Mezi kompaktními SUV má svého zástupce Audi, BMW, Land Rover i Mercedes. Z pomyslného prémiového patra tak chybí vlastně jen Lexus, což by se ale mohlo brzy změnit. Koncept UX totiž naznačuje podobu budoucího konkurenta Q3 nebo Evoque, designově si ho navíc určitě s ničím nespletete.
Až donedávna figurovala v evropské nabídce Lexusu jen řada RX. Posléze se přidalo SUV NX s velikostí BMW X3 nebo Audi Q5, nyní tedy přichází řada na ještě menší model UX. Stejnojmenný koncept je dílem evropského designového studia značky (ED2), kde se rozhodně vyřádili do sytosti. Základním stavebním kamenem je další (a ještě větší) interpretace masky chladiče ve tvaru vřetene v kombinaci s LED diodami pro denní svícení, stylizovanými do písmene L. To najdeme i ve skupinových reflektorech. Naprosto klíčovým faktorem je ale použití koncepce zevnitř ven se synergickým pojetím exteriéru a interiéru. Patrné je to při pohledu shora, a to ze stavby vozu ve tvaru velkého X, které se rozbíhá od kabiny směrem ven a naopak. Zajímavé jsou též přední blatníky, slévající se plynule s kabinou a přecházející až v pouzdra pro displeje kamer místo zrcátek. Podobné řešení je i vzadu, tam ale karosérie přechází do konstrukce opěrek pro zadní cestující.
Spojitost mezi exteriérem a interiérem naznačují A-sloupky z hliníku s průhlednými polykarbonátovými žebry. Na SUV má UX až nezvykle dlouhou kapotu a krátký zadní převis, což je ale také jakýmsi jeho symbolem. Podle Lexusu totiž vůz nabízí prvky typické pro terénní automobily v kombinaci s nízkou světlou výškou a polohou sedadel jako ve sporťáku. Neotřelé, zajímavé, ale terénní auto prostě navždy zůstane terénním autem. Tmavý odstín Immersive Amethyst doplňují nesmírně zajímavě navržená 21palcová litá kola se zlatými paprsky, které jakoby volně přecházejí do pneumatik. Při jejich tvorbě byla využita technologie laserového vyřezávání s cílem vyjádřit dva jedinečné prvky. Směrový dezén pneumatik je sportovní, bočnice zdůrazňují charakter crossoveru.
Na fotkách byste asi vozu nehádali 4400 milimetrů na délku, 1520 milimetrů na výšku, 1900 milimetrů na šířku a 2640 milimetrů mezi nápravami. Ano, Lexus UX je skutečně až tak velký. Do čtyřmístné kabiny se nastupuje prostřednictvím proti sobě se otevírajících dveří podobné konstrukce, jakou měla třeba Mazda RX-8. Futurističtější palubní desku než u UX asi v dnešním automobilovém světě uvidíte jen těžko. Místo klasického rozdělení se středovou konzolí dostal Japonec jakousi změť zalomených a vzájemně se překrývajících tvarů. Automobilka to možná bere jako přednost, nám to přijde zbytečně chaotické.
Do těchto tvarů jsou zabudovány tři obrazovky – ta nejblíže řidiči je výstupem klimatizace, výše na palubní desce je navigace a před volantem s divokým tvarováním je přístrojový panel. Ten pracuje, spolu s infotainmentem, také s hologramy, zobrazující nejrůznější informace. Všechna tato řešení jsou výrazně orientována na řidiče, některé palubní funkce ale může ovládat i spolujezdec prostřednictvím touchpadu ve dveřích. Pro vpředu jedoucí dvojici jsou rovněž určena nová sedadla Kinetic Seat, vzadu je lavice či spíše gauč. Obě části interiéru jsou propojeny středovým tunelem. Zajímavé je použití automaticky stmívatelných oken nebo nového audiosystému v odnímatelném soundbaru vestavěném do palubní desky na straně spolujezdce. Kdy se sériový model objeví na trhu zatím nevíme, pár měsíců mu to ale určitě potrvá.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?