Cadillac v Evropě rozhodně nepatří k nejpopulárnějším značkám, jednu chvíli to dokonce vypadalo, že se ze starého kontinentu stáhne úplně. Pak ale přišlo mohutné omlazení výrobního programu a Američané spolu s ním přehodnotili také své postavení na trzích mimo USA. Poměrně slušnou šanci na úspěch má crossover XT5, konkurující BMW X5 nebo Mercedesu GLE.
Cadillac XT5 měl premiéru na podzim v Los Angeles, kde dokázal publikum překvapit ostrými tvary, které ale tak nějak sedí k celkovému charakteru auta. Verze pro evropské trhy je naštěstí skoro shodná s tou americkou, což ale zároveň znamená, že už svým vzhledem je vůz zaměřen na úzkou skupinu zájemců. Vždyť obrovská chromovaná maska chladiče, protažené LED světlomety s diodami denního svícení nebo mohutná zadní část s vertikálními LED světly rozhodně nejsou pro každého. Na druhou stranu řekli byste, že má XT5 na délku 4815 milimetrů? Asi těžko, a to i navzdory standardnímu 20palcovými litým kolům, která ale k americkým vozům tak nějak patří.
Oproti předchůdci s označením SRX se kompletně změnila architektura vozu. O technických finesách ještě bude řeč, důležitější je ale prodloužení rozvoru náprav o 50 milimetrů, ačkoliv ostatní důležité rozměry jsou o něco málo menší. Rozvor nicméně ve spolupráci s o 17 milimetrů širším rozchodem kol znamená větší vnitřní prostor. Vzadu je například o 81 milimetrů více místa pro nohy, lavice je navíc posunovatelná v rozsahu 140 milimetrů a má opěradlo stavitelné v rozsahu 12 stupňů. V celkových číslech pak XT5 nabízí 1004 milimetrů místa pro nohy zadních cestujících, 1429 milimetrů pro ramena a 976 milimetrů pro hlavy. Za sedadly, XT5 je standardně pětimístný, je 850 litrů pro zavazadla, které lze pomocí dělených opěradel navýšit až na 1784 litrů. Přístup do kufru je usnadněn elektricky ovládaným víkem.
Spolu s prostorností šla rapidně nahoru také kvalita materiálů a zpracování palubní desky. Laciné plasty byste hledali těžko, místo nich jsou použity kůže, dřevo, lesklé dekorační plochy a samozřejmě také měkčené plasty. Standardem je osmipalcový dotykový displej multimediálního systému CUE, který obsahuje navigaci, rozhraní Apple CarPlay a Android Auto a jde ovládat také prostřednictvím hlasu. Zároveň je díky němu středová konzole pozoruhodně uklizená, tlačítko nazmar tady nenajdete. Druhá osmipalcová obrazovka je mezi analogovými budíky a zobrazuje mimo jiné nejrůznější upozornění ohledně vozu. Plná integrace s chytrými telefony zahrnuje vedle výše zmíněných rozhraní infotainmentu také bezdrátovou nabíječku a modul OnStar s připojením 4G a Wi-Fi hotspotem. Pronikání slunečních paprsků bude mít na starosti dvoudílné střešní okno s automatickým zatmavováním.
Jakkoliv interiér možná nepůsobí americky, pod kapotou se nachází „pravá“ Amerika. Čekáte-li přeplňovaný čtyřválec, budete zklamaní. XT5 má atmosférický vidlicový šestiválec o objemu 3.6 litru s deaktivací válců a systémem stop & start, který disponuje výkonem 231 kW (314 k) a točivým momentem 368 Nm. Standardně jsou poháněna všechna kola s dvouspojkovým zadním diferenciálem, a to přes osmistupňovou automatickou převodovku s pádly pod volantem. K dispozici je též volič Driver Select Mode s režimy Touring, Snow/AWD a Sport. O nové platformě, jež je o 68 kilogramů lehčí než u předchůdce, již byla částečně řeč. Vpředu má XT5 zavěšení MacPherson, vzadu je nezávislé pětiprvkové zavěšení. Ačkoliv se v podstatě jedná o terénní vůz, na dovádění v dunách nebo v lese to asi nebude. Světlá výška je sice slušných 200 milimetrů, nájezdový úhel vpředu je však 15,8 stupně, vzadu potom 23,5 stupně. Cadillac je zkrátka určen na silnice, čemuž konec konců odpovídá i fakt, že sama automobilka jej označuje za svůj první prémiový crossover.
Technické údaje
3.6 V6 AWD Výkon: 231 kW Točivý moment: 368 Nm Převodovka: 8 AT Zrychlení: 7,5 s Maximální rychlost: 210 km/h Spotřeba: 10,0 l/100 km Délka: 4815 mm Šířka: 1903 mm Výška: 1675 mm Rozvor: 2857 mm Kufr: 850/1784 lZ bezpečnostních prvků nechybí 360stupňový kamerový systém, parkovací asistent, systém nouzového brzdění s detekcí chodců nebo hlídání dopravy za vozidlem. Premiéru slaví v XT5 zpětná kamera integrovaná do vnitřního zpětného zrcátka, při couvání tak má člověk k dispozici svůj zrak i elektronického pomocníka. K evropským dealerům se Cadillac XT5 dostane 5. září ve výbavových stupních Luxury, Premium a Platinum. V Německu vychází základní model na 48 800 eur (cca 1 322 000 korun), prostřední na 56 800 eur (cca 1 539 000 korun) a nejvyšší na 66 800 eur (cca 1 810 000 korun). Podaří se americké novince odlákat zákazníky tradičním německým SUV? Troufáme si tvrdit že spíše těžko, přesto jde o hodně zajímavou a vzhledem k poměru ceny, výkonu a výbavy také výhodnou alternativu pro ty, kterým nevadí být středem pozornosti. Protože to zvládne XT5 dokonale.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?