Na SUV s logem Alfy Romeo se čekalo hodně dlouho. Nějaké náznaky se objevily již v minulém století, plnohodnotná předpověď terénního vozu z Itálie ale přišla až s konceptem Kamal začátkem 21. století. Ani on to ale nedotáhl do sériové výroby, a tak si museli příznivci počkat dlouhých třináct let. Vyplatilo se, produkční SUV Stelvio je totiž designovým skvostem a ve svých útrobách ukrývá prvotřídní techniku.
Záchranný plán Alfy počítá hned s několika novými modely, hlavní pozornost se však upíná na první dva představené. Sedan Giulia už nějaký ten pátek můžete objednávat i u českých dealerů, na stejném základu pak přichází také SUV Stelvio. To můžete častovat nejrůznějšími přezdívkami, z nichž nejbližší pravdě je asi Giulia na chůdách, faktem ale je, že vnější design se Italům opět nebývale povedl. Alfa sice zatím představila jen nejsilnější provedení Quadrifoglio, z příkladu Giulie ale víme, že ani standardní turbodiesely designově nestrádají. Ze sedanu střední třídy si 4680 milimetrů dlouhé, 2160 milimetrů široké a 1650 milimetrů vysoké SUV půjčuje většinu hlavních designových prvků. Přední část tak zdobí maska ve tvaru štítu a dvojice postupně rozšiřujících se LED světlometů. Jen nárazník je o něco robustnější. Podběhy v barvě karosérie vyplňují nádherná 19palcová kola, v zadní části dominují střešní spoiler a karbonový difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Uhlíková vlákna jsou vůbec použita na více místech karosérie.
Interiér patří k často kritizovaným částem Giulie, Stelvio se tak alespoň na první pohled snažilo malinko odlišit. Opět, základní architektura je stejná, jiná je však kaplička s obrazovkou multimediálního systému, jejíž úhlopříčka má 8,8 palce. Budíky jsou umístěny ve dvou samostatných tubusech, jako odkaz na vozy Ferrari si Stelvio vozí startovací tlačítko zabudované do volantu. Vedle těchto prvků je ale kabině vlastní spíše minimalismus, množství tlačítek ve spodní části středové konzole není nijak velké, kolem voliče automatické převodovky jsou sdruženy tři otoční ovladače. Stylově působí potah horní části palubní desky s červeným prošíváním, které se objevuje i na sedadlech nebo výplních dveří. Dekorační plocha před spolujezdcem je z uhlíkových vláken. Milovníky hudby potěší příplatkové audio Harman Kardon se čtrnácti reproduktory.
Pod karosérií se ukrývá hliníková platforma Giorgio jako v případě Giulie, znamená to mimo jiné dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a čtyři a půl prvkovou nápravu vzadu. Jelikož na obrázcích vidíme vrcholné provedení Quadrifoglio, nebo zkráceně Q, je jasné, že pod kapotou je 2.9litrový šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 375 kW (510 k) s točivým momentem 600 Nm. Na rozdíl od Giulie má ostré Stelvio standardně osmistupňový automat a pohon všech kol Q4 (za normálních podmínek je výkon přenášen dozadu, při zhoršení přilnavosti jej elektronika rozdělí v poměru 50:50), z 0 na 96 km/h ale i tak zrychlí za 3,9 sekundy a rozjede se až na 284 km/h. Součástí pohonného ústrojí je vektorování točivého momentu a volič Alfa DNA Pro s režimy Natural, Dynamic, Advanced Efficiency a Race. V tom posledním přitom umí automat od ZF přeřadit za 150 milisekund! Zastavení mají na starosti karbon-keramické brzdy.
Níže posazený bude v severoamerické motorové paletě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 206 kW (280 k) s točivým momentem 400 Nm. V Evropě jej najdeme pod kapotou Giulie Veloce, v USA by měl podle Autocaru pohánět jednak standardní model, a jednak provedení Ti. Stejně jako u Stelvia Q jsou všechna kola poháněna přes osmistupňový automat ZF. Další motorové varianty zatím Alfa Romeo nepotvrdila, při příchodu na evropský trh ale zcela jistě přijde i z Giulie známá řada především naftových motorů. Bez nich v segmentu prémiových středně velkých SUV neuspějete. Evropská premiéra konkurenta Audi Q5, BMW X3, Jaguaru F-Pace, Mercedesu GLC nebo Porsche Macan se uskuteční na jaře v Ženevě, prodeje by měly začít v první polovině příštího roku.
Zdroj: Auto Express, Autocar, Carscoops
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.