Velkých MPV v Evropě postupně, na úkor osobních verzí dodávek nebo SUV, ubývá. Z dřívější široké nabídky modelů dnes zůstala jen dvojice od Fordu, Renault Espace a dvojčata Seat Alhambra a Volkswagen Sharan. V Japonsku je porodných automobilů v prodeji přece jen více, mezi nejpopulárnější se pak řadí Nissan Serena. Ten nyní přichází v páté generaci, která poprvé nabídne autonomní řízení.
První vydání Nissanu Serena mělo premiéru před více než pětadvaceti lety a prakticky ihned se velké MPV dokázalo zařadit mezi nejpopulárnější modely svého segmentu (dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů). Nová pátá generace je od té první vzdálená prakticky vším od komfortu přes palubní technologie až po design. Základní myšlenka na převážení maximálního počtu lidí v co největším komfortu ale zůstává. Zájemci o Serenu rozhodně nemohou říct, že by novinka byla designově nudná. Pořád je tu samozřejmě krabicovitý tvar karosérie, který zajišťuje onu pověstnou prostornost, minimálně přední část je ale docela agresivní.
O to se starají maska chladiče ve tvaru písmene V a dvoudílné světlomety. Vzadu jsou vertikálně umístěná světla, mezi nimiž je černá lišta, prodlužující vizuálně sklo ve víku pátých dveří. Zajímavým prvkem jsou černé sloupky karosérie, přičemž A-sloupek je užší než u předchůdce, čímž se zlepšuje viditelnost a schopnost řidiče zaznamenat objekty v mrtvém úhlu. Kdo zatouží po sportovnějším vzezření, může zvolit model s označením Highway Star, jenž má agresivnější přední i zadní nárazník, prodlouženou masku chladiče, černé kryty zrcátek, nástavce prahů a větší litá kola.
Sedmimístná kabina Nissanu vypadá luxusně, na čemž mají lví podíl tříramenný sportovní multifunkční volant, dlouhá digitální přístrojová deska a středová konzole s velkým displejem multimediálního systému s navigací a lakováním klavírní černí. Volič převodovky je umístěn na vyvýšeném místě středové konzole, to znamená žádné kompromisy v oblasti kolen řidiče a spolujezdce. Ostatně Nissan slibuje, že Serena nabídne nejširší interiér ve své třídě. Sedačky v první a druhé řadě využívají technologie Zero gravity, známé třeba ze sedanu Teana. Nově vyvinutá místa ve třetí řadě mají snižovat únavu při dlouhých jízdách. Dvoudílné víko kufru je nyní možné otevírat také bezdotykově, a to i pouhým „kopnutím“ pod zadní nárazník.
Jedinou možností, jak Serenu pohánět, je hybridní jednotka S-Hybrid. Ta se skládá z dvoulitrového čtyřválce o výkonu 108 kW (147 k) při 5600 ot./min s točivým momentem 210 Nm při 4400 ot./min a elektromotoru o výkonu 1,8 kW (2,5 k) s točivým momentem 50 Nm. Tento elektromotor pomáhá při rozjezdu, během zpomalování pak funguje jako alternátor. Spalovací jednotek spolupracuje s bezestupňovým automatem Xtronic, který je známý i z jiných modelů značky. Úpravami prošlo řízení s variabilním posilovačem, poskytující nyní více zpětné vazby. Lepší jízdní vlastnosti pak zajišťují změny na podvozku a vyztužení kolem zadních posuvných dveří.
Tím se pomalu dostáváme k asi největší novince pátého vydání velkého MPV. Jako vůbec první Nissan totiž nabídne technologii ProPILOT, v překladu možnost autonomního řízení. Celý systém funguje na dálnicích skrze snímání dopravy kamerou za předním oknem. Auto dokáže samo vyhodnotit nastalou situaci, číst dopravní značky, udržovat se ve středu zvoleného jízdního pruhu a samozřejmě reagovat na změny v dopravě. Aktivace probíhá stisknutím tlačítka na volantu a přednastavením rychlosti řidičem v rozmezí mezi 30 až 100 km/h. Deaktivace je možná stejným ovladačem. V případě nutnosti umí vůz sám úplně zastavit a nerozjede se až do té chvíle, než řidič zmáčkne opět příslušné tlačítko nebo se nedotkne plynového pedálu. Technologie ProPILOT se v příštím roce dostane do evropské verze modelu Qashqai, v plánu je pak uvedení i do dalších modelů v Číně nebo USA. Nissan zároveň připravuje doplnění systému o možnost automatické změny jízdního pruhu a v roce 2020 pak také o možnost použití na běžných komunikacích.
Vedle autonomního řízení nabídne Serena také nouzové brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu, panoramatický kamerový systém nebo automatický parkovací asistent. Prodej vozu začne na konci srpna se základní cenou pod 3 miliony jenů (cca 703 000 korun).
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.