Desátá generace Hondy Civic se poprvé představila již loni, a to s karosériemi sedan a kupé. Letos následuje pětidveřový hatchback, který je stěžejní karosářskou variantou na evropském kontinentu, Japonci si proto na prezentaci i výsledném produktu dali hodně záležet.
Poslední dvě generace Hondy Civic byly tak trochu jako z jiného světa. Netradiční design karosérie nebo velmi atypická přístrojová deska zařídily vozu přezdívku UFO na kolech. S nadcházejícím desátým pokračováním se designéři, zdá se, trochu uklidnili. Ne snad, že by novinka s délkou 4497 milimetrů, šířkou 1800 milimetrů, výškou 1421 milimetrů a rozvorem o hodnotě 2700 milimetrů (Civic je tak o dost větší než kdysi a i největší v celém segmentu) byla nudná. Ve své podstatě se jedná jen o ženevský koncept s normální optikou světlometů a jinými koly.
Vnějšímu vzhledu jistě pomáhá nižší a širší stavba karosérie, vyobrazené provedení Sport má být navíc na půli cesty mezi klasikou a Type R. Vpředu zaujme maska chladiče, plynule přecházející ve světlomety s LED diodami pro denní svícení. Ostře řezané reflektory vzadu jsou propojeny netradičně přes poměrně výrazný spoiler. Ten také rozděluje okno víka kufru, ačkoliv jeho spodní částí půjde něco vidět jen těžko. Oba nárazníky mají rozměrné nasávací otvory a nástavce, vzadu je dokonce centrální dvojitá koncovka výfuku. Standardní provedení bude v tomto směru jistě umírněnější.
Kabina se díky nové pozici palivové nádrže bude muset obejít bez řešení Magic Seat, to znamená unikátního skládacího systému pro zadní sedadla. Honda však použila nově řešený vyjímatelný šuplík, výrazně zvyšující praktičnost, a také klasická dělená opěradla v poměru 60:40. Základní objem kufru je 478 litrů, což je jedna z největších hodnot v segmentu. Pokud to bude pro někoho i tak málo, za 18 měsíců se podle britského Auto Expressu dočkáme varianty kombi. Potěší také o 95 milimetrů více místa pro nohy zadních cestujících. O interiéru předchůdce s poněkud větším množstvím tvarů již šla řeč, novinka je tak v tomto ohledu opět mnohem konvenčnější.
A to dokonce i v porovnání s dříve představeným sedanem, evropská specifikace totiž dostane pouze jednu obrazovku multimediálního systému Honda Connect s úhlopříčkou sedm palců a rozhraním Apple CarPlay i Android Auto. Za příplatek bude dostupná navigace Garmin s pětiletou bezplatnou aktualizací mapových podkladů. Na výběr bude rovněž několik audiosystémů od standardní verze se čtyřmi reproduktory, přes provedení s osmi reproduktory až po prémiovou verzi s jedenácti reproduktory. Proměnou prošla nyní plně digitální přístrojová deska s centrálním TFT displejem, suplujícím otáčkoměr a rychloměr, a dvěma menšími obrazovkami po stranách.
V útrobách vozu je zcela nová platforma, s níž je auto o 16 kilo lehčí než předchůdce a také má o 52 procent vyšší torzní tuhost. Honda dále slibuje nižší těžiště a tím pádem lepší jízdní vlastnosti. Pod kapotou budou zpočátku jen dva přeplňované zážehové motory. Slabší litrový tříválec má 95 kW (129 k) a 200 Nm, silnější čtyřválcová patnáctistovka nabídne 134 kW (182 k) a 240 Nm. V obou případech lze volit mezi šestistupňovou manuální nebo bezestupňovou automatickou převodovkou, druhá možnost však sníží točivý moment obou motorů o 20 Nm. Příchod výrazně upravené naftové šestnáctistovky i-DTEC je očekáván koncem příštího roku, a to v kombinaci s devítistupňovou automatickou převodovkou. Ve hře je údajně také zavedení hybridního pohonného ústrojí.
Podvozek se má vzadu víceprvkovou nápravu, za příplatek pak může ve vyšších úrovních výbavy dostat adaptivní tlumiče. Tradičně bohatá je bezpečnostní výbava, obsahující například nouzové brzdění, přednárazový systém, udržování v jízdním pruhu, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomat. Výroba nového Civicu s karosérií hatchback bude probíhat v britském Swindonu, prodej ve většině Evropy začne v prvním čtvrtletí příštího roku. Při premiéře vozu na pařížském autosalonu jej pak bude doprovázet i dříve představený sedan a údajně též koncept sportovní verze Type R. Máme se tedy na co těšit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.