Nejlevnější nové auto pořídíte v Česku za nějakých 150 tisíc korun, přičemž to bude poslední generace některého z městských přibližovadel s alespoň minimální výbavou. A teď se přesuňme do Číny, kde je běžné nabízet jako nové i auto o dvě tři generace zpět. Jiangnan TT, čínské nejlevnější auto, je však i tamní poměry unikátní.
Suzuki Alto druhé generace z osmdesátých let už dneska na silnici moc často neuvidíte. Pokud samozřejmě budeme hovořit o silnicích v Evropě. Tak jako mnoho jiných automobilů totiž i tento japonský prcek žije další život na druhém konci světa. Až do předminulého roku jej v Indii pod označením 800 vyráběla automobilka Maruti Suzuki, dodnes pak pětidveřový hatchback s délkou 3,3 metru a šířkou 1,4 metru vzniká v čínské automobilce Jiangnan Auto, která je dceřinou společností dalšího čínského výrobce Zotye.
Jak uvádí magazín Forbes, cesta Jiangnanu TT až do dnešních dnů byla pořádně složitá. Vše začalo u originálního Alta s logem Suzuki, které v nejlidnatější zemi světa vzniklo v joint venture s automobilkou Changan. Licenci na výrobu městského hatchbacku získalo postupem času několik lokálních výrobců. Jedním z nich byla i automobilka Jiangbei, kterou v roce 2005 koupil Jiangnan a začal pod svým názvem produkovat vůz se jménem Alto. Výroba byla přerušena v roce 2009, o rok později už ale zase běžela a za dalších dvanáct měsíců došlo k přejmenování na TT. A v této podobě je model v prodeji dodnes.
Pod kapotou je umístěn zážehový tříválec o objemu 0.8 litru, jehož kořeny sahají až k původní jednotce od Suzuki. Výkon 36 koní a točivý moment 60 Nm posílá na přední nápravu čtyřstupňová manuální převodovka, maximální rychlost vozu je 120 km/h. Spotřeba paliva je v průměru 5,2 l/100 km, což dnešní optikou a na velikost vozu rozhodně není málo. Zajímavější je nicméně čistě elektrická verze T11 z roku 2015, jichž se ale nakonec vyrobilo jen pár. Elektromotor dosahoval výkonu 27 koní, přičemž sílu mu dodávalo pět starých olověných baterií. Maximální rychlost byla 80 km/h, dojezd velice slušných 160 kilometrů. Cena nového elektromobilu byla 38 000 juanů (cca 140 000 korun).
Dnes se tedy v nabídce udržela jen benzínová varianta, jejíž osud je údajně také docela nahnutý. Na druhou stranu se není co divit, protože až na několik decentních změn na karosérii a držák na nápoj (skutečně pouze jeden) mezi předními sedadly v interiéru je TT naprosto shodné s Altem z osmdesátých let. Na druhou stranu to vykupuje velmi nízkou cenou, začínající na 20 800 juanech (cca 77 000 korun), kterou ale dokáží prodejci stlačit na 15 800 juanů (cca 58 000 korun).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.