Na SUV s logem Alfy Romeo se čekalo hodně dlouho. Nějaké náznaky se objevily již v minulém století, plnohodnotná předpověď terénního vozu z Itálie ale přišla až s konceptem Kamal začátkem 21. století. Ani on to ale nedotáhl do sériové výroby, a tak si museli příznivci počkat dlouhých třináct let. Vyplatilo se, produkční SUV Stelvio je totiž designovým skvostem a ve svých útrobách ukrývá prvotřídní techniku.
Záchranný plán Alfy počítá hned s několika novými modely, hlavní pozornost se však upíná na první dva představené. Sedan Giulia už nějaký ten pátek můžete objednávat i u českých dealerů, na stejném základu pak přichází také SUV Stelvio. To můžete častovat nejrůznějšími přezdívkami, z nichž nejbližší pravdě je asi Giulia na chůdách, faktem ale je, že vnější design se Italům opět nebývale povedl. Alfa sice zatím představila jen nejsilnější provedení Quadrifoglio, z příkladu Giulie ale víme, že ani standardní turbodiesely designově nestrádají. Ze sedanu střední třídy si 4680 milimetrů dlouhé, 2160 milimetrů široké a 1650 milimetrů vysoké SUV půjčuje většinu hlavních designových prvků. Přední část tak zdobí maska ve tvaru štítu a dvojice postupně rozšiřujících se LED světlometů. Jen nárazník je o něco robustnější. Podběhy v barvě karosérie vyplňují nádherná 19palcová kola, v zadní části dominují střešní spoiler a karbonový difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Uhlíková vlákna jsou vůbec použita na více místech karosérie.
Interiér patří k často kritizovaným částem Giulie, Stelvio se tak alespoň na první pohled snažilo malinko odlišit. Opět, základní architektura je stejná, jiná je však kaplička s obrazovkou multimediálního systému, jejíž úhlopříčka má 8,8 palce. Budíky jsou umístěny ve dvou samostatných tubusech, jako odkaz na vozy Ferrari si Stelvio vozí startovací tlačítko zabudované do volantu. Vedle těchto prvků je ale kabině vlastní spíše minimalismus, množství tlačítek ve spodní části středové konzole není nijak velké, kolem voliče automatické převodovky jsou sdruženy tři otoční ovladače. Stylově působí potah horní části palubní desky s červeným prošíváním, které se objevuje i na sedadlech nebo výplních dveří. Dekorační plocha před spolujezdcem je z uhlíkových vláken. Milovníky hudby potěší příplatkové audio Harman Kardon se čtrnácti reproduktory.
Pod karosérií se ukrývá hliníková platforma Giorgio jako v případě Giulie, znamená to mimo jiné dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a čtyři a půl prvkovou nápravu vzadu. Jelikož na obrázcích vidíme vrcholné provedení Quadrifoglio, nebo zkráceně Q, je jasné, že pod kapotou je 2.9litrový šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 375 kW (510 k) s točivým momentem 600 Nm. Na rozdíl od Giulie má ostré Stelvio standardně osmistupňový automat a pohon všech kol Q4 (za normálních podmínek je výkon přenášen dozadu, při zhoršení přilnavosti jej elektronika rozdělí v poměru 50:50), z 0 na 96 km/h ale i tak zrychlí za 3,9 sekundy a rozjede se až na 284 km/h. Součástí pohonného ústrojí je vektorování točivého momentu a volič Alfa DNA Pro s režimy Natural, Dynamic, Advanced Efficiency a Race. V tom posledním přitom umí automat od ZF přeřadit za 150 milisekund! Zastavení mají na starosti karbon-keramické brzdy.
Níže posazený bude v severoamerické motorové paletě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 206 kW (280 k) s točivým momentem 400 Nm. V Evropě jej najdeme pod kapotou Giulie Veloce, v USA by měl podle Autocaru pohánět jednak standardní model, a jednak provedení Ti. Stejně jako u Stelvia Q jsou všechna kola poháněna přes osmistupňový automat ZF. Další motorové varianty zatím Alfa Romeo nepotvrdila, při příchodu na evropský trh ale zcela jistě přijde i z Giulie známá řada především naftových motorů. Bez nich v segmentu prémiových středně velkých SUV neuspějete. Evropská premiéra konkurenta Audi Q5, BMW X3, Jaguaru F-Pace, Mercedesu GLC nebo Porsche Macan se uskuteční na jaře v Ženevě, prodeje by měly začít v první polovině příštího roku.
Zdroj: Auto Express, Autocar, Carscoops
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?