Pocta BMW 2002, poprvé představená v květnu u jezera Como, zaujala prakticky všechny, laiky i odborníky. Mnichovští totiž dokázali fantasticky propojit historii s modernou a připomenout tak jeden ze svých nejslavnějších modelů. Kupé 2002 Hommage se nyní ukáže i v Kalifornii, kam míří v oranžovo-černém kabátku.
Už v roce 1973 se trhu objevilo první sériově vyráběné evropské auto s přeplňovaným motorem. Ano, hádáte dobře, šlo o BMW 2002 Turbo. Není to ale jediné prvenství turbomotoru mnichovské automobilky. Přesně o deset let později totiž její pohonná jednotka v útrobách Brabhamu Nelsona Piqueta dokázala vyhrát titul mistra světa vozů formule 1, opět se tehdy jednalo o velkou premiéru motoru s turbem. Dnes se se sice nad přeplňovanými motory v královně motorsportu nikdo nepozastavuje, BMW už je z ní ale dávno venku. O to více času má stavět koncepty s přízviskem Hommage, které po kupé 3.0 CSL doplnilo i 2002 Turbo.
Tato „americká“ verze se od té z letošního května liší prakticky pouze lakováním. Místo kombinace matné a lesklé šedé nabízí oranžovo-černé zbarvení a velké nápisy „Turbomeister“ na kapotě, spodní části dveří a zadním nárazníku. Spojení dvou kontrastních barev má připomenout závodní úspěchy vozu v 70. letech. A daří se mu to více než dobře. Ačkoliv tedy původní kombinace nebyla vůbec špatná, až oranžová a černá dodávají vozu s rozšiřujícím bodykitem tu pravou šťávu. Ve vytažených blatnících jsou stále 20palcová kola ve zlaté barvě (doplněná je linkami ve stříbrné), opět jako odkaz na závodnickou minulost.
Zbytek auta je pak stejný jako u původní 2002 Hommage. To ve zkratce znamená základ v BMW M2, skloněnou „žraločí“ příď, krátké převisy, propojené ledvinky, zlaté pozadí předních světlometů nebo mohutné zadní křídlo. Charakteristické jsou pro vůz dvě linky, jedna pomyslně rozděluje kapotu, druhá obepíná celý vůz a je vyrobena z karbonu. Zadní světla se nachází pod tmavými kryty a vidět jsou pouze ve chvíli, kdy skutečně svítí. Nezbytný aerodynamický bodykit pak zahrnuje karbonový přední splitter, nástavce prahů ze stejného materiálu a difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.