Land Rover přesně před týdnem odhalil omlazenou podobu Range Roveru, a to včetně vrcholného provedení SVAutobiography. Dnes představená novinka stejného výrobce míří přece jen o trochu níž. Nejen, že jde o Range Rover Sport, ten také zároveň dostal dvoulitrový naftový čtyřválec.
Turbodiesely Ingenium měly premiéru před dvěma lety v útrobách Jaguaru XE, loni se dostaly také do Range Roveru Evoque a Jaguaru F-Pace. Nyní přišla řada na doposud největší auto s dvoulitrovým naftovým motorem. Range Rover Sport SD4 tak produkuje 177 kW (240 k) a 500 Nm, pomáhá si k nim však dvěma turbodmychadly. Doposud měly všechny celohliníkové turbodiesely pouze jedno dmychadlo, Jaguar Land Rover navíc ještě nikdy nepředstavil vlastní motor s dvojitým přeplňováním. Na druhou stranu se díky tomu dvoulitrový čtyřválec dostane dynamicky na úroveň odcházejícího třílitrového šestiválce TDV6, a to při nižší spotřebě. Pokud máte rádi suchá čísla, pak novinka akceleruje z 0 na 96 km/h za 8 sekund, spotřebuje průměrně 5,2 l/100 km a vypustí 164 g CO2/km. Od ostatních modelů čtyřválec odlišíte pomocí dvojité koncovky výfuku na jedné straně zadního nárazníku, k dispozici bude také jen pětisedadlové provedení s klasickým nebo vzduchovým odpružením.
Pohonná jednotka ale není jedinou novinkou Range Roveru Sport modelového roku 2017. Vizuálně jich tedy moc není a objevují se hlavně u provedení Dynamic, které nyní disponuje větším počtem prvků s lesklé černé barvě, červenými logy Sport a stejně lakovanými třmeny brzd. Pro verzi Autobiography Dynamic je k dispozici balíček Bright se světlejším provedením některých komponentů. Více individualizace přináší divize SVO s devatenácti novými laky karosérie. Podobně jako větší Range Rover se i model Sport dočkal vylepšeného infotainmentu InControl Touch Pro s desetipalcovou dotykovou obrazovkou. Ten nyní umožňuje prakticky stejné ovládání jako chytré telefony nebo tablety, nabízí vyšší konektivitu s chytrými telefony a také možnost přímého stahování aplikací. Jedna takové aplikace je určena i pro chytrý telefon a lze skrze ní dálkově ovládat některé funkce auta. Součástí systému je i vylepšená navigace, která si například dokáže sama zapamatovat často opakované cesty a při jejich detekci je automaticky navolit. Zobrazení probíhá také nově na virtuálním TFT přístrojovém panelu, případně na chytrém telefonu, pokud je potřeba k cíli cesty ještě ujít nějaké metry.
Inženýři nezapomněli ani na nejnovější technologie. Advanced Tow Assist je například posledním přírůstkem mezi pomocníky pro autonomní jízdu. Zadní kamera totiž přenáší na displej multimediálního systému obraz přívěsu za vozidlem, řidič pak otočeným ovladačem systému Terrain Response 2 navolí požadovaný směr jízdy přívěsu a elektronika jej tam automaticky nasměruje. Řidič ovládá pouze brzdu a plyn. Celé řešení také umí člověka za volantem upozornit na potenciální riziko nehody, té se lze ale vyvarovat například sledováním přívěsu prostřednictvím panoramatického kamerového systému. Low Traction Launch asistuje řidiči ve chvíli, kdy akceleruje z místa na nějakém povrchu s nízkou přilnavostí. Technologie může být aktivována manuálně, elektronika to udělá ve chvíli, kdy je systém Terrain Response 2 v režimu Grass/Gravel/Snow. Užitečné informace o terénní jízdě poskytuje na centrální obrazovce funkce All-Terrain Info Centre, a to včetně kamer kolem vozu při manévrování na terénních nerovnostech v nízkých rychlostech.
Do základní bezpečnostní výbavy vozu (zadní parkovací senzory, tempomat, omezovač rychlosti a varování při opuštění jízdního pruhu) přibývá autonomní nouzové brzdění. Volitelně je nabízen balíček Drive, přidávající dále hlídání mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, detekci dopravy za vozidlem a inteligentní tempomat. Ten spolupracuje se čtením dopravních značek a v případě detekce rychlostního omezení automaticky omezí maximální rychlost vozu. Novinkou je rovněž rozpoznání únavy řidiče. Další příplatkový bezpečnostní balíček se jmenuje Drive Pro, jehož součástí je adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách, inteligentní nouzové brzdění, vylepšený asistent sledování mrtvého úhlu, který dokáže sám zabránit hrozící nehodě, a udržování ve zvoleném jízdním pruhu. V Británii půjde auto do prodeje letos v zimě za základní cenu 59 700 liber (cca 1 853 000 korun), jež je nižší než doposud (jedná se o verzi 2.0 SD4 HSE). Vedle nového turbodieselu pak Britové dostanou také třílitrový zážehový šestiválec s kompresorem o výkonu 250 kW (340 k) s točivým momentem 450 Nm. Ten uděluje vozu zrychlení na 96 km/h za 7,1 sekundy a vypouští 243 g CO2/km. Zda-li se dostane také k nám je zatím otázkou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.