Maserati přišlo v červnu s lehkým faceliftem své čtyřdveřové vlajkové lodi Quattroporte. Nejde však o jediný sedan v portfoliu italského trojzubce. Zapomínat nesmíme na Ghibli, soupeřící mezi modely vyšší střední třídy. Tam nedávno přišla nová třída E, během následujících týdnů se pak dočkáme nástupce BMW řady 5. Maserati se tak logicky rozhodlo svůj model omladit.
Soudobé Maserati Ghibli se z kupé a kdysi také spyderu přeměnilo v praktický a luxusní sedan vyšší střední třídy. Poprvé jsme jej v této podobě mohli spatřit na šanghajském autosalonu před třemi lety, i dnes však sedan s výraznou maskou, adaptivním bi-xenonovými světlomety, charakteristickým C-sloupkem a tvarem střechy ve stylu kupé vypadá možná nejlépe ze všech konkurentů. V rámci omlazovací kúry tak designéři příliš práce neměli, o to víc se ale věnovali individualizaci. Do příplatkové výbavy se tak dostaly dva pakety – Luxury a Sport. Ten první se chlubí 19palcovými koly, černými třmeny brzd a kabinou potaženou hedvábím s kůží (po vzoru verze Ermenegildo Zegna) nebo pouze kůží, druhý s 20palcovými koly, červenými třmeny brzd, anatomickými sedadly a adaptivním podvozkem už podle názvu hraje především na sportovní strunu. Paket Sport může být dále doplněn o karbonový balíček pro exteriér i interiér.
Daleko více změn zaznamenáte v interiéru, kam se nastěhovala prakticky úplně nová středová konzole. Jejím hlavním prvkem je multimediální systém s 8,4palcovou obrazovkou, který nyní vypadá nejen hodnotněji, ale má také rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Změnil se rovněž tvar výdechů ventilace kolem něj. Ve spodní části středového panelu jsou nové kolébkové ovladače, středový tunel dostal otočný ovladač pro manipulaci s infotainmentem a především upravenou schránku pro uložení telefonu. Standardní výbavou všech verzí se stává senzor kvality ovzduší v kabině. Mezi budíky nadále zůstává sedmipalcový TFT displej s ovládáním na volantu, bohatá zůstala i nabídka audiosystémů. Základ s osmi reproduktory může nahradit soustava Harman Kardon s deseti reproduktory nebo aparatura Bowers & Wilkins s prostorovým zvukem a patnácti reproduktory.
Paleta pohonných jednotek se skládá ze dvou zážehových a dvou naftových motorizací. Třílitrové benzínové šestiválce s dvojitým přeplňováním v útrobách Ghibli a Ghibli S pocházejí od Ferrari, slabší varianta pak posílila na 257 kW (350 k). Silnější zůstává na výkonu 302 kW (410 k), za příplatek ale umí nabídnout pohon všech kol Q4 s diferenciálem s omezenou svorností. Ghibli Diesel má rovněž třílitrový šestiválec, avšak od VM Motori, naladěný na 184 kW (250 k) nebo 202 kW (275 k). Všechna provedení nejmenšího Maserati mají osmistupňový automat ZF a pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Podvozek svou základní architekturou s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkem vzadu vychází z Quattroporte, je však o 293 milimetrů kratší a rovněž lehčí.
Technické údaje
Ghibli Ghibli S Ghibli S Q4 Ghibli Diesel Ghibli Diesel Výkon: 257 kW 302 kW 302 kW 184 kW 202 kW Toč. moment: 500 Nm 550 Nm 550 Nm 600 Nm 600 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 8 AT 8 AT 8 AT Zrychlení: 5,5 s 5,0 s 4,8 s 6,7 s 6,3 s Max. rychlost: 267 km/h 285 km/h 284 km/h 240 km/h 250 km/h Spotřeba: 8,9 l/100 km 9,6 l/100 km 9,7 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km Rozměry: 4971 x 1945 x 1461 mm Rozvor: 2998 mm Kufr: 500 lDalší novinkou je balíček Advanced Driver Assistance Systems, obsahující adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, upozornění na vybočení z jízdního pruhu a přednárazový systém s automatickým nouzovým brzděním. Za příplatek je s ním zkombinován panoramatický kamerový systém. Prodej Maserati Ghibli pro modelový rok 2017 již běží, v Německu je základní cena vozu se silnějším naftovým motorem 66 000 euro (cca 1 783 000 korun). Posílené benzínové Ghibli stojí 69 200 euro (cca 1 870 000 korun), vrcholné provedení S Q4 přijde na 84 900 euro (cca 2 294 000 korun).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.