Kia připravuje na letošní rok hned dvě zásadní novinky. Tou první je praktické kombi odvozené od sedanu Optima, tou druhou čistě hybridní crossover Niro. V obou případech se dle prvních dojmů jedná o povedené vozy, reálněji nicméně vypadá úspěch konkurenta Superbu Combi.
Kia Niro zatím v Evropě tak trochu postrádá konkurenci. Ani ne 4,4 metru dlouhý vůz totiž hybridním pohonem vstupuje do doposud ne příliš hustě osídlené části trhu, které jinak dominují Dacia Duster nebo Nissan Qashqai. Celkově má auto 141 koní a 264 Nm, přenášené na přední kola šestistupňovým dvouspojkovým automatem. Niro ale není ale zajímavé jen technicky, nýbrž i designově. Po, alespoň pro mne kontroverzním, SUV Sportage vypadá novinka skutečně povedeně. Hodně tomu pomáhá modrá barva a chromované doplňky. Jedinou výtku máme k zadním světlům, z některých úhlů možná až příliš podobající se Jeepu Cherokee.
Vždy je ale něco za něco, proto platí Niro za povedený vzhled užšími zadními dveřmi. Vzadu je ale místa dostatek, což jde z velké části na bedra rozvoru náprav o délce 2700 milimetrů. U hybridních vozů méně vídaným doplňkem je dvojité dno kufru s objemem 421 litrů, na čemž mají zásluhu pro změnu akumulátory pod zadními sedadly. Stejné řešení využívá kupříkladu i Toyota. Přesun do přední části kabiny znamená velice útulné prostředí, v oblasti spodní části středové konzole ale snad až příliš vadící pravé noze řidiče. Pochvalu naopak zaslouží volant, dobře čitelné budíky nebo bezdrátová nabíječka. Specialitou zkoušeného kusu byly bílé lesklé dekory palubní desky i ve výplních dveří, které vypadaly hodnotně a zároveň designově docela netradičně.
Jestliže Niro nemá přímého konkurenta, Optima SW jich má možná až moc. Segment kombíků střední třídy je totiž nabytý k prasknutí, a to se tam letos chystá ještě třeba také Talisman Grandtour. Na první pohled boduje kombi stejnými trumfy jako sourozenec s tříprostorovou karosérií. To znamená dlouhým rozvorem a samozřejmě elegantním vzhledem. Ten je navíc umocněn volbou tmavšího odstínu karosérie, bílá (v Ženevě prezentovaná na provedení GT) naopak příliš nelichotí zadním světlometům.
Prostor v zadní části je i na třídu, kde dominuje Škoda Superb, obrovský. Platí to především pro nohy, které si lze dát s trochou šikovnosti i „přes sebe.“ Kufr má papírově objem „jen“ 553 litrů, jeho praktická využitelnost je ale výborná. Podporuje to také systém kolejnic, háčků, dělících přepážek a úchytů, jenž ale v základní výbavě pravděpodobně nenajdeme. Potěší také rovná podlaha po sklopení sedadel a dvojité dno. Palubní deska je mírně natočená k řidiči, což usnadňuje ovládání infotainmentu se sedmi- nebo osmipalcovou dotykovou obrazovkou.
K pohonu slouží dvoulitr o výkonu 163 koní, přeplňovaný dvoulitr ve verzi GT o výkonu 245 koní nebo naftová sedmnáctistovka CRDi o výkonu 141 koní. V prodeji se Optima SW i Niro objeví ve druhé polovině letošního roku.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?