Krize na Ukrajině donutila domácí automobilku ZAZ zastavit loni na podzim výrobu osobních automobilů. Obnovení je plánováno na druhou polovinu letošního roku, brzy potom by se ve výrobním programu mohl objevit model se staronovým jménem Slavuta.
ZAZ Slavuta se v nabídce ukrajinské automobilky objevoval od poloviny devadesátých let minulého století až do roku 2011. Tehdy se jednalo o liftback, odvozený od modelu Tavria, navíc to bylo poslední osobní auto, které bylo kompletně navrženo na Ukrajině. ZAZ od té doby produkuje licenční verze Daewoo Lanos pod označením Lanos a Sens, Chevroletu Aveo pod označením Vida a Chery Fulwin 2 pod označením Forza.
A právě ve spolupráci s čínskou automobilkou Chery vznikl také koncept Slavuta Nova, předznamenávající příchod „nového“ ukrajinského automobilu. Základem Slavuty je Chery Riich G2, jehož výroba skončila již před třemi lety. ZAZ převzal kompletní čínský design pětidveřového hatchbacku, díly jako pneumatiky, baterie, plastové doplňky nebo části interiéru nicméně pocházejí z lokálních zdrojů.
Do výroby by se nová Slavuta měla dostat během 12 až 14 měsíců, za tu dobu chce UkrAvto, mateřská společnost automobilky ZAZ, citelně navýšit kvalitu interiéru i výroby samotné (ta by měla být z více než poloviny lokalizovaná). Pod kapotou konceptu je zážehová šestnáctistovka o výkonu 125 koní v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou. Protože motor plní emisní normu Euro 6 je jisté, že se objeví také v sériovém autě. Druhou volbou bude podle serveru Autoua.net přeplňovaná zážehová třináctistovka o výkonu přes 130 koní, plnící rovněž emisní normu Euro 6. Vyloučeno u této motorizace není ani nasazení automatu CVT.
Cena by se měla pohybovat kolem 10 000 dolarů (cca 242 000 korun), ročně by pak kvůli ekonomické rentabilitě nemělo vzniknout více než 50 tisíc automobilů. Podle ruského magazínu Autoreview je ve hře také export na vybrané evropské trhy, avšak pravděpodobně s logem Chery na kapotě. Jak bylo zmíněno již v úvodu, výroba automobilů ZAZ by se na Ukrajině měla rozběhnout ve druhé polovině letošního roku, postupně dojde na všechny výše jmenované stroje. Forza navíc přijede v omlazené podobě, jež byla představena spolu s konceptem Slavuta Nova.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?