K Fordu Fiesta ST již neodmyslitelně patří třídveřová karosérie. Doposud ani jedna generace více než jeden pár dveří v Evropě nedostala. V dnešní době je ale čím dál více kladen důraz na praktičnost, kterému podlehl i ostrý hatchback.
Renault Clio RS byl až do minulé generace nabízen výhradně s trojicí dveří. Novinka už ale přijela jen jako pětidvířko, ačkoliv je nutno podotknout, že za tím stála kompletní proměna charakteru vozu. Řady malých ostrých hatchbacků s jedním párem dveří navíc nově rozšiřuje také Ford. Jeho Fiesta ST je přitom podobně jako kdysi Clio pevně spjata s třídveřovou karosérií. Poptávka po lepším přístupu k zadním sedačkám ale byla podle zástupců automobilky vysoká, výroba takového stroje je naopak relativně jednoduchá. Předpoklad dokonce hovoří, že až čtvrtina všech prodaných verzí ST bude nyní s pěticí dveří. A konec konců, v USA je pětidveřová Fiesta ST v nabídce již delší dobu.
Jenomže dvojicí dveří navíc změny v podstatě končí. Pod kapotou i nadále pracuje 1.6 EcoBoost o výkonu 134 kW (182 k) s točivým momentem 240 Nm. Přední kola pohání šestistupňová manuální převodovka, která uděluje Fiestě zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 223 km/h. Průměrná spotřeba je 5,9 l/100 km. Výhradně třídveřová zůstává Fiesta ST200 o výkonu 147 kW (200 k) s točivým momentem 290 Nm. Podvozek by měl zůstat i nadále stejně komunikativní a zábavný, pomoci k tomu má třeba vektorování točivého momentu.
V českém ceníku pětidveřovou Fiestu ST zatím nenajdeme, v Německu je ale pár dveří dostupný za příplatek 750 eur (cca 20 265 korun). Základní cena vozu je tak 21 390 eur (cca 578 000 korun). Pokud bychom tuto logiku aplikovali i na tuzemské ceny vozu, začínala by novinka na 504 255 korunách.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?