O dalších specifikacích Škody Kodiaq spekulujeme prakticky neustále, oficiální potvrzení však ne a ne přijít. Jistý zlom nastává až po oficiální prezentaci vozu novinářům na španělské Mallorce. Tam se o budoucnosti velkého SUV rozpovídalo několik zodpovědných činitelů a my tak víme, kdy se ukáže provedení SportLine a co bude mít pod kapotou RS.
Velké sedmimístné SUV má nejen cenami dobře našlápnuto, stát se celosvětovým bestsellerem. Marná sláva, jen s běžnými výbavovými stupni to však nepůjde, protože stále více trhů vyžaduje sportovní nebo alespoň pseudosportovní varianty. Škoda by v případě Kodiaqu měla nabídnout obě možnosti, jen si na ně bude třeba trochu počkat. Tedy ne na verzi SportLine se sportovními doplňky, většími koly, sníženým podvozkem a extra výbavou ve stylu stejně pojmenovaného Superbu. Ta se podle magazínu CarAdvice ukáže již za pár měsíců v Ženevě. Další detaily si zatím okřídlený šíp nechává pro sebe, představení ve Švýcarsku je ale tutovka.
Mnohem zajímavější nicméně bude sledovat vývoj Kodiaqu RS. O něm jsme nedávno psali, že jeho příchod je vysoce pravděpodobný, jen jsme nevěděli, s jakým motorem. Jisté vodítko nám v tomto směru mohla dát čínská specifikace vozu, v jejichž útrobách najdeme dvoulitrové TSI o výkonu 162 kW (220 k) z Octavie RS. Pravda ale bude asi někde malinko jinde. CarAdvice totiž na oficiální prezentaci vyzpovídal i Jiřího Dytrycha, programového manažera Kodiaqu. „Pokud představíme verzi RS, pak to bude jen s jedním motorem, který bude na vrcholu nabídky. A bude mít skutečně mnoho možností,“ uvedl.
Potvrzení příchodu Kodiaqu RS to sice není, na druhou jde o tak konkrétní informaci, že snad ani v automobilce už o jeho výrobě nepochybují. Tím vrcholem nabídky je myšlena pohonná jednotka, po jejímž přidání do nabídky standardního Kodiaqu volá mnoho lidí už od představení vozu. „Musí to být dvakrát přeplňovaný turbodiesel. Pro tyto příležitosti máme v nabídce dvoulitr BiTDI o výkonu 176 kW (240 k),“ řekl Dytrych. Motor s točivým momentem 500 Nm se jeví jako dokonalé řešení – je silnější než dvoulitrové TSI v Octavii RS230 a má větší točivý moment než vrcholný Superb 2.0 TSI DSG 4x4. Navíc jde o nejsilnější dvoulitrový turbodiesel na trhu. A takové motory jsou u sportovních SUV v kurzu, vzpomeňte třeba Audi SQ7.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?