Trendem poslední doby je dávat pod kapotu sportovních vozů přeplňované čtyřválce. Sem tam se ještě objeví atmosféra nebo alespoň turbodmychadlem dopovaný šestiválec, tyto jednotky jsou ale stále ohroženější druh. Zajímavou cestou pak jde Audi, které si drží přeplňovaný pětiválec. A pod kapotou ho má i nové TT RS.
Šestkrát byl pětiválec 2.5 TFSI zvolen motorem roku, což jen dokazuje, jak povedená jednotka to je. V kupé nebo roadsteru má motor celkem 400 koní a 480 Nm, což dohromady s pohonem všech kol quattro a sedmistupňovým automatem S tronic stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy (roadster 3,9 sekundy) a maximální rychlosti 250 km/h. Pokud jste ale ochotni pustit nějakou tu korunu navíc, umí Audi odblokovat omezovač, čímž se TT RS dostane na 280 km/h.
Aby byly jízdní vlastnosti co nejlepší, má TT selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Nechybí ani volič Audi drive select, upravující nastavení pohonu všech kol, motoru nebo převodovky. Volitelně nabídne Audi sportovní podvozek s magnetickými tlumiči, to stejné platí i o karbon-keramických brzdách vpředu. Standardně se za litými 19- nebo kovanými 20palcovými koly ukrývají ocelové kotouče s vnitřním chlazením vpředu a jednolité ocelové kotouče vzadu.
Vnější vzhled asi nejlépe determinují velké nasávací otvory v předním nárazníku a upravená mřížka masky chladiče Singleframe. Vzadu potom nechybí pevný spoiler a dvě oválné koncovky výfuku. Premiéru slaví v sériových autech se čtyřmi kruhy použití organických LED diod, dodávaných na přání pro zadní světla. Standardně jsou vpředu i vzadu klasické LEDky, hlavní reflektory pak mohou dostat technologii Matrix LED.
Před řidičem nechybí „virtuální kokpit,“ tvořený 12,3palcovým displejem. K dispozici jsou tři režimy nastavení včetně speciálního režimu RS, v němž přebírá hlavní roli otáčkoměr a řidič dostává další doplňkové informace, mimo jiné o tlaku v pneumatikách, točivém momentu a působícím zrychlení. Dále nechybí sportovní volant s pádly řazení a dvěma hlavními tlačítky – pro nastartování motoru a ovládání voliče jízdních režimů. Tlačítkem na středové konzoli lze rovněž ovládat klapka výfuku a s ní samozřejmě intenzita zvukového projevu. Pro příznivce multimédii je přepraven infotainment MMI Navigation plus, internetový modul Audi connect, bezdrátová nabíječka nebo audiosystém Bang & Olufsen. Prodej Audi TT RS začne na českém trhu letos na podzim.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?