Historie kombíků Volvo se zvýšenou světlou výškou, plastovým obložením karosérie a samozřejmě pohonem všech kol sahá až do devadesátých let. Tehdy se představila poněkud hranatá V70 Cross Country. Druhá generace už nesla označení XC70, které vozu zůstalo i následující roky. S příchodem čtvrtého pokračování však Volvo muselo opět sáhnout po označení Cross Country.
Jak se modely neustále zvětšují a zvětšují, dochází i k úpravám jejich názvu. Tak se stalo, že ze sedanu S80 se stala S90 a z kombi V70 se stala V90. Příchod terénní verze s klasickým označením XC tak kvůli stejně pojmenovanému SUV nebyl možný (aktuální politika značky v oblasti pojmenovávání by ho ostatně ani nedovolila). Volvo však zalovilo v historii a pro V90 oprášilo spojení Cross Country. Jedná se tak o poslední a možná vůbec nestylovější model řady 90. Od klasického kombíku poznáte terénní variantu poměrně snadno, třeba už jen díky světlé výšce vyšší o 65 milimetrů. Celkově tak má auto světlost 210 milimetrů. Kolem dokola je karosérie ve své spodní části chráněna plasty (ty mohou být i lakovány stejném odstínem jako celé auto), jejich střední část v obou náraznících je pak již tradičně vyvedena ve stříbrné barvě.
Podvozek dostal nové tlumiče a pružiny, za příplatek bude dodáváno i vzduchové odpružení pro zadní nápravu. Rozšířen byl také rozchod kol, vpředu o 20 milimetrů a vzadu dokonce o 40 milimetrů. Celkově pak švédští technici provedli na 200 změn v oblasti podvozku. Volič jízdních režimů si z XC90 půjčuje mód Rough Road se specifickým nastavením pohonné jednotky nebo protiprokluzového systému. V terénu se také budou hodit speciálně vyvinuté pneumatiky. Celkem 4939 milimetrů dlouhé kombi neztratilo nic ze své praktičnosti, kufr pojme až 1526 litrů, což je však na druhou stranu méně než u předchůdce, ale i o třídu menších konkurentů od Volkswagenu nebo Škody. Palubní deska zůstává stejná jako u klasické V90, to znamená velký displej na středové konzoli, mimořádně pohodná sedadla, v některých verzích digitální přístrojový panel či příplatkové audio Bowers & Wilkins.
V útrobách V90 Cross County budou pracovat čtyři dvoulitrové motory řady Drive-E s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem Geartronic. Benzínovou paletu budou tvořit verze T5 s výkonem 187 kW (254 k) a T6 s výkonem 236 kW (320 k). Nafta patří (nejen do kamen) do variant D4 s výkonem 140 kW (190 k) a D5 s výkonem 173 kW (235 k). Plug-in hybridní verze T8 si podle všeho pod kapotu vozu cestu nenajde, a to přesto, že ji vídáme také v SUV XC90. Výroba začne v továrně Torslanda na podzim, první vozy se k zákazníkům dostanou v prvním čtvrtletí příštího roku. Jisté je, že jej neuvidíme na nadcházejícím pařížském autosalonu. Volvo tam totiž vůbec nepostaví svůj stánek, a to z důvodu již několikrát zmiňované změny strategie nejen, co se týká světových veletrhů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.