Alfa Romeo představila atraktivní SUV Stelvio. Bude stačit na německou konkurenci?

Alfa Romeo Stelvio se představuje, rovnou v provedení Quadrifoglio.
Alfa Romeo Stelvio se představuje, rovnou v provedení Quadrifoglio., foto: Alfa Romeo
ar6 16. listopadu 2016 11:02 | akt. 16. listopadu 2016 22:33
Sdílej:

Na SUV s logem Alfy Romeo se čekalo hodně dlouho. Nějaké náznaky se objevily již v minulém století, plnohodnotná předpověď terénního vozu z Itálie ale přišla až s konceptem Kamal začátkem 21. století. Ani on to ale nedotáhl do sériové výroby, a tak si museli příznivci počkat dlouhých třináct let. Vyplatilo se, produkční SUV Stelvio je totiž designovým skvostem a ve svých útrobách ukrývá prvotřídní techniku.

Záchranný plán Alfy počítá hned s několika novými modely, hlavní pozornost se však upíná na první dva představené. Sedan Giulia už nějaký ten pátek můžete objednávat i u českých dealerů, na stejném základu pak přichází také SUV Stelvio. To můžete častovat nejrůznějšími přezdívkami, z nichž nejbližší pravdě je asi Giulia na chůdách, faktem ale je, že vnější design se Italům opět nebývale povedl. Alfa sice zatím představila jen nejsilnější provedení Quadrifoglio, z příkladu Giulie ale víme, že ani standardní turbodiesely designově nestrádají. Ze sedanu střední třídy si 4680 milimetrů dlouhé, 2160 milimetrů široké a 1650 milimetrů vysoké SUV půjčuje většinu hlavních designových prvků. Přední část tak zdobí maska ve tvaru štítu a dvojice postupně rozšiřujících se LED světlometů. Jen nárazník je o něco robustnější.  Podběhy v barvě karosérie vyplňují nádherná 19palcová kola, v zadní části dominují střešní spoiler a karbonový difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Uhlíková vlákna jsou vůbec použita na více místech karosérie.

Interiér patří k často kritizovaným částem Giulie, Stelvio se tak alespoň na první pohled snažilo malinko odlišit. Opět, základní architektura je stejná, jiná je však kaplička s obrazovkou multimediálního systému, jejíž úhlopříčka má 8,8 palce. Budíky jsou umístěny ve dvou samostatných tubusech, jako odkaz na vozy Ferrari si Stelvio vozí startovací tlačítko zabudované do volantu. Vedle těchto prvků je ale kabině vlastní spíše minimalismus, množství tlačítek ve spodní části středové konzole není nijak velké, kolem voliče automatické převodovky jsou sdruženy tři otoční ovladače. Stylově působí potah horní části palubní desky s červeným prošíváním, které se objevuje i na sedadlech nebo výplních dveří. Dekorační plocha před spolujezdcem je z uhlíkových vláken. Milovníky hudby potěší příplatkové audio Harman Kardon se čtrnácti reproduktory.

Pod karosérií se ukrývá hliníková platforma Giorgio jako v případě Giulie, znamená to mimo jiné dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a čtyři a půl prvkovou nápravu vzadu. Jelikož na obrázcích vidíme vrcholné provedení Quadrifoglio, nebo zkráceně Q, je jasné, že pod kapotou je 2.9litrový šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 375 kW (510 k) s točivým momentem 600 Nm. Na rozdíl od Giulie má ostré Stelvio standardně osmistupňový automat a pohon všech kol Q4 (za normálních podmínek je výkon přenášen dozadu, při zhoršení přilnavosti jej elektronika rozdělí v poměru 50:50), z 0 na 96 km/h ale i tak zrychlí za 3,9 sekundy a rozjede se až na 284 km/h. Součástí pohonného ústrojí je vektorování točivého momentu a volič Alfa DNA Pro s režimy Natural, Dynamic, Advanced Efficiency a Race. V tom posledním přitom umí automat od ZF přeřadit za 150 milisekund! Zastavení mají na starosti karbon-keramické brzdy.

Níže posazený bude v severoamerické motorové paletě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 206 kW (280 k) s točivým momentem 400 Nm. V Evropě jej najdeme pod kapotou Giulie Veloce, v USA by měl podle Autocaru pohánět jednak standardní model, a jednak provedení Ti. Stejně jako u Stelvia Q jsou všechna kola poháněna přes osmistupňový automat ZF. Další motorové varianty zatím Alfa Romeo nepotvrdila, při příchodu na evropský trh ale zcela jistě přijde i z Giulie známá řada především naftových motorů. Bez nich v segmentu prémiových středně velkých SUV neuspějete. Evropská premiéra konkurenta Audi Q5, BMW X3, Jaguaru F-Pace, Mercedesu GLC nebo Porsche Macan se uskuteční na jaře v Ženevě, prodeje by měly začít v první polovině příštího roku.

Zdroj: Auto Express, Autocar, Carscoops

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.