Krize na Ukrajině donutila domácí automobilku ZAZ zastavit loni na podzim výrobu osobních automobilů. Obnovení je plánováno na druhou polovinu letošního roku, brzy potom by se ve výrobním programu mohl objevit model se staronovým jménem Slavuta.
ZAZ Slavuta se v nabídce ukrajinské automobilky objevoval od poloviny devadesátých let minulého století až do roku 2011. Tehdy se jednalo o liftback, odvozený od modelu Tavria, navíc to bylo poslední osobní auto, které bylo kompletně navrženo na Ukrajině. ZAZ od té doby produkuje licenční verze Daewoo Lanos pod označením Lanos a Sens, Chevroletu Aveo pod označením Vida a Chery Fulwin 2 pod označením Forza.
A právě ve spolupráci s čínskou automobilkou Chery vznikl také koncept Slavuta Nova, předznamenávající příchod „nového“ ukrajinského automobilu. Základem Slavuty je Chery Riich G2, jehož výroba skončila již před třemi lety. ZAZ převzal kompletní čínský design pětidveřového hatchbacku, díly jako pneumatiky, baterie, plastové doplňky nebo části interiéru nicméně pocházejí z lokálních zdrojů.
Do výroby by se nová Slavuta měla dostat během 12 až 14 měsíců, za tu dobu chce UkrAvto, mateřská společnost automobilky ZAZ, citelně navýšit kvalitu interiéru i výroby samotné (ta by měla být z více než poloviny lokalizovaná). Pod kapotou konceptu je zážehová šestnáctistovka o výkonu 125 koní v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou. Protože motor plní emisní normu Euro 6 je jisté, že se objeví také v sériovém autě. Druhou volbou bude podle serveru Autoua.net přeplňovaná zážehová třináctistovka o výkonu přes 130 koní, plnící rovněž emisní normu Euro 6. Vyloučeno u této motorizace není ani nasazení automatu CVT.
Cena by se měla pohybovat kolem 10 000 dolarů (cca 242 000 korun), ročně by pak kvůli ekonomické rentabilitě nemělo vzniknout více než 50 tisíc automobilů. Podle ruského magazínu Autoreview je ve hře také export na vybrané evropské trhy, avšak pravděpodobně s logem Chery na kapotě. Jak bylo zmíněno již v úvodu, výroba automobilů ZAZ by se na Ukrajině měla rozběhnout ve druhé polovině letošního roku, postupně dojde na všechny výše jmenované stroje. Forza navíc přijede v omlazené podobě, jež byla představena spolu s konceptem Slavuta Nova.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.