Od roku 2004 prodává Daihatsu v Japonsku model Boon, který můžete znát také jako Toyotu Passo nebo Daihatsu Sirion. Ano, ač zní jméno poměrně exoticky, byl pětidveřový hatchback svého času také v nabídce evropského Daihatsu. Pro třetí generace, která přijíždí ve dvou designových verzích, to už ale neplatí.
Vývoj třetí generace dvojice Boon/Passo mělo opět na starosti Daihatsu, což ale vzhledem k zaměření značky na malá auta není ničím překvapivým. Jak bylo zmíněno již v úvodu, obě automobilky nabídnou dvě designová provedení – standardní se u obou jmenuje X, více vyšperkované pak u Daihatsu nese jméno CiLQ a u Toyoty Moda. Odlišnosti jsou patrné na první pohled, jelikož CiLQ a Moda mají jinou masku chladiče, oválná přední LED světla a výraznější přední nárazník. Specifické je pro tyto verze rovněž dvoubarevné lakování s černou střechou a sloupky. Provedení X je dostupné v jednou z dvanácti odstínů karosérie.
Mírné rozdíly v prvcích karosérie jsou znát i na délce vozu. Standardní model má 3650 milimetrů, CiLQ/Moda disponují deseti milimetry navíc. Šířka je stejných 1665 milimetrů, výška 1525 milimetrů a rozvor 2490 milimetrů. Palubní deska je kvůli vyšší poloze voliče převodovky, vedle nějž je panel ovládání klimatizace, přehledná, jednoduchá a všechno je relativně dobře při ruce. Vyšší výbavové stupně se mohou pochlubit multimediálním systémem, čtyřkolka má standardně vyhřívaná sedadla. Ve všech případech čekejte praktické poličky, šuplíky, háčky a dělená zadní opěradla. Model CiLQ/Moda se pak chlubí specifickým čalouněním, jinými dekoračními prvky palubní desky nebo uzavíratelným boxem před spolujezdcem.
Pod kapotou se objevuje zážehový litrový tříválec o výkonu 69 koní při 6000 ot./min s točivým momentem 92 Nm při 4400 ot./min. Motor standardně spolupracuje s bezestupňovým automatem, který sílu přenáší na přední nebo všechna čtyři kola. V prvním případě má auto spotřebu 3,57 l/100 km, v tom druhém stoupne jen mírně na 4,1 l/100 km. Těchto hodnot bylo dosaženo mimo jiné i kvůli kompresnímu poměru 12,5:1, model s pohonem předních kol je mimochodem nejúspornějším vozem se zážehovým motorem na japonském trhu.
Na konstrukci karosérie bylo použito velké množství vysokopevnostní oceli, část předních blatníků a zadních dveří je zhotovena z resinu. Celkově je tak auto lehké (předokolka váží 910 kilogramů, čtyřkolka o 30 kilo víc) a velice tuhé. Bezpečnost ještě dále posiluje systém Smart Assist II, který umí upozornit na hrozící střet s autem nebo chodcem, v případě nutnosti automaticky aktivuje brzdy, zabraňuje předčasnému startu na semaforu, varuje při opuštění jízdního pruhu a upozorňuje na zrychlení vozu vpředu.
Daihatsu i Toyota nabízí pět výbavových stupňů pro Boon, respektive Passo X, modely CiLQ a Mode jsou k dispozici ve třech výbavových liniích. Cenové rozpětí sahá u Daihatsu od 1 150 200 jenů až k 1 853 280 jenům (cca 253 000 - 408 000 korun). Toyota začíná na stejné cifře, avšak končí na 1 830 600 jenech (cca 403 000 korun).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.