Nissan vyvinul autonomní řízení, dostane ho Serena i Qashqai

ar6, 13. července 2016, 12:20 Google+

Velkých MPV v Evropě postupně, na úkor osobních verzí dodávek nebo SUV, ubývá. Z dřívější široké nabídky modelů dnes zůstala jen dvojice od Fordu, Renault Espace a dvojčata Seat Alhambra a Volkswagen Sharan. V Japonsku je porodných automobilů v prodeji přece jen více, mezi nejpopulárnější se pak řadí Nissan Serena. Ten nyní přichází v páté generaci, která poprvé nabídne autonomní řízení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pátá generace Nissanu Serena nabídne autonomní řízení a prostorný interiér.

Pátá generace Nissanu Serena nabídne autonomní řízení a prostorný interiér. | foto: Nissan

Sdílejte článek

První vydání Nissanu Serena mělo premiéru před více než pětadvaceti lety a prakticky ihned se velké MPV dokázalo zařadit mezi nejpopulárnější modely svého segmentu (dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů). Nová pátá generace je od té první vzdálená prakticky vším od komfortu přes palubní technologie až po design. Základní myšlenka na převážení maximálního počtu lidí v co největším komfortu ale zůstává. Zájemci o Serenu rozhodně nemohou říct, že by novinka byla designově nudná. Pořád je tu samozřejmě krabicovitý tvar karosérie, který zajišťuje onu pověstnou prostornost, minimálně přední část je ale docela agresivní.

O to se starají maska chladiče ve tvaru písmene V a dvoudílné světlomety. Vzadu jsou vertikálně umístěná světla, mezi nimiž je černá lišta, prodlužující vizuálně sklo ve víku pátých dveří. Zajímavým prvkem jsou černé sloupky karosérie, přičemž A-sloupek je užší než u předchůdce, čímž se zlepšuje viditelnost a schopnost řidiče zaznamenat objekty v mrtvém úhlu. Kdo zatouží po sportovnějším vzezření, může zvolit model s označením Highway Star, jenž má agresivnější přední i zadní nárazník, prodlouženou masku chladiče, černé kryty zrcátek, nástavce prahů a větší litá kola.

Sedmimístná kabina Nissanu vypadá luxusně, na čemž mají lví podíl tříramenný sportovní multifunkční volant, dlouhá digitální přístrojová deska a středová konzole s velkým displejem multimediálního systému s navigací a lakováním klavírní černí. Volič převodovky je umístěn na vyvýšeném místě středové konzole, to znamená žádné kompromisy v oblasti kolen řidiče a spolujezdce. Ostatně Nissan slibuje, že Serena nabídne nejširší interiér ve své třídě. Sedačky v první a druhé řadě využívají technologie Zero gravity, známé třeba ze sedanu Teana. Nově vyvinutá místa ve třetí řadě mají snižovat únavu při dlouhých jízdách. Dvoudílné víko kufru je nyní možné otevírat také bezdotykově, a to i pouhým „kopnutím“ pod zadní nárazník.

Jedinou možností, jak Serenu pohánět, je hybridní jednotka S-Hybrid. Ta se skládá z dvoulitrového čtyřválce o výkonu 108 kW (147 k) při 5600 ot./min s točivým momentem 210 Nm při 4400 ot./min a elektromotoru o výkonu 1,8 kW (2,5 k) s točivým momentem 50 Nm. Tento elektromotor pomáhá při rozjezdu, během zpomalování pak funguje jako alternátor. Spalovací jednotek spolupracuje s bezestupňovým automatem Xtronic, který je známý i z jiných modelů značky. Úpravami prošlo řízení s variabilním posilovačem, poskytující nyní více zpětné vazby. Lepší jízdní vlastnosti pak zajišťují změny na podvozku a vyztužení kolem zadních posuvných dveří.

Tím se pomalu dostáváme k asi největší novince pátého vydání velkého MPV. Jako vůbec první Nissan totiž nabídne technologii ProPILOT, v překladu možnost autonomního řízení. Celý systém funguje na dálnicích skrze snímání dopravy kamerou za předním oknem. Auto dokáže samo vyhodnotit nastalou situaci, číst dopravní značky, udržovat se ve středu zvoleného jízdního pruhu a samozřejmě reagovat na změny v dopravě. Aktivace probíhá stisknutím tlačítka na volantu a přednastavením rychlosti řidičem v rozmezí mezi 30 až 100 km/h. Deaktivace je možná stejným ovladačem. V případě nutnosti umí vůz sám úplně zastavit a nerozjede se až do té chvíle, než řidič zmáčkne opět příslušné tlačítko nebo se nedotkne plynového pedálu. Technologie ProPILOT se v příštím roce dostane do evropské verze modelu Qashqai, v plánu je pak uvedení i do dalších modelů v Číně nebo USA. Nissan zároveň připravuje doplnění systému o možnost automatické změny jízdního pruhu a v roce 2020 pak také o možnost použití na běžných komunikacích.

Vedle autonomního řízení nabídne Serena také nouzové brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu, panoramatický kamerový systém nebo automatický parkovací asistent. Prodej vozu začne na konci srpna se základní cenou pod 3 miliony jenů (cca 703 000 korun).

Vytisknout

Diskuze: Nissan vyvinul autonomní řízení, dostane ho Serena i Qashqai

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Tesla Model S a její autopilot v akci

VIDEO: Šílenství nebo normální věc? Tohle bychom asi nezkoušeli

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud