Ačkoliv se Nissan v posledních letech zaměřuje především na segment SUV a crossoverů, zůstává pro něj minimálně stejně důležitým modelem také malá Micra. Ta se z levného dopravního prostředku změnila v páté generaci na stylové malé auto. Bude to však na silnou konkurenci stačit?
Poslední vydání Nissanu Micra stálo tak trochu na pomezí segmentů A a B. Zároveň byla vlastně úplně všechno, jen ne stylová, pohledná a kvalitativně srovnatelná s nejlepšími. Pátá generace skoro všechny neduhy mění, alespoň na papíře. Základem vozu je nová modální platforma CMF-B, která Micru prodloužila na 3999 milimetrů (+ 174 milimetrů), rozšířila na 1743 milimetrů (+ 77 milimetrů) a snížila na 1455 milimetrů (- 55 milimetrů). Ve spojení s rozvorem náprav 2525 milimetrů, což značí nárůst o 75 milimetrů, je novinka nejen prostornější, ale především designově daleko vyváženější.
Tvary se výrazně inspirovaly u loňského konceptu Sway, přítomny jsou tak maska chladiče ve tvaru písmene V a do boků protažené světlomety s velice zajímavou optikou. Charakteristickým prvkem nové Micry je linka, táhnoucí se o masky chladiče až k zadních světlometům. Ta mají tvar bumerangu a odpovídají tak novému stylu značky. Kliky zadního páru dveří jsou šikovně schované v C-sloupcích, jenž je propojený se zadním sklem, což vytváří dojem plovoucí střechy. Vybírat bude možné z deseti odstínů karosérie, včetně vyobrazené oranžové Energy, a několika designů litých kol. Na míru zákazníkovi je také ušita personalizace interiéru, dohromady tak bude Micra dostupná ve 125 různých kombinacích.
Kabina je, s trochou nadsázky, světelné míle daleko od předchůdce. Pryč jsou nevzhledné šedé plasty pochybné kvality, Nissan tady použil úplně nové rozvržení, známé z již zmiňovaných crossoverů. Hlavním prvkem je sedmipalcová obrazovka multimediálního systému s navigací, konektivitou s chytrými telefony a rozhraním Apple CarPlay. Provedení na obrázcích, zjevně v některé z vrcholných výbav, má navíc ve spodní části zploštělý volant, výrazný oranžový dekor palubní desky se stylovým prošíváním a sedačky se stejně barevnými vložkami. Velice zajímavý je příplatkový audiosystém Bose Personal, který má v opěrce hlavy řidiče zabudované dva reproduktory a technologii virtuálního zvuku. Pro ostatní cestující jsou připraveny reproduktory se silnějšími basy ve dveřích a výškově reproduktory v obou A-sloupcích.
Podvozek se chlubí aktivní regulací jízdy pro vyšší komfort a systémem aktivního sledování dráhy vozu pro omezení nedotáčivosti a celkově ostřejší jízdní vlastnosti z větších modelů Qashqai a X-Trail. Vedle toho se technici zaměřili i na aerodynamiku (koeficient odporu vzduchu cx = 0,29) a zvukovou izolaci kabiny. Pod kapotou najdeme celkem tři motorizace. Základ představuje atmosférický litrový tříválec o výkonu 54 kW (73 k) s točivým momentem 95 Nm, následuje tříválcová přeplňovaná devítistovka s výkonem 66 kW (90 k) a točivým momentem 140 Nm (+ 10 Nm při overboostu) a naftová patnáctistovka o výkonu 66 kW (90 k) s točivým momentem 220 Nm. Všechny tři jednotky mají poháněná přední kola přes pětistupňovou manuální převodovku.
Nosným prvkem nové Micry jsou kromě designu bezpečnostní asistenty. Poprvé se tak do segmentu malých aut dostanou panoramatický kamerový parkovací systém a upozornění na opuštění jízdního pruhu. Dále bude k dispozici inteligentní nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců, čtení dopravních značek a sledování mrtvého úhlu. Výroba bude probíhat v závodě Renaultu ve francouzském Flins, prodej začne v Evropě v březnu příštího roku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.