Tokijský Auto Salon, tradiční to přehlídka upravených automobilů především japonské produkce, se kvapem blíží. Stejně jako každým rokem se její brány otevřou zhruba v polovině ledna (letos 13. - 15.) a chybět pochopitelně neubude žádná z velkých japonských automobilek. Možná nejpůsobivější expozici nabídne Mazda, jejímž středobodem bude Roadster na tisíc způsobů.
Mazda je v posledních měsících hodně aktivní. Po MX-5 RF, prodávané v Japonsku jako Roadster RF, představila v polovině listopadu novou CX-5. Ta se na domácí trh dostala v minulých dnech a v Tokiu se jí dostane prvního tuningu. Zatím pouze továrního a bez výraznějšího vlivu na jízdní vlastnosti. Provedení Custom Style se od série odlišuje předním splitterem, nástavci prahů nebo pozměněným zadním nárazníkem se dvěma koncovkami výfuku. Méně nápadné jsou odlišné kryty zrcátek a decentní střešní spoiler, naopak 20palcová litá kola s pneumatikami o rozměru 245/45 R20 nadělají parády dost a dost.
Technicky je jedinou větší vychytávkou výškově stavitelný podvozek v kombinaci s černými třmeny brzd. Uvnitř čekejte jiné pedály a nástavce prahů. A pokud máte SUV Mazdy málo, bude jen o kousek vedle stát také CX-3 Custom Style s překvapivě úplně stejnou porcí úprav jako větší sourozenec. Snad jen ta kola jsou o nějaký ten palec menší. Do třetice Custom Style, a to u malého Demia (u nás Mazda2). Změny? Stejné jako u obou SUV.
Jako zajímavější se ale bude návštěvníkům výstavy jistě jevit dvojice vyšperkovaných Roadsterů, u nás známých pod označením MX-5. Roadster RF Custom Style ukazuje nejnovější provedení s pevnou skládací střechou, doplněné o přední splitter, nástavce prahů a výraznější difuzor se dvěma koncovkami sportovního výfuku. Vše je černé, kontrastující červenému laku karosérie. Auto má rovněž výškově stavitelný podvozek nebo rozpěru v motorovém prostoru. Na historii odkazuje Roadster Classic Red, oděný do stejnojmenného červeného odstínu karosérie. Ten se objevil jako jeden ze tří laků na původním Roadsteru NA. Další změny ale moderní následovník nenabízí.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?