Druhá generace SUV CX-5 má velký potenciál stát se nejprodávanějším modelem Mazdy. Jednak přichází s atraktivním designem Kodo, jednak je také napěchovaná nejmodernější technikou. Nyní navíc víme více podrobností o pohonných jednotkách, prozradit můžeme také ceny.
V polovině listopadu předvedla Mazda v Los Angeles druhou generaci SUV CX-5, nahrazující až do té chvíle nejdéle sloužící model výrobního programu japonské automobilky. Zároveň ale byli zástupci značky docela skoupí na detaily ohledně použitých motorů. Oproti původním předpokladům jsme ale nakonec na další informace nemuseli čekat příliš dlouho, v těchto dnech totiž nové SUV vstupuje na domácí japonský trh (dealeři přijímají objednávky, reálná auta se k zákazníkům dostanou začátkem února), a to je docela dobrá příležitost jít s kůží na trh. Začít můžeme s vnějšími rozměry – délka 4545 milimetrů, šířka 1840 milimetrů, výška 1690 milimetrů a rozvor 2700 milimetrů jsou ve své podstatě identické s odcházející generací. Uvnitř by tak mělo být přibližně stejně místa, což dokazuje i zavazadelník o základním objemu 505 litrů, znamenající nárůst zanedbatelných dvou litrů.
Přesto vnější design nenechává nikoho na pochybách, že tahle Mazda je úplně nová. Jazyk Kodo se totiž od roku 2012 výrazně posunul, což demonstrují například užší přední světla s možností vybavit je adaptivními LED diodami. Zadní část dostala rovněž užší světla, hlavním prvkem je ale příplatkové elektrické víko kufru. V paletě osmi laků karosérie nechybí krásná červená Soul Crystal, novinku pak představuje šedá Machine. Kabinu jsme důkladně prozkoumali již při prvním představení v Los Angeles a u japonské specifikace se kromě pozice volantu nezměnilo vůbec nic. Sluší se nicméně připomenout, že součástí výbavy může být head up displej, sedmipalcová obrazovka multimediálního systému MZD Connect nebo 4,6palcový LCD displej mezi budíky. Změnila se pozice převodovky, v případě japonského modelu pouze automatu, která je nyní o 60 milimetrů výše (manuál o 40 milimetrů). K posunu došlo i v případě předních sloupků. Čalounění základního modelu má na starosti černá tkanina, jistě populárnější ale bude černá nebo bílá kůže.
Tím se dostáváme k nejdůležitější části tohoto představení. Od americké premiéry jsme sice věděli, že CX-5 dostane dva zážehové a jeden naftový čtyřválec, přiřadit si výkon či nějaké parametry ale bylo nemožné.V Japonsku je vstupním bodem nabídky dvoulitr Skyactiv-G v kombinaci s pohonem předních kol o výkonu 114 kW (155 k) s točivým momentem 196 Nm a průměrnou spotřebou 6,3 l/100 km. O půl litru větší čtyřválec má 140 kW (190 k) a 251 Nm s pohonem předních kol nebo 135 kW (184 k) a 245 Nm s pohonem všech kol. Spotřeba je u obou verzí 6,8 l/100 km. Nejúspornější jednotkou je naftový čtyřválec 2.2 Skyactiv-D o výkonu 129 kW (175 k) s točivým momentem 420 Nm. Jeho spotřeba je 5,6 l/100 km s pohonem předních kol nebo 5,7 - 5,8 l/100 km u čtyřkolky. Všechny jednotky mají standardně šestistupňový automat, turbodiesel je pak navíc vybaven systémem potlačování klepání, hluku a vibrací. Podvozek dostal vpředu vzpěry MacPherson a vzadu víceprvkovou nápravu, chybět nebude ani řešení G-Vectoring.
Základní cena vozu s dvoulitrovým čtyřválcem ve výbavě 20S je 2 462 400 jenů (cca 541 000 korun), vyšší stupeň označovaný slovíčkem Proactive (navíc soubor asistentů i-Activesense - radarový tempomat, nouzové brzdění, detekce chodců nebo čtení dopravních značek - a 19palcová litá kola) přijde na 2 689 200 jenů (cca 591 000 korun). Vrcholný benzínový motor je vedle provedení 25S a 25S Proactive dostupný i jako 25S Proactive L Package (navíc kožené čalounění nebo LED mlhovky). Ceny této jednotky startují na 2 689 200 jenech (cca 591 000 korun) překvapivě s pohonem všech kol, dvoukolka je dostupná jen v nejvyšší verzi za minimálně 2 986 200 jenů (cca 656 000 korun). Turbodiesel je k dispozici v provedení XD, XD Proactive a XD Proactive L Package, s pohonem přední nápravy startuje na 2 775 600 jenech (cca 610 000 korun), se čtyřkolkou na 3 002 400 jenech (cca 659 000 korun). Pro zajímavost, nejdražší Mazda CX-5 je v provedení 2.2 Skyactiv-D 4WD XD Proactive L Package za 3 526 200 jenů (cca 775 000 korun). Na závěr už snad jen informace, že evropská premiéra proběhne v Ženevě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?