Velkých MPV v Evropě postupně, na úkor osobních verzí dodávek nebo SUV, ubývá. Z dřívější široké nabídky modelů dnes zůstala jen dvojice od Fordu, Renault Espace a dvojčata Seat Alhambra a Volkswagen Sharan. V Japonsku je porodných automobilů v prodeji přece jen více, mezi nejpopulárnější se pak řadí Nissan Serena. Ten nyní přichází v páté generaci, která poprvé nabídne autonomní řízení.
První vydání Nissanu Serena mělo premiéru před více než pětadvaceti lety a prakticky ihned se velké MPV dokázalo zařadit mezi nejpopulárnější modely svého segmentu (dodnes se ho prodalo přes 1,5 milionu kusů). Nová pátá generace je od té první vzdálená prakticky vším od komfortu přes palubní technologie až po design. Základní myšlenka na převážení maximálního počtu lidí v co největším komfortu ale zůstává. Zájemci o Serenu rozhodně nemohou říct, že by novinka byla designově nudná. Pořád je tu samozřejmě krabicovitý tvar karosérie, který zajišťuje onu pověstnou prostornost, minimálně přední část je ale docela agresivní.
O to se starají maska chladiče ve tvaru písmene V a dvoudílné světlomety. Vzadu jsou vertikálně umístěná světla, mezi nimiž je černá lišta, prodlužující vizuálně sklo ve víku pátých dveří. Zajímavým prvkem jsou černé sloupky karosérie, přičemž A-sloupek je užší než u předchůdce, čímž se zlepšuje viditelnost a schopnost řidiče zaznamenat objekty v mrtvém úhlu. Kdo zatouží po sportovnějším vzezření, může zvolit model s označením Highway Star, jenž má agresivnější přední i zadní nárazník, prodlouženou masku chladiče, černé kryty zrcátek, nástavce prahů a větší litá kola.
Sedmimístná kabina Nissanu vypadá luxusně, na čemž mají lví podíl tříramenný sportovní multifunkční volant, dlouhá digitální přístrojová deska a středová konzole s velkým displejem multimediálního systému s navigací a lakováním klavírní černí. Volič převodovky je umístěn na vyvýšeném místě středové konzole, to znamená žádné kompromisy v oblasti kolen řidiče a spolujezdce. Ostatně Nissan slibuje, že Serena nabídne nejširší interiér ve své třídě. Sedačky v první a druhé řadě využívají technologie Zero gravity, známé třeba ze sedanu Teana. Nově vyvinutá místa ve třetí řadě mají snižovat únavu při dlouhých jízdách. Dvoudílné víko kufru je nyní možné otevírat také bezdotykově, a to i pouhým „kopnutím“ pod zadní nárazník.
Jedinou možností, jak Serenu pohánět, je hybridní jednotka S-Hybrid. Ta se skládá z dvoulitrového čtyřválce o výkonu 108 kW (147 k) při 5600 ot./min s točivým momentem 210 Nm při 4400 ot./min a elektromotoru o výkonu 1,8 kW (2,5 k) s točivým momentem 50 Nm. Tento elektromotor pomáhá při rozjezdu, během zpomalování pak funguje jako alternátor. Spalovací jednotek spolupracuje s bezestupňovým automatem Xtronic, který je známý i z jiných modelů značky. Úpravami prošlo řízení s variabilním posilovačem, poskytující nyní více zpětné vazby. Lepší jízdní vlastnosti pak zajišťují změny na podvozku a vyztužení kolem zadních posuvných dveří.
Tím se pomalu dostáváme k asi největší novince pátého vydání velkého MPV. Jako vůbec první Nissan totiž nabídne technologii ProPILOT, v překladu možnost autonomního řízení. Celý systém funguje na dálnicích skrze snímání dopravy kamerou za předním oknem. Auto dokáže samo vyhodnotit nastalou situaci, číst dopravní značky, udržovat se ve středu zvoleného jízdního pruhu a samozřejmě reagovat na změny v dopravě. Aktivace probíhá stisknutím tlačítka na volantu a přednastavením rychlosti řidičem v rozmezí mezi 30 až 100 km/h. Deaktivace je možná stejným ovladačem. V případě nutnosti umí vůz sám úplně zastavit a nerozjede se až do té chvíle, než řidič zmáčkne opět příslušné tlačítko nebo se nedotkne plynového pedálu. Technologie ProPILOT se v příštím roce dostane do evropské verze modelu Qashqai, v plánu je pak uvedení i do dalších modelů v Číně nebo USA. Nissan zároveň připravuje doplnění systému o možnost automatické změny jízdního pruhu a v roce 2020 pak také o možnost použití na běžných komunikacích.
Vedle autonomního řízení nabídne Serena také nouzové brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu, panoramatický kamerový systém nebo automatický parkovací asistent. Prodej vozu začne na konci srpna se základní cenou pod 3 miliony jenů (cca 703 000 korun).
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?