V Ženevě mělo premiéru první čtyřválcové Porsche od šedesátých let – model 718 Boxster. Vzhledem k dřívější technické příbuznosti s kupé Cayman tak bylo jen otázkou času, kdy se Němci vytasí s modelem 718 Cayman. Ten čas přišel spolu s pekingským autosalonem, mnoho odlišností od roadsteru však neočekávejte.
Asi nejobletovanější částí vozu je jeho plochý přeplňovaný čtyřválec, který 718 Cayman beze změn přebírá od 718 Boxster. Výsledkem tak jsou dvě verze – Cayman a Cayman S. Motor v prvně jmenovaném provedení má dvoulitrový objem, z něhož „ždímá“ 300 koní a 380 Nm v pásmu od 1950 do 4500 ot./min. S dvouspojkovým automatem PDK (standardem ale bude šestistupňová manuální převodovka) a paketem Sport Chrono zvládne kupé sprint z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Bez ohledu na převodovku je maximální rychlost 275 km/h.
Pokud byste si ale základní Cayman koupili v Číně, dostanete dvoulitr „přiškrcený“ na 250 koní a 310 Nm, což stačí ke sprintu z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximální rychlost 260 km/h. Cayman S je už pro celý svět stejný, přičemž pod kapotou má 2.5litrový přeplňovaný čtyřválec s variabilní geometrií lopatek. Maximální výkon 350 koní doplňuje točivý momentem 420 Nm, dostupný mezi 1900 až 4500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne silnější provedení za 4,2 sekundy (opět kombinace automatu PDK a paketu Sport Chrono), maximální rychlost je potom 285 km/h. Stejně jako u slabšího modelu ale platí, že standardem je šestistupňový manuál.
Spolu s novými motory přichází i upravený podvozek s lepšími jízdními vlastnostmi na okruhu i běžné silnici, za což vůz vděčí tužším pružinám, stabilizátorům i tlumičům. Řízení je o deset procent přímější, zadní kola pro změnu o půl palce širší, takže v kombinaci s upravenými pneumatikami budou nyní průjezdy zatáčkami jednodušší. Za příplatek bude dostupný aktivní podvozek Porsche Active Suspension Management, snížený o 10 milimetrů u Caymanu a o 20 milimetrů u Caymanu S. Paket Sport Chrono, nedílná to součást nabídky Porsche, obsahuje volič režimů Normal, Sport, Sport Plus a Individual.
Po vzhledové stránce je Cayman vlastně Boxsterem s pevnou střechou. Vpředu tak jsou větší nasávací otvory, nad nimiž jsou úzké pásky blinkrů, světla s přepracovaným vzhledem mají standardně bi-xenony s LED diodami denního svícení (lze je nahradit full-LED reflektory). Zachovány zůstaly nasávací otvory za předními dveřmi, byť se jejich velikost přizpůsobila charakteru vozu, naopak typické kliky dveří jsou ty tam. Mírnou úpravou prošel tvar prahů, oko laika si toho ale pravděpodobně vůbec nevšimne. Vzadu jsou nová LED světla, mezi nimiž je lesklý černý pásek se jménem automobilky. Třešničkou na dortu je centrální koncovka výfuku, respektive 19palcová kola, za kterými jsou kotouče o průměru 330 milimetrů vpředu a 299 milimetrů vzadu. Volitelně mohou být ráfky ještě o palec větší.
Interiér opět vypadává z oka Boxsteru. Před sportovním volantem v designu 918 Spyder je umístěna trojice budíků, z nichž nejvíc Vás asi bude zajímat ten centrální, zastupující otáčkoměr. Středové konzoli dominuje multimediální systém PCM s možností připojení chytrého telefonu a audiosystémem o výkonu 150 wattů. Za příplatek bude dostupná navigace s hlasovým ovládáním a případně také online sledováním dopravy, dále jsou dostupná také rozhraní Apple CarPlay nebo Porsche Car Connect. Z klasických prvků nechybí analogové hodiny, umístěné mezi novými výdechy ventilace.
Objednávky na 718 Cayman a 718 Cayman S přijímají dealeři Porsche už teď, prodej v Evropě oficiálně začne 24. září. Čína si počká ještě o něco déle, konkrétně do 3. prosince letošního roku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.