Kaipan je malá česká automobilka, vyrábějící ve Smržovce víceméně ručně tři typy roadsterů. Všechny využívají technické komponenty Škoda a k jejich řízení je vyžadováno oprávnění skupiny B. Tuto skutečnost nezmiňujeme náhodou, na pražské Autoshow totiž oslavil premiéru model Baby, který je možné řídit již od patnácti.
Historie malé automobilky se začala psát v roce 1992, o pět let později už z továrny v Praze vyjížděl první typ 47. Ten byl stejně jako nástupnická 57 kopií legendárního Lotusu Seven. V útrobách dodnes vyráběného typu 57 najdeme přeplňovanou osmnáctistovku z dílen koncernu Volkswagen o výkonu 110 kW (150 k). Retro model byl dlouhou dobu jediným produktem nyní již do Smržovky přestěhovaného Kaipanu. Až v roce 2006 přišel model 14 na základech Škody Favorit, jenž byl o 24 měsíců později doplněn typem 15 s technikou Fabie. Na sklonku prosince 2011 došlo k představení Kaipanu 16, nahrazující typ 15, opět s technikou Fabie, avšak včetně ESP nebo motoru 1.2 TSI o výkonu 77 kW (105 k). Model pak upoutal rovněž kontroverzní přední částí. Řady 57, 14 a 16 se ve výrobním programu drží dodnes, a to navzdory několika prototypům čistého elektromobilu.
Doplnění se ale nabídka nakonec dočkala, na pražské Autoshow byl totiž představen model Baby. Jak už název napovídá, dvoumístný roadster je s délkou 3150 milimetrů, šířkou 1550 milimetrů a výškou 1200 milimetrů menší než všechny dosavadní modely. Karosérie z kompozitních materiálů sedí na rámu z ocelových trubek, Baby tak váží jen 350 kilogramů. Jeho hlavní specifikum však spočívá v možnosti řídit jej již od patnácti let. Uzpůsobeno je k tomu pohonné ústrojí, využívající diesel Lomardini o objemu 440 cm3 a výkonu 4 kW (5,44 k). Alternativně bude možné zvolit elektromotor se stejnou silou a dojezdem 40, 60 nebo 80 kilometrů (dle kapacity LiFePo4 baterie). Na přední kola přenáší sílu variátor, maximální rychlost je pak nezávisle na pohonu 45 km/h.
Jak uvádí sama automobilka, hlavní důvod pořízení tohoto stroje se vzhledem modelu 14 a prvky z Favoritu nebo Fabie, jsou provozní náklady. Ratolest je totiž samostatně mobilní a šetří čas (a peníze), který jinak rodiče investují do rozvozu do škol nebo na kroužky. Potěší rovněž spotřeba nafty mezi 2,5 - 3 l/100 km. Ona stokilometrová vzdálenost tak přijde na asi 78 korun, s elektromotorem jsou náklady dokonce jen 0,35 korun na kilometr. Dobití akumulátoru zabere z 230 V zásuvky podle jeho typu 4 až 10 hodin. Zatím to všechno vypadá poměrně růžově, že ano? Jenomže každá mince má rub i líc, v tomto případě pak onu druhou stranu obstarává cena od 350 000 korun. A výhody najednou nejsou tak velké… Mělo by jít každopádně o cenu za naftový motor, jenž bude po homologaci a dalších procedurách dostupný příští rok. Kdy přijde elektromobil zatím nevíme. Každopádně jde o zajímavou alternativu k Aixamům, Ligierům a podobným modelům, tím spíš s možností připlatit si za střechu. Jestli je však zrovna tohle auto pro český trh, to je velká otázka.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.