Čtyřválec místo šestiválce! Už i Range Rover podlehl úsporné vlně

Range Rover Sport dostal pro nový modelový rok dvoulitrový naftový čtyřválec.
Range Rover Sport dostal pro nový modelový rok dvoulitrový naftový čtyřválec., foto: Land Rover
ar6 17. srpna 2016 12:09
Sdílej:

Land Rover přesně před týdnem odhalil omlazenou podobu Range Roveru, a to včetně vrcholného provedení SVAutobiography. Dnes představená novinka stejného výrobce míří přece jen o trochu níž. Nejen, že jde o Range Rover Sport, ten také zároveň dostal dvoulitrový naftový čtyřválec.

Turbodiesely Ingenium měly premiéru před dvěma lety v útrobách Jaguaru XE, loni se dostaly také do Range Roveru Evoque a Jaguaru F-Pace. Nyní přišla řada na doposud největší auto s dvoulitrovým naftovým motorem. Range Rover Sport SD4 tak produkuje 177 kW (240 k) a 500 Nm, pomáhá si k nim však dvěma turbodmychadly. Doposud měly všechny celohliníkové turbodiesely pouze jedno dmychadlo, Jaguar Land Rover navíc ještě nikdy nepředstavil vlastní motor s dvojitým přeplňováním. Na druhou stranu se díky tomu dvoulitrový čtyřválec dostane dynamicky na úroveň odcházejícího třílitrového šestiválce TDV6, a to při nižší spotřebě. Pokud máte rádi suchá čísla, pak novinka akceleruje z 0 na 96 km/h za 8 sekund, spotřebuje průměrně 5,2 l/100 km a vypustí 164 g CO2/km. Od ostatních modelů čtyřválec odlišíte pomocí dvojité koncovky výfuku na jedné straně zadního nárazníku, k dispozici bude také jen pětisedadlové provedení s klasickým nebo vzduchovým odpružením.

Pohonná jednotka ale není jedinou novinkou Range Roveru Sport modelového roku 2017. Vizuálně jich tedy moc není a objevují se hlavně u provedení Dynamic, které nyní disponuje větším počtem prvků s lesklé černé barvě, červenými logy Sport a stejně lakovanými třmeny brzd. Pro verzi Autobiography Dynamic je k dispozici balíček Bright se světlejším provedením některých komponentů. Více individualizace přináší divize SVO s devatenácti novými laky karosérie. Podobně jako větší Range Rover se i model Sport dočkal vylepšeného infotainmentu InControl Touch Pro s desetipalcovou dotykovou obrazovkou. Ten nyní umožňuje prakticky stejné ovládání jako chytré telefony nebo tablety, nabízí vyšší konektivitu s chytrými telefony a také možnost přímého stahování aplikací. Jedna takové aplikace je určena i pro chytrý telefon a lze skrze ní dálkově ovládat některé funkce auta. Součástí systému je i vylepšená navigace, která si například dokáže sama zapamatovat často opakované cesty a při jejich detekci je automaticky navolit. Zobrazení probíhá také nově na virtuálním TFT přístrojovém panelu, případně na chytrém telefonu, pokud je potřeba k cíli cesty ještě ujít nějaké metry.

Inženýři nezapomněli ani na nejnovější technologie. Advanced Tow Assist je například posledním přírůstkem mezi pomocníky pro autonomní jízdu. Zadní kamera totiž přenáší na displej multimediálního systému obraz přívěsu za vozidlem, řidič pak otočeným ovladačem systému Terrain Response 2 navolí požadovaný směr jízdy přívěsu a elektronika jej tam automaticky nasměruje. Řidič ovládá pouze brzdu a plyn. Celé řešení také umí člověka za volantem upozornit na potenciální riziko nehody, té se lze ale vyvarovat například sledováním přívěsu prostřednictvím panoramatického kamerového systému. Low Traction Launch asistuje řidiči ve chvíli, kdy akceleruje z místa na nějakém povrchu s nízkou přilnavostí. Technologie může být aktivována manuálně, elektronika to udělá ve chvíli, kdy je systém Terrain Response 2 v režimu Grass/Gravel/Snow. Užitečné informace o terénní jízdě poskytuje na centrální obrazovce funkce All-Terrain Info Centre, a to včetně kamer kolem vozu při manévrování na terénních nerovnostech v nízkých rychlostech.

Do základní bezpečnostní výbavy vozu (zadní parkovací senzory, tempomat, omezovač rychlosti a varování při opuštění jízdního pruhu) přibývá autonomní nouzové brzdění. Volitelně je nabízen balíček Drive, přidávající dále hlídání mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, detekci dopravy za vozidlem a inteligentní tempomat. Ten spolupracuje se čtením dopravních značek a v případě detekce rychlostního omezení automaticky omezí maximální rychlost vozu. Novinkou je rovněž rozpoznání únavy řidiče. Další příplatkový bezpečnostní balíček se jmenuje Drive Pro, jehož součástí je adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách, inteligentní nouzové brzdění, vylepšený asistent sledování mrtvého úhlu, který dokáže sám zabránit hrozící nehodě, a udržování ve zvoleném jízdním pruhu. V Británii půjde auto do prodeje letos v zimě za základní cenu 59 700 liber (cca 1 853 000 korun), jež je nižší než doposud (jedná se o verzi 2.0 SD4 HSE). Vedle nového turbodieselu pak Britové dostanou také třílitrový zážehový šestiválec s kompresorem o výkonu 250 kW (340 k) s točivým momentem 450 Nm. Ten uděluje vozu zrychlení na 96 km/h za 7,1 sekundy a vypouští 243 g CO2/km. Zda-li se dostane také k nám je zatím otázkou.

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.