Kaipan je malá česká automobilka, vyrábějící ve Smržovce víceméně ručně tři typy roadsterů. Všechny využívají technické komponenty Škoda a k jejich řízení je vyžadováno oprávnění skupiny B. Tuto skutečnost nezmiňujeme náhodou, na pražské Autoshow totiž oslavil premiéru model Baby, který je možné řídit již od patnácti.
Historie malé automobilky se začala psát v roce 1992, o pět let později už z továrny v Praze vyjížděl první typ 47. Ten byl stejně jako nástupnická 57 kopií legendárního Lotusu Seven. V útrobách dodnes vyráběného typu 57 najdeme přeplňovanou osmnáctistovku z dílen koncernu Volkswagen o výkonu 110 kW (150 k). Retro model byl dlouhou dobu jediným produktem nyní již do Smržovky přestěhovaného Kaipanu. Až v roce 2006 přišel model 14 na základech Škody Favorit, jenž byl o 24 měsíců později doplněn typem 15 s technikou Fabie. Na sklonku prosince 2011 došlo k představení Kaipanu 16, nahrazující typ 15, opět s technikou Fabie, avšak včetně ESP nebo motoru 1.2 TSI o výkonu 77 kW (105 k). Model pak upoutal rovněž kontroverzní přední částí. Řady 57, 14 a 16 se ve výrobním programu drží dodnes, a to navzdory několika prototypům čistého elektromobilu.
Doplnění se ale nabídka nakonec dočkala, na pražské Autoshow byl totiž představen model Baby. Jak už název napovídá, dvoumístný roadster je s délkou 3150 milimetrů, šířkou 1550 milimetrů a výškou 1200 milimetrů menší než všechny dosavadní modely. Karosérie z kompozitních materiálů sedí na rámu z ocelových trubek, Baby tak váží jen 350 kilogramů. Jeho hlavní specifikum však spočívá v možnosti řídit jej již od patnácti let. Uzpůsobeno je k tomu pohonné ústrojí, využívající diesel Lomardini o objemu 440 cm3 a výkonu 4 kW (5,44 k). Alternativně bude možné zvolit elektromotor se stejnou silou a dojezdem 40, 60 nebo 80 kilometrů (dle kapacity LiFePo4 baterie). Na přední kola přenáší sílu variátor, maximální rychlost je pak nezávisle na pohonu 45 km/h.
Jak uvádí sama automobilka, hlavní důvod pořízení tohoto stroje se vzhledem modelu 14 a prvky z Favoritu nebo Fabie, jsou provozní náklady. Ratolest je totiž samostatně mobilní a šetří čas (a peníze), který jinak rodiče investují do rozvozu do škol nebo na kroužky. Potěší rovněž spotřeba nafty mezi 2,5 - 3 l/100 km. Ona stokilometrová vzdálenost tak přijde na asi 78 korun, s elektromotorem jsou náklady dokonce jen 0,35 korun na kilometr. Dobití akumulátoru zabere z 230 V zásuvky podle jeho typu 4 až 10 hodin. Zatím to všechno vypadá poměrně růžově, že ano? Jenomže každá mince má rub i líc, v tomto případě pak onu druhou stranu obstarává cena od 350 000 korun. A výhody najednou nejsou tak velké… Mělo by jít každopádně o cenu za naftový motor, jenž bude po homologaci a dalších procedurách dostupný příští rok. Kdy přijde elektromobil zatím nevíme. Každopádně jde o zajímavou alternativu k Aixamům, Ligierům a podobným modelům, tím spíš s možností připlatit si za střechu. Jestli je však zrovna tohle auto pro český trh, to je velká otázka.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.