Trendem poslední doby je dávat pod kapotu sportovních vozů přeplňované čtyřválce. Sem tam se ještě objeví atmosféra nebo alespoň turbodmychadlem dopovaný šestiválec, tyto jednotky jsou ale stále ohroženější druh. Zajímavou cestou pak jde Audi, které si drží přeplňovaný pětiválec. A pod kapotou ho má i nové TT RS.
Šestkrát byl pětiválec 2.5 TFSI zvolen motorem roku, což jen dokazuje, jak povedená jednotka to je. V kupé nebo roadsteru má motor celkem 400 koní a 480 Nm, což dohromady s pohonem všech kol quattro a sedmistupňovým automatem S tronic stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy (roadster 3,9 sekundy) a maximální rychlosti 250 km/h. Pokud jste ale ochotni pustit nějakou tu korunu navíc, umí Audi odblokovat omezovač, čímž se TT RS dostane na 280 km/h.
Aby byly jízdní vlastnosti co nejlepší, má TT selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Nechybí ani volič Audi drive select, upravující nastavení pohonu všech kol, motoru nebo převodovky. Volitelně nabídne Audi sportovní podvozek s magnetickými tlumiči, to stejné platí i o karbon-keramických brzdách vpředu. Standardně se za litými 19- nebo kovanými 20palcovými koly ukrývají ocelové kotouče s vnitřním chlazením vpředu a jednolité ocelové kotouče vzadu.
Vnější vzhled asi nejlépe determinují velké nasávací otvory v předním nárazníku a upravená mřížka masky chladiče Singleframe. Vzadu potom nechybí pevný spoiler a dvě oválné koncovky výfuku. Premiéru slaví v sériových autech se čtyřmi kruhy použití organických LED diod, dodávaných na přání pro zadní světla. Standardně jsou vpředu i vzadu klasické LEDky, hlavní reflektory pak mohou dostat technologii Matrix LED.
Před řidičem nechybí „virtuální kokpit,“ tvořený 12,3palcovým displejem. K dispozici jsou tři režimy nastavení včetně speciálního režimu RS, v němž přebírá hlavní roli otáčkoměr a řidič dostává další doplňkové informace, mimo jiné o tlaku v pneumatikách, točivém momentu a působícím zrychlení. Dále nechybí sportovní volant s pádly řazení a dvěma hlavními tlačítky – pro nastartování motoru a ovládání voliče jízdních režimů. Tlačítkem na středové konzoli lze rovněž ovládat klapka výfuku a s ní samozřejmě intenzita zvukového projevu. Pro příznivce multimédii je přepraven infotainment MMI Navigation plus, internetový modul Audi connect, bezdrátová nabíječka nebo audiosystém Bang & Olufsen. Prodej Audi TT RS začne na českém trhu letos na podzim.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.