Historie pětiválců Audi je bohatá, nedávno jste pak měli možnost si ji na našich stránkách připomenout. Nyní pohonná jednotka 2.5 TFSI vstupuje do další fáze svého života, v útrobách Audi RS3 Sedan se totiž objeví její dosud nejsilnější specifikace. Samotná limuzína má pak svalů na rozdávání, Mercedesu-AMG CLA 45 a možná i většímu BMW M3 teď nastanou krušné časy.
Je s podivem, že příchod RS3 s karosérií sedan dokázalo Audi v podstatě utajit. Ano, únik jedné nekvalitní fotky nastal v době před ženevským autosalonem, od té doby ale nic, vyjma toho, že se vědělo, že auto přijde. I díky tomu se sportovní sedan stal jedním z největších překvapení pařížského autosalonu. Tím spíš při pohledu pod kapotu, kde pracuje 2.5litrový pětiválec TFSI s hliníkovým blokem o výkonu 294 kW (400 k) s točivým momentem 480 Nm mezi 1700 až 5850 ot./min. To z něj činí nejsilnější sériový pětiválec na světě. Podepsalo se to na dynamice vozu, z 0 na 100 km/h stačí 4,1 sekundy, maximální rychlost je 250 km/h, po odblokování omezovače dokonce 280 km/h. Bez překvapení je použití pohonu všech kol quattro v kombinaci se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S tronic.
Stabilizační systém je vybaven selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola, což pomáhá jízdním vlastnostem především při průjezdu zatáčkou. Podvozek sedí o 25 milimetrů blíže k vozovce než u sériového vozu, dostal tužší nastavení a čtyřprvkovou zadní nápravu. Nechybí ani volič Audi drive select, skrze nějž lze nastavit třeba volitelné adaptivní tlumiče. Rozchod kol je vpředu větší o 20 milimetrů a vzadu o 14 milimetrů, mírně vytažené blatníky pak „ubytovávají“ litá kola o průměru 19 palců. Za nimi jsou kotouče o průměru 370 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu s osmipístkovými třmeny, zaměnit je lze za karbon-keramický materiál.
Vnější vzhled determinuje maska chladiče Singleframe s voštinovou strukturou a nápisem Quattro ve spodní části. Světla mají standardní LED zdroje, za příplatek je možné dostat technologii Matrix LED. Vzadu je především pevný spoiler na víku kufru, nižší část nárazníku obsahuje difuzor se dvěma oválnými koncovkami výfuku. Speciálně pro RS3 jsou určeny odstíny šedá Nardo a červená Catalunya. V kabině najdeme sportovní sedadla, čalouněná kůží Nappa, výrazněji tvarovaná místa s integrovanou hlavovou opěrkou, kosočtvercovým prošíváním a barevným perforováním jsou za příplatek. Volant je ve spodní části zploštělý a po celém obvodu obšitý kůží, před ním může být 12,3palcový Audi virtual cockpit se specifickým režimem RS. Infotainment MMI má sériově sedm palců, provedení MMI Navigation plus s MMI touch je dodáváno za příplatek. Chybět nebudou LTE připojení k internetu, služby Audi connect, bezdrátová nabíječka nebo audiosystém Bang & Olufsen. Z bezpečnostních asistentů vypíchněme pomocníka při jízdě v koloně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?