Lamborghini si letos připomíná sto let od narození Ferrucia Lamborghiniho. Poctu mu skládá jak jinak speciální modelem, v tomto případě známým jako Centenario. Kupé se poprvé představilo v Ženevě a vznikne jen ve dvaceti kusech, nyní přichází řada na stejně limitovaný roadster.
Postavte vedle sebe kupé a roadster ve výstavních specifikacích a změnu uvidíte hned. Zatímco uzavřený model disponuje pouze bezbarvým lakem přetřeným karbonem, otevřená karosérie s sebou přináší matnou stříbrnou barvu Argento Centenario, určenou speciálně jen pro tento model. Další změny se ale nekonají. Oba vozy tak sdílí jak karbonový monokok, tak karbonové panely 4924 milimetrů dlouhé, 2061 milimetrů široké a 1158 milimetrů vysoké karosérie. To znamená mimo jiné i totožnou aerodynamiku s trojdílným zadním difuzorem, do třech poloh nastavitelným výsuvným zadním spoilerem nebo výrazným předním splitterem. Kovaná litá kola, obouvající pneumatiky Pirelli P Zero, mají vpředu průměr 20 palců a vzadu 21 palců.
Nejdůležitější součástí vozu je však zcela určitě pohonná jednotka. Tou je 6.5litrový atmosférický dvanáctiválec o výkonu 566 kW (770 k) při 8500 ot./min s točivým momentem 690 Nm při 5500 ot./min. Při suché hmotnosti 1570 kilogramů (o 50 kilo více než v případě kupé) zrychluje roadster z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 8,6 sekundy a na 300 km/h za 23,5 sekundy. Maximální rychlost přesahuje 350 km/h. K těmto hodnotám napomáhá také automatická převodovka ISR v kombinaci s pohonem všech kol. Z kupé je převzat systém natáčení zadních kol, zvyšující stabilitu při vysokých rychlostech a zlepšující obratnost při nižších rychlostech. Karbon-keramické a odvětrávané kotouče mají vpředu průměr 400 milimetrů, vzadu potom 380 milimetrů. Ze 100 km/h dokáží Centenario zastavit na 30 metrech.
Interiér tohoto konkrétního vozu, který má premiéru na akci Monterey Car Week, má čalounění ve světle hnědém odstínu Terra di California s koženými vložkami v barvě Biano Polar. Většina prvků je ale opět stejných jako u kupé, to znamená třeba karbonovou konstrukci sedadel nebo uhlíková vlákna na volantu, panelech dveří a středové konzoli. Novinou jsou karbonové ochranné oblouky za nimiž se nachází kanálek, odvádějící vzduch směrem k zadnímu křídlu, čímž nejsou cestující tak obtěžování proudícím vzduchem. Vedlejším produktem je také vyšší přítlak. Středové konzoli dominuje 10,1palcový displej multimediálního systému, digitální je také přístrojový panel. Stejně jako v případě kupé vznikne jen 20 roadsterů, každý s cenou 2 miliony euro (cca 54 milionů korun). Všechny kusy jsou již samozřejmě vyprodané.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.