Druhá generace SUV CX-5 má velký potenciál stát se nejprodávanějším modelem Mazdy. Jednak přichází s atraktivním designem Kodo, jednak je také napěchovaná nejmodernější technikou. Nyní navíc víme více podrobností o pohonných jednotkách, prozradit můžeme také ceny.
V polovině listopadu předvedla Mazda v Los Angeles druhou generaci SUV CX-5, nahrazující až do té chvíle nejdéle sloužící model výrobního programu japonské automobilky. Zároveň ale byli zástupci značky docela skoupí na detaily ohledně použitých motorů. Oproti původním předpokladům jsme ale nakonec na další informace nemuseli čekat příliš dlouho, v těchto dnech totiž nové SUV vstupuje na domácí japonský trh (dealeři přijímají objednávky, reálná auta se k zákazníkům dostanou začátkem února), a to je docela dobrá příležitost jít s kůží na trh. Začít můžeme s vnějšími rozměry – délka 4545 milimetrů, šířka 1840 milimetrů, výška 1690 milimetrů a rozvor 2700 milimetrů jsou ve své podstatě identické s odcházející generací. Uvnitř by tak mělo být přibližně stejně místa, což dokazuje i zavazadelník o základním objemu 505 litrů, znamenající nárůst zanedbatelných dvou litrů.
Přesto vnější design nenechává nikoho na pochybách, že tahle Mazda je úplně nová. Jazyk Kodo se totiž od roku 2012 výrazně posunul, což demonstrují například užší přední světla s možností vybavit je adaptivními LED diodami. Zadní část dostala rovněž užší světla, hlavním prvkem je ale příplatkové elektrické víko kufru. V paletě osmi laků karosérie nechybí krásná červená Soul Crystal, novinku pak představuje šedá Machine. Kabinu jsme důkladně prozkoumali již při prvním představení v Los Angeles a u japonské specifikace se kromě pozice volantu nezměnilo vůbec nic. Sluší se nicméně připomenout, že součástí výbavy může být head up displej, sedmipalcová obrazovka multimediálního systému MZD Connect nebo 4,6palcový LCD displej mezi budíky. Změnila se pozice převodovky, v případě japonského modelu pouze automatu, která je nyní o 60 milimetrů výše (manuál o 40 milimetrů). K posunu došlo i v případě předních sloupků. Čalounění základního modelu má na starosti černá tkanina, jistě populárnější ale bude černá nebo bílá kůže.
Tím se dostáváme k nejdůležitější části tohoto představení. Od americké premiéry jsme sice věděli, že CX-5 dostane dva zážehové a jeden naftový čtyřválec, přiřadit si výkon či nějaké parametry ale bylo nemožné.V Japonsku je vstupním bodem nabídky dvoulitr Skyactiv-G v kombinaci s pohonem předních kol o výkonu 114 kW (155 k) s točivým momentem 196 Nm a průměrnou spotřebou 6,3 l/100 km. O půl litru větší čtyřválec má 140 kW (190 k) a 251 Nm s pohonem předních kol nebo 135 kW (184 k) a 245 Nm s pohonem všech kol. Spotřeba je u obou verzí 6,8 l/100 km. Nejúspornější jednotkou je naftový čtyřválec 2.2 Skyactiv-D o výkonu 129 kW (175 k) s točivým momentem 420 Nm. Jeho spotřeba je 5,6 l/100 km s pohonem předních kol nebo 5,7 - 5,8 l/100 km u čtyřkolky. Všechny jednotky mají standardně šestistupňový automat, turbodiesel je pak navíc vybaven systémem potlačování klepání, hluku a vibrací. Podvozek dostal vpředu vzpěry MacPherson a vzadu víceprvkovou nápravu, chybět nebude ani řešení G-Vectoring.
Základní cena vozu s dvoulitrovým čtyřválcem ve výbavě 20S je 2 462 400 jenů (cca 541 000 korun), vyšší stupeň označovaný slovíčkem Proactive (navíc soubor asistentů i-Activesense - radarový tempomat, nouzové brzdění, detekce chodců nebo čtení dopravních značek - a 19palcová litá kola) přijde na 2 689 200 jenů (cca 591 000 korun). Vrcholný benzínový motor je vedle provedení 25S a 25S Proactive dostupný i jako 25S Proactive L Package (navíc kožené čalounění nebo LED mlhovky). Ceny této jednotky startují na 2 689 200 jenech (cca 591 000 korun) překvapivě s pohonem všech kol, dvoukolka je dostupná jen v nejvyšší verzi za minimálně 2 986 200 jenů (cca 656 000 korun). Turbodiesel je k dispozici v provedení XD, XD Proactive a XD Proactive L Package, s pohonem přední nápravy startuje na 2 775 600 jenech (cca 610 000 korun), se čtyřkolkou na 3 002 400 jenech (cca 659 000 korun). Pro zajímavost, nejdražší Mazda CX-5 je v provedení 2.2 Skyactiv-D 4WD XD Proactive L Package za 3 526 200 jenů (cca 775 000 korun). Na závěr už snad jen informace, že evropská premiéra proběhne v Ženevě.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.