prcka se vážně povedl. Pod kapotou najdeme dva motory – litrový tříválec Boosterjet o výkonu 75 kW (102 k) nebo čtyřválcovou dvanáctistovku o výkonu 67 kW (91 k). Tu lze mimo jiné kombinovat i s mild hybridní technologií SHVS nebo pohonem všech kol.
Když víme, s kým máme tu čest, můžeme se podívat na jednotlivé rendery od známého grafika, říkající si X-Tomi Design. Začít musíme tím nejreálnějším z nich – skutečně ostré provedení Sport bez diskuze přijde, a to možná ještě v letošním roce. Zaujmout může agresivním bodykitem, mimořádně povedeným vzhledem litých kol nebo použitou technikou. Sportovní podvozek totiž doplní přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka o výkonu 103 kW (140 k). Atmosférická šestnáctistovka současného provedení bohužel zmizí. Téměř jistotou bude také příchod oplastované verze s pracovním označením Cross. Pro ní se jednak dobře hodí pohon všech kol, a jednak její výroba není nikterak složitá. Stačí pár ochranných plastů, vyšší světlá výška a střešní ližiny. Ostatně, něco podobného bylo k dispozici i u odcházející generace.
V některých částech světla určitě uvidíme také sedan. Konkrétně by mělo jít o Indii, kde se Swift s označením DZire bude prodávat pod značkou Maruti Suzuki. Jeho délka bude pod čtyři metry (hatchback má 3840 milimetrů), a to z důvodu daňového zvýhodnění takových automobilů. V Evropě ale sedan zcela určitě neuvidíme. Kategorii „naprostá utopie“ reprezentují návrhy praktického kombi a stylového kabrioletu. Jak už sice bylo naznačeno, v minulosti se vůz s otevřenou střechou v nabídce Swiftu objevil, aktuálně ale pro něj není místo (ačkoliv vypadá opravdu dobře). Kombi by dávalo smysl, kdyby v nabídce nebyla jen o něco málo větší Vitara, případně crossover S-Cross. A jak určitě víte, malá kombi navíc v Evropě aktuálně zrovna nefrčí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.