Současná nabídka UAZu je ze dvou třetin tvořena modely, pamatujícími alespoň v základech ještě notnou část minulého století. A ostatně ani nejmodernější Patriot ze začátku nepatřil k tomu, co by se dalo označit za SUV západního střihu. Postupem času a několika modernizacemi však také on pomalu začal podléhat módním trendům, nejnověji se projevující absencí pro ruskou automobilku dlouho neodmyslitelného prvku.
Rok 2005 byl prvním, v němž spatřil světlo světa UAZ Patriot, další z nefalšovaných off-roadů ruské automobilky, avšak zabalený do notně modernějšího kabátku než v případě legendárního Hunteru. Postupem času a několika facelifty ale i Patriot „vyměkl“, do jeho výbavy se tak nastěhovaly třeba LED diody pro denní svícení nebo multimediální systém. V základu to byl ale pořád stejný off-road s ocelovým rámem nebo dvěma nádržemi, typickým to prvkem pro všechny vozy UAZ a před tím GAZ již od typu 67. Jenomže právě o druhou nádrž Patriot při poslední modernizaci přišel, nyní tak ve svých útrobách převeze maximálně 68 litrů paliva. To je při spotřebě asi 11,5 l/100 km relativně malé číslo, svět navíc přišel o možná méně známou, přesto dlouhotrvající tradici.
Komplexní omlazovací kúra ale přinesla i řadu zajímavých prvků, výrazně zlepšující komfort posádky. Úplně nová je palubní deska, pořád sice vyrobená z černých lesklých a tvrdých plastů, avšak s výrazně lepší ergonomií. Tu zajišťuje mimo jiné také sedmipalcová obrazovka multimediálního systému s navigací (mapy Běloruska, Ruska, Kazachstánu a Ukrajiny) a couvací kamerou mezi výdechy ventilace. Podobně jako u Škody Kodiaq je tak obraz přenášen přímo do zorného pole řidiče. Spolu s displejem se změnila také nižší část středové konzole, obsahující nová tlačítka a otočné ovladače, respektive odkládací prostor například na mobil. Tříramenný multifunkční volant se stříbrným dekorem, podélným i výškovým nastavováním a volitelným vyhříváním konečně pochází z tohoto století, čitelnější jsou také budíky. Vedle toho může zákazník sáhnout po koženém čalounění sedadel, volantu a hlavice řadicí páky.
Výbava vedle infotainmentu nově může obsahovat i tempomat s omezovačem rychlosti, automatickou klimatizaci nebo přední i zadní parkovací senzory. Již od základního stupně výbavy jsou standardem přední airbagy, ABS a přední bezpečnostní pásy s předpínači, třetí linie Privilegium přidává ESP, kontrolu trakce, rozdělování brzdné síly, brzdový asistent, pomocníka při rozjezdu do kopce a režim Off-road. Celková kapacita interiéru zůstala na pěti osobách a 650, respektive 2415 litrech zavazadlového prostoru, na podlaze mezi zadními sedadly je však kvůli novému palivovému čerpadlu lehce zvýšené místo. Významně se zlepšila zvuková izolace a pasivní bezpečnost se zesílenými A-sloupky a rámem. Již by se tedy nemělo opakovat fiasko z před šesti let, kdy nezávislý nárazový test poukázal na špatnou konstrukci vozu, kvůli níž je řidič při nehodě vystaven vysokému riziku vážného zranění nebo dokonce úmrtí.
Design vozu se od poslední modernizace příliš neproměnil, UAZ přesto upozorňuje na novou masku chladiče s větším logem značky a chromovanými prvky. Zachována zůstala světla s LED diodami pro denní svícení, diody mají nově také blikače v zrcátkách a třetí brzdové světlo. Vzadu se objevují reflektory s modernější grafikou a kryt rezervního kola se stříbrným nápisem „Patriot“. Nabídku dotváří sedm laků karosérie a kola – ocelová se šestnácti palci a litá se šestnácti nebo osmnácti palci. Terénní schopnosti neutrpěly ani modernizací, to znamená světlou výšku 210 milimetrů, přední nájezdová úhel 35 stupňů a zadní nájezdový úhel 30 stupňů. Novinkou je možnost připlatit si 29 000 rublů (cca 11 430 korun) za uzamykatelný zadní diferenciál Eaton, aktivovaný stiskem tlačítka na středovém tunelu v místě, kde dříve bývalo přepínání mezi nádržemi. Pod kapotou zůstává už pouze benzínový čtyřválec ZMZ o objemu 2.7 litru s výkonem 99 kW (134 k) a točivým momentem 217 Nm, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Naftový čtyřválec ZMZ o objemu 2.2 litru byl z nabídky vyřazen z důvodu jeho nákladné transformace na emisní normu Euro 5.
Ceník obsahuje celkem čtyři výbavové stupně – Standard, Komfort, Privilegium a Styl. Základní cena vozu je 809 000 rublů (cca 319 000 korun), nejvyšší stupeň vychází na 1 030 000 rublů (cca 406 000 korun).
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.