Kaipan je malá česká automobilka, vyrábějící ve Smržovce víceméně ručně tři typy roadsterů. Všechny využívají technické komponenty Škoda a k jejich řízení je vyžadováno oprávnění skupiny B. Tuto skutečnost nezmiňujeme náhodou, na pražské Autoshow totiž oslavil premiéru model Baby, který je možné řídit již od patnácti.
Historie malé automobilky se začala psát v roce 1992, o pět let později už z továrny v Praze vyjížděl první typ 47. Ten byl stejně jako nástupnická 57 kopií legendárního Lotusu Seven. V útrobách dodnes vyráběného typu 57 najdeme přeplňovanou osmnáctistovku z dílen koncernu Volkswagen o výkonu 110 kW (150 k). Retro model byl dlouhou dobu jediným produktem nyní již do Smržovky přestěhovaného Kaipanu. Až v roce 2006 přišel model 14 na základech Škody Favorit, jenž byl o 24 měsíců později doplněn typem 15 s technikou Fabie. Na sklonku prosince 2011 došlo k představení Kaipanu 16, nahrazující typ 15, opět s technikou Fabie, avšak včetně ESP nebo motoru 1.2 TSI o výkonu 77 kW (105 k). Model pak upoutal rovněž kontroverzní přední částí. Řady 57, 14 a 16 se ve výrobním programu drží dodnes, a to navzdory několika prototypům čistého elektromobilu.
Doplnění se ale nabídka nakonec dočkala, na pražské Autoshow byl totiž představen model Baby. Jak už název napovídá, dvoumístný roadster je s délkou 3150 milimetrů, šířkou 1550 milimetrů a výškou 1200 milimetrů menší než všechny dosavadní modely. Karosérie z kompozitních materiálů sedí na rámu z ocelových trubek, Baby tak váží jen 350 kilogramů. Jeho hlavní specifikum však spočívá v možnosti řídit jej již od patnácti let. Uzpůsobeno je k tomu pohonné ústrojí, využívající diesel Lomardini o objemu 440 cm3 a výkonu 4 kW (5,44 k). Alternativně bude možné zvolit elektromotor se stejnou silou a dojezdem 40, 60 nebo 80 kilometrů (dle kapacity LiFePo4 baterie). Na přední kola přenáší sílu variátor, maximální rychlost je pak nezávisle na pohonu 45 km/h.
Jak uvádí sama automobilka, hlavní důvod pořízení tohoto stroje se vzhledem modelu 14 a prvky z Favoritu nebo Fabie, jsou provozní náklady. Ratolest je totiž samostatně mobilní a šetří čas (a peníze), který jinak rodiče investují do rozvozu do škol nebo na kroužky. Potěší rovněž spotřeba nafty mezi 2,5 - 3 l/100 km. Ona stokilometrová vzdálenost tak přijde na asi 78 korun, s elektromotorem jsou náklady dokonce jen 0,35 korun na kilometr. Dobití akumulátoru zabere z 230 V zásuvky podle jeho typu 4 až 10 hodin. Zatím to všechno vypadá poměrně růžově, že ano? Jenomže každá mince má rub i líc, v tomto případě pak onu druhou stranu obstarává cena od 350 000 korun. A výhody najednou nejsou tak velké… Mělo by jít každopádně o cenu za naftový motor, jenž bude po homologaci a dalších procedurách dostupný příští rok. Kdy přijde elektromobil zatím nevíme. Každopádně jde o zajímavou alternativu k Aixamům, Ligierům a podobným modelům, tím spíš s možností připlatit si za střechu. Jestli je však zrovna tohle auto pro český trh, to je velká otázka.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?