Honda Civic je mezi automobily nižší střední třídy stálicí a v Evropě dost možná vůbec nejdůležitějším modelem značky. Proto bylo překvapení, když se osmá generace před jedenácti lety vydala cestou neortodoxního designu ve stylu UFO. Následovník byl už o něco méně kontroverzní, novinka se pak i stylizací palubní desky řadí do klidných vod třídy po bok Golfu nebo Focusu. Není to však na škodu?
S desátým pokračováním Civicu jsme se mohli poprvé setkat loni v podobě sedanu pro americký trh. Následovalo kupé a na jaře také koncept hatchbacku. Ten do Paříže přijel v sériové podobě a jako bonus s sebou vzal i tříprostorový sedan a především koncept sportovní verze Type R. Stěžejní je nicméně pro náš trh klasický pětidveřový hatchback, který oproti předchůdci narostl ve všech směrech. To ostatně poznáte už při letmém setkání, Honda Civic je v aktuální verzi pořádným kusem auta, což ještě umocňoval volitelný sportovní bodykit. Ten byl nakonec asi největším problémem vozu, protože některé jeho části působí vyloženě lacině. Nelíbilo se nám především tvarování zadního nárazníku s centrální dvojitou koncovkou výfuku, tím spíš u auta s přeplňovanou patnáctistovkou pod kapotou. Opodál stojící modrý sedan v „běžném“ provedení se nám zdál o mnoho příjemnější.
Hlavním rozpoznávacím prvkem nových modelů Honda, i vzhledem k předevčírem představenému SUV CR-V, budou maska chladiče s navazujícími světlomety. Pro někoho je toto řešení příliš komplikované, naživo ale působí elegantně a vůbec ne rušivě. Opět preferujeme spíše pojetí sedanu než hatchbacku s černou hlavní lištou, ostře kontrastující s červeným lakem karosérie. Hodně o zvyku bude protažení zadních světel až hluboko do horní části víka kufru, u modelů se sportovním paketem ještě umocněné černou hranou spoileru, navazující na optiku reflektorů.
Celkově se nám tedy na první pohled líbí více sedan, a to i díky elegantnější linii střechy, přecházející plynule ve víko kufru. Toto řešení má ale i svou nevýhodu v podobě výrazně ztíženého přístupu do zavazadlového prostoru. Ten samotný je dlouhý a i přes výraznější podběhy má dostatečnou šířku, jenomže otvor do něj je úzký a poměrně nízký, což se mnoha zákazníkům líbit nebude. Navíc, když konkurence toto umí vyřešit i lépe. Kufr je naopak královskou disciplínou hatchbacku. Objemem 478 litrů se řadí k premiantům nižší střední třídy, navíc potěší také jeho délka a šířka, umožňující naložit i větší předměty, a velikost pátých dveří. Škoda snad jen hloubky, pokud se totiž nějaký menší předmět dostane až k nakládací hraně, bude se poměrně těžko (a špinavě) „lovit“. Kde obě karosářské varianty excelují, to je prostor pro zadní cestující. Za místo pro kolena by se nemusela stydět ani Octavia, to stejné se dá v podstatě říct i o místu nad hlavou. To je rovněž oblast, kde sedan dohání problémy s přístupem do kufru. Často se totiž stává, že při svažující se střeše cestující vzadu pravidelně škrtají hlavami o střechu (zkuste například Hyundai Ioniq). U Civicu Sedan nic takového nehrozí.
Jak je dobrá pozice vzadu, tak je dobrá i pozice za volantem. Sedadlo je široce nastavitelné a ve spolupráci s podélně i výškově seřiditelný „kormidlem“ najde pohodlné usazení prakticky každá postava. Pro milovníky minulých dvou generací čeká uvnitř šok. Uspořádání palubní desky je naprosto klasické, mainstreamové. Budíky jsou tam, kde je čekáte, infotainment je tam, kde čekáte… Hlavní součást středové konzole nyní tvoří sedmipalcová obrazovka systému Honda Connect. Ta má údajně podporovat Apple CarPlay i Android Auto, její funkčnost jsme ale vyzkoušet nemohli, protože v sedanu i hatchbacku byl infotainment nastaven do jakéhosi „nouzového“ režimu, kdy jej nešlo spustit. Co možná trochu zamrzí, co je vrchní část displeje částečně vystupující do prostoru, nové CR-V má multimediální systém vyřešení o něco elegantněji.
Rozhodně také nepotěší budíky, které jsou kompletně digitální. Oproti víceúrovńovému řešení předchůdce jde přehledností a čitelností o krok vpřed, klasická analogová čísla ale pořád v našich očích digitál převyšují. Uprostřed štítu je virtuální půlkruh otáčkoměru a rychloměr, ukazující pouze čísla, po stranách se zobrazují stav paliva v nádrži a další provozní informace. Abychom ale jen nekritizovali, líbilo se nám zpracování i výběr měkčených plastů na většině míst, která jsou v dosahu cestujících vpředu. Chybět pak nebude ekologická funkce Econ, u níž za úspornou jízdu sbírá řidič virtuální kytičky. Taková řekněme trochu motivující zbytečnost.
Pod kapotou najdeme zatím jen přeplňovaný litrový tříválec nebo přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku. Obě jednotky spolupracují se šestistupňovým manuálem nebo automatem CVT, turbodiesel i-DTEC přijede spolu s kombi příští rok. To se dočkáme rovněž sériové verze provedení Type R, představované ve francouzské metropoli jako agresivní koncept. Je až skoro s podivem, jak moc se právě Type R v detailech shoduje s výše kritizovaným sportovním paketem. Čistokrevná sportovní verze samozřejmě dostala mnoho ještě dynamičtějších prvků, zároveň disponuje větším množstvím detailů z uhlíkových vláken, schválně ale v základních linkách oba modely porovnejte. Co u Type R zaujme, to je mohutné zadní křídlo a nasávací otvor v kapotě, připomínající doby zápolení Imprezy WRX STI a Lanceru Evo. Co už se líbí méně, to je difuzor s centrálně umístěnými koncovkami výfuku. Dvě by seděly, třetí mezi nimi, která je navíc menší, je už ale trochu navíc. Působí to až zbytečně tunersky.
Co bude pod kapotou můžeme jen spekulovat, jednou z možností je dvoulitrové čtyřválcové turbo. Zpět ale k běžným verzím, ty se na trhu objeví na jaře příštího roku, do Česka se pak dostane i elegantní sedan. Celkově pak nutno uznat, že desátý Civic je velice zajímavou alternativou k Astře, Golfu nebo Octavii. V některých ohledech jsou Němci pořád ještě o kousíček dál, vnitřním prostorem ale bude Japonec těžko hledat konkurenci. Klíčové pak budou jízdní vlastnosti, jimiž Civic v rámci třídy vždy tak trochu vynikal. A k otázce v úvodu – zařazení do klidnějších vod nižší střední třídy vozu neublížilo, ba naopak je třeba řešení palubní desky nyní o hodně přehlednější, a to přesto, že bychom místo digitálních viděli raději analogové budíky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.