Označení městský crossover nebo SUV dnes náleží autům jako Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroën C4 Cactus. To všechno jsou modely s délkou do maximálně 4,1 metru. Už brzy ale možná bude nutné tuto kategorii předefinovat, protože se do Evropy chystá Suzuki Ignis.
Jméno Ignis není podobně jako nedávno Baleno neznámé. V Evropě se objevilo ve druhé polovině 90. let a na začátku 21. století hned na dvou generacích malého crossoveru. Ani jedna přitom svou délkou nepřesáhla 3,8 metru, slovo malá tak možná není vůbec na místě. Buď jak buď, loni se v Tokiu ukázalo třetí vydání crossoveru (nebo chcete-li SUV) se jménem Ignis. A ze zajetých kolejí rozhodně nevyšlo, opět se pyšní délkou 3700 milimetrů, která je doplněná šířkou 1660 milimetrů, výškou 1595 milimetrů a rozvorem 2435 milimetrů. Spolu s nadcházejícím pařížským autosalonem se toto auto dostane také do Evropy, kde se toho na první pohled moc nezměnilo.
Auto téměř bez konkurence, dalo by se říct. Ignis je o několik čísel menší než Captur nebo 2008, terénních schopností Pandy 4x4 nebo Lady 4x4 zase určitě dosahovat nebude. Stylová alternativa k off-roadu Jimny? Ano, tak by mohl být nový Ignis označován. Design vozu je hodně stylový, zároveň ale minimalistický a odkazující na minulost. Konkrétně například na model Cervo ze sedmdesátých let, který měl trojité žebrování na zadním sloupku. Novinka k tomu přidává ještě velká světla vpředu i vzadu, krátké převisy, světlou výšku 180 milimetrů nebo plastovou ochranu podběhů.
Do interiéru evropské verze nás zatím Suzuki nepustilo, pokud se ale budeme držet japonského provedení, můžeme se těšit na kabinu o několik řádů hezčí a kvalitnější než u Balena. Dominovat jí bude volně stojící obrazovka multimediálního systému a velice jednoduchá středová konzole. Tady je cítit styl modelů třídy kei. Prostoru by mělo být tak akorát pro čtyři cestující.
Základem crossoveru je lehká platforma nové generace, dovolující také použití mikrohybridní technologie SHVS v kombinaci se zážehovou dvanáctistovkou o výkonu 66 kW (90 k). V Japonsku je toto ústrojí jedinou možností, přičemž spolupracuje výhradně s automatem CVT a pohonem předních nebo všech kol. Jestli se stejná nabídka dostane i k nám zatím jisté není, bylo by nicméně překvapením, kdyby nedošlo i na přeplňovaný litrový tříválec Boosterjet o výkonu 82 kW (112 k). Dobrou zprávou je nízká hmotnost, kdy na domácím trhu ani vrcholný model s pohonem všech kol neváží více než tunu. Do prodeje se Ignis dostane v lednu příštího roku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.