Divizi McLaren Special Operations (zkráceně MSO) by se klidně mohlo říkat továrna na sny. Na svém kontě má již několik na míru upravených modelů britské automobilky, a to včetně okruhového speciálu P1 GTR. Poslední výtvor inženýrů MSO může i na silnice a nabídne hned několik prvků z nedostupného hypersportu.
McLaren 675LT, vycházející z typu 650S, je sám o sobě velice působivým strojem. Tím spíš, že odkazuje na slavnou verzi trojmístného McLarenu F1. Když k němu ale přidáte trochu karbonu a odeberete celkovou hmotnost, rázem si na „dlouhý ocas“ snad ani nevzpomenete. A přesně to udělala divize MSO, když tvořila model s prostým označením HS. Karbonový aerodynamický bodykit vozu tak zahrnuje nový přední nárazník s výrazným splitterem, nasávací otvor na střeše, boční prahy, kryty nasávacích otvorů za dveřmi a konečně také téměř celou zadní část s velkým difuzorem. Jako třešnička na dortu je tady křídlo, inspirované tím u P1 GTR. To znamená, že může fungovat i jako vzduchová brzda, zároveň lze jeho pozici elektronicky upravovat. Celkově nový bodykit přinesl přítlak, podle informací Autocaru, až 220 kilogramů při 241 km/h.
Kabina každého jednoho vozu bude upravena podle individuálního přání zákazníka, základem je nicméně čalounění Alcantarou, která je o 3,5 kilogramu lehčí než klasická kůže. Nahradit jí však půjde usní Nappa, jen už tam nebude ta úspora hmotnosti. Dalších 15 kilo ušetřil McLaren použitím karbonových sedaček se závodními bezpečnostními pásy z hypersportu P1. Tlačítka ve dveřích byste u HS hledali marně, všechny funkce se ovládají přes dotykovou obrazovku multimediálního systému. Do něj je integrován i systém monitorování telemetrie, používající GPS technologii a software měření času, který je podobné tomu ve formuli 1. Jízdu také zaznamenávají tři kamery, jedna v předním nárazníku, druhá v zadním nárazníku a třetí za ramenem řidiče přímo v kabině. Záznam je následně podroben analýze, pomáhající zlepšit jízdní styl toho kterého řidiče.
Celkově McLaren uspořil oproti 675LT až 40 kilogramů (odlehčena byla dále například skla, kapota motoru je nyní z polykarbonátu), což se zcela nepochybně odrazí na dynamice i celkové ovladatelnosti vozu. V útrobách vozu tomu bude napomáhat dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3.8 litru, naladěný na 506 kW (688 k) a 700 Nm mezi 3000 až 7000 ot./min. Oproti standardní konfiguraci 675 LT to znamená mírný nárůst, což dává jednotka najevo lesklým karbonovým krytem a několika specifickými prvky od MSO. Sedmistupňová převodovka SSG zůstala zachována, v manuálním režimu však nyní dává řidiči pomocí barevných kontrolek vědět, kdy je ideální doba na přeřazení. Zajímavým prvkem je výfukový systém s ručně leštěnými kanálky, který končí dvěma koncovkami z kovaného titanu. Oba „laufy“ mají výstup ve středu zadní části pod rozměrným křídlem a kvůli vysokým teplotám odpadních plynů motoru časem změní svou barvu.
Vyrobeno bude jen 25 automobilů, všechny již navíc mají svého majitele. Cenu McLaren nezveřejnil, 675LT však stojí 259 500 liber (cca 8 095 000 korun). A MSO HS určitě levnější nebude.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.