Ford Fiesta letos slaví čtyřicáté narozeniny a lepší dárek si snad ani nadělit nemohl. Na speciální akci v Kolíně byla totiž představena nová generace německého prcka, která možná na první pohled ani jako nová nevypadá. Při pohledu do interiéru nebo na nabídku verzí však ale není pochyb o tom, že se díváme na jednoho z budoucích lídrů celého segmentu.
První Fiesta se představila už v roce 1976 a od té doby se stala bestsellerem modrého oválu. Nejnovější vydání se od těch předchozích výrazně liší, a to nejen velikostí nebo bezpečností. Podívejte se, kam se například dostal vnější vzhled. Zatímco ještě poměrně nedávno bylo možné lehce identifikovat třídní příslušnost vozu, dnes už je to bez osobního kontaktu o dost těžší. Aktuálně za to může především nižší a širší stavba karosérie s hexagonální maskou chladiče a protaženými světlomety. Na první pohled podobné jako u odcházející generace. Vzadu je to ale úplně jiná písnička, Fiesta i kvůli použití na šířku orientovaných světlometů působí mnohem dospěleji. Co také zaujme, to bude šířka nabízených verzích.
Vedle standardního tří- nebo pětidveřového hatchbacku se zájemci mohou těšit na sportovně laděnou verzi ST-Line, luxusní Vignale a terénní Active. Ta se vyznačuje vyšší světlou výškou, plastovou ochranou karosérie nebo střešními ližinami. V budoucnu pak dojde i na ryze sportovní Fiestu ST. Naprostou revolucí prošel interiér, především v oblastí palubní desky. Na první pohled řešení s volně stojící obrazovkou multimediálního systému SYNC 3 může připomenout Fiat Tipo nebo novou Kiu Rio. Někdejší přetlačítkované středové konzoli ale toto řešení jednoznačně pomohlo, obrazovka navíc není nikterak utopená. Logicky bude k dispozici několik variant od klasického rádia až po osmipalcovou navigaci. Mezi příplatky bude dokonce figurovat prémiové audio B&O Play. Zajímavě rovněž vypadají volant a přístrojová deska, před spolujezdcem je docela atypicky tvarovaná dekorační plocha.
Co se ukrývá pod kabátkem Fiesty zůstává z velké části tajemstvím. Ford nezveřejnil o technice jediný řádek, na druhou stranu souběžně s malým hatchbacekm představil poslední vývojový stupeň litrového tříválce EcoBoost. Ten se pyšní vypínáním jednoho válce ve chvíli, kdy pohonná jednotka není příliš namáhána. Automobilka tvrdí, že odpojení nebo opětovné připojení válce je otázkou 14 milisekund, celý proces pak nelze provádět nad 4500 ot./min. Úspora paliva má být až šestiprocentní, víme však, jak na tom tabulkové hodnoty jsou. Tento motor každopádně přijede až v roce 2018, do té doby tak Fiesta nejspíše dostane standardní litrový tříválec EcoBoost v několika variantách, doplněný o atmosférický zážehový tří- nebo čtyřválec a naftovou patnáctistovku. Jestli půjde o motor z řady TDCi nebo EcoBlue zatím jasné není. Z bezpečnostních asistentů lze očekávat uvedení přednárazového systému, automatického parkování, adaptivního tempomatu nebo sledování mrtvého úhlu.
Více informací se z úst Fordu dozvíme v nejbližších týdnech nebo měsících, premiéra proběhne na březnovém ženevském autosalonu. Až začne prodej, dají se oproti současnému stavu očekávat lehce vyšší ceny. Důvodem je fakt, že modrý ovál uvedením pětidveřového Ka+ upustil od základních a hůře vybavených variant Fiesty. Souvisí to ale i se snahou posunout model do vyšších pater segmentu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.