Pokud má nějaké auto v posledních letech status záchranáře, pak jednoznačně Alfa Romeo Giulia. Několikrát odkládaný sedan má skomírající italskou značku zachránit od osudu Lancie, takže nic jiného než perfekcionalismus a vytříbenou techniku očekávat nelze.
Nová Giulia měla premiéru už loni v červnu. Tehdy se na několika místech představila vrcholná verze s označením Q a výkonem 510 koní. Jenže pak se skoro tři čtvrtě roku čekalo na standardní provedení. To nabíralo zpoždění kvůli problémům s bezpečností a jeho premiéra se uskutečnila až na ženevském autosalonu. Tam na nás Giulia udělala výborný dojem, především pak svým velmi povedeným designem a zajímavě ztvárněným interiérem. Spolu se začátkem prodeje vypustila Alfa nové fotky a také větší sadu informací, skrze něž si můžeme sedan přiblížit. Má na to, porazit německou prémiovou konkurenci?
Při pohledu na vzhled karosérie se ani nechce věřit, že takové Audi A4 patří do stejné třídy jako Giulia. Ta je totiž úplně vším, jen ne konzervativním a nudným autem. Řada škarohlídů říká, že jisté partie německé stroje připomínají. Jako celek ale Giulia s dlouhou kapotou, krátkými převisy, mohutnou přední částí a výrazným profilem působí naprosto svébytně. Vpředu designéři vsadili na osvědčený recept, tedy úzké a dlouhé světlomety, mezi nimiž je maska chladiče ve tvaru erbu. Zadním partiím dominují velká LED světla a decentní odtoková hrana kufru. Difuzor je vybaven dvěma koncovkami výfuku. V nabídce se objeví tři pastelové a osm metalických odstínů karosérie v kombinaci s šestnácti-, sedmnácti-, osmnácti- nebo devatenáctipalcovými litými koly. Provedení Quadrifoglio se pak dočká i dvou exkluzivních třívrstvých laků.
V útrobách vozu se ukrývá zcela nová platforma pro vozy s podélně uloženými pohonnými jednotkami a pohonem zadních kol. Zatímco vpředu je nezávislé zavěšení s dvojicí příčných ramen, vzadu je čtyřprvkové zavěšení. Alfa se rovněž chlubí instalací řízení s převodem 11,8:1, což je vůbec nejpřímější hodnota na trhu. Na délku má novinka 4634 milimetrů, což spolu s rozvorem náprav o délce 2820 milimetrů nijak nevybočuje ze zajetého průměru střední třídy. Hmotnost nejlehčí varianty se povedlo udržet na hranici 1374 kilogramů, na čemž má velký podíl použití uhlíkových kompozitů a karbonu na vybraných komponentech pohonných jednotek.
A když je o nich řeč, tak základem se v prozatímní nabídce stává naftový čtyřválec MultiJet s objemem 2.2 litru a výkonem 136, 150 nebo 180 koní. Všechny verze mají turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a rovněž pohon zadních kol. Přenos obstarává v případě nejslabší specifikace šestistupňová manuální převodovka, naopak oba silnější motory mají na výběr mezi stejným manuálem nebo osmistupňovým automatem. Později se objeví také dvoulitrový přeplňovaný čtyřválc MultiAir o výkonu 200 koní s točivým momentem 330 Nm, kombinovaný s automatickou osmistupňovou převodovkou.
Technické údaje - Alfa Romeo Giulia
2.2 MultiJet 2.2 MultiJet 2.2 MultiJet 2.2 MultiJet 2.2 MultiJet Výkon: 136 k 150 k 150 k 180 k 180 k Toč. moment: 380 Nm 380 Nm 450 Nm 380 Nm 450 Nm Převodovka: 6 MT 6 MT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 9,2 s 8,4 s 8,2 s 7,2 s 7,1 s Max. rychlost: 215 km/h 220 km/h 220 km/h 230 km/h 230 km/h Spotřeba: 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km Délka: 4643 mm Šířka: 1860 mm Výška: 1436 mm Rozvor: 2820 mm Kufr: 480 lKabina je výrazně orientovaná na řidiče a ačkoliv podle prvních testů nedosahuje kvality německých soupeřů, pořád patří k nadprůměru segmentu. Působivé jsou především budíky v samostatných tubusech, mezi nimiž je 3,5- nebo 7palcový displej palubního počítače. Poměrně atypicky působí tvarování palubní desky, jejíž vrchní hrana se směrem k přístrojové desce zvedá a netvoří tak rovný rámeček displeje multimediálního systému. V základu je provedení Connect s 6,5palcovým displejem, rádiem, USB konektorem, osmi reproduktory a volitelnou navigací. Za příplatek je dodáván infotainment Connect s 8,8palcovou obrazovkou, 3D navigací, hlasovým ovládáním nebo příjmem digitálního signálu. Osm reproduktorů nicméně najdete i u něj. K lepšímu poslechu nabídne Alfa audiosystém Sound Theatre by Harman Kardon se 14 reproduktory, prostorovým zvukem a 12kanálovým zesilovačem.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, mimo standardního provedení se zážehovým nebo naftovým čtyřválcem nabídne Alfa také špičkový model Quadrifoglio (zkráceně Q). To má vedle vizuálních doplňků především odlišnou techniku. Vše začíná u dvakrát přeplňovaného šestiválce o objemu 2.9 litru s výkonem 510 koní a točivým momentem 600 Nm. Pohon zadních kol zůstal, na výběr pak bude mezi šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. Zadní diferenciál Giulie Q využívá systém vektorování točivého momentu, chybět nesmí ani volič Alfa DNA Pro s režimy Dynamic, Neutral, Advanced Efficiency a Race (běžná Giulia má jen první tři) nebo aktivní přední splitter. Mozkem veškeré elektroniky špičkového modelu je systém CDC od Magneti Marelli, který mimo jiné zabraňuje kritickým jízdním situacím.
Technické údaje - Alfa Romeo Giulia Q
2.9 V6 2.9 V6 Výkon: 510 k 510 k Toč. moment: 600 Nm 600 Nm Převodovka: 6 MT 8 AT Zrychlení: 3,9 s 3,9 s Max. rychlost: 307 km/h 307 km/h Spotřeba: 8,5 l/100 km 8,2 l/100 km Délka: 4639 mm Šířka: 1873 mm Výška: 1426 mm Rozvor: 2820 mm Kufr: 480 lProdej nové Giulie v minulých dnech a týdnech začal v Belgii, Francii, Holandsku, Itálii, Německu, Rakousku, Španělsku a Švýcarsku. Další země, včetně České republiky, si musí na svá první auta ještě počkat. V nabídce se každopádně objeví provedení Giulia, Super a Quadrifoglio, přičemž již v základu se objeví přednárazový systém, autonomní brzdy s detekcí chodců, varování před vyjetím z jízdního pruhu nebo tempomat. Ceny na německém trhu startují na částce 33 100 eur (cca 894 000 korun) za provedení se 136koňovým dieslem (fyzicky dostupné bude od poloviny června). Nejdražší „standardní“ Giulia se 180koňovým naftovým motorem a automatem vychází na 39 650 eur (cca 1 071 000 korun). Špičkové provedení Q vychází na minimálně 71 800 eur (cca 1 940 000 korun). Na české ceny si budeme muset ještě chvíli počkat, ale odklon od těch německých by neměl být až tak moc dramatický.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.