Velkých SUV se sportovními ambicemi v posledních letech povážlivě přibylo. Už to není jen o BMW X5 a X6 M, ale i Range Roveru Sport SVR nebo Jeepu Grand Cherokee SRT. Všechny tyto modely mají jako společný znak zážehový velkoobjemový motor. Nové Audi SQ7 na to jde jinak a místo naturalu tak do něj budete tankovat výhradně naftu.
Pod kapotou SQ7 najdeme čtyřlitrový osmiválec TDI, přeplňovaný hned třemi dmychadly. Dvě z nich jsou klasická, výfuková, připojovaná selektivně podle principu postupného přeplňování. To znamená, že při nízkém a středním zatížení jsou výfukové plyny přiváděny pouze k jednomu turbodmychadlu a až při vyšším zatížení dojde k zapojení druhého. Mnohem zajímavější je ale elektrické dmychadlo EAV, zapojující se zejména v oblasti nízkých otáček, čímž umožňuje „mimořádně dynamický rozjezd.“ Čtyři kruhy tak technologii elektrického přeplňování uvádějí do sériového vozu jako první na světě.
Dmychadlo EAV je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu a vzhledem k tomu, že nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů, může být používáno už při rozjezdu (potřebný plnící tlak je k dispozici za 250 milisekund). Odpadá tak nešvar klasického přeplňování, tedy prodleva turbodmychadla. Při nejvyšším zatížení potřebuje EAV výkon 9,5 koně, který mu poskytuje dílčí elektrická soustava s napětím 48 V. Ta je prostřednictvím měniče proudu napojena na klasickou síť s napětím 12 V. Dílčí elektrická soustava pak rovněž využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru s nominální kapacitou 470 Wh a výkonem až 13 kW. Poprvé je ve vznětovém motoru Audi také použit systém variabilního zdvihu ventilů.
Celkově přes pět metrů dlouhá SQ7 disponuje výkonem 435 koní a točivým momentem 900 Newtonmetrů, dostupným mezi 1000 - 3250 ot./min. Trvalý pohon všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem spolupracuje s přepracovaným osmistupňovým automatem Tiptronic, což uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Spotřeba se průměrně pohybuje kolem 7,4 l/100 km. Podvozek je už v základu osazen vzduchovým odpružením, adaptivními tlumiči, voličem jízdních režimů Audi drive select a hliníkovými rameny zavěšení. Na přání budou dodávány sportovní diferenciál, elektromechanická aktivní stabilizace náklonu karosérie a řízení všech kol.
Na první pohled je SQ7 identifikovatelná nejen podle masky chladiče Singleframe s upraveným výpletem, ale i standardních LED světel, na přání zaměnitelných za technologii Matrix LED. Zvýrazněné podběhy kol vyplňují 20- a na přání dokonce 22palcová kola. Specifické jsou i hliníkové kryty bočních otvorů pro přívod vzduchu, kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty na dveřích. V zadní části hraje hlavní roli upravený spoiler pátých dveří a difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Na výběr bude celkem 12 odstínů karosérie.
Uvnitř dává Audi na výběr mezi pěti nebo sedmi sedadly, respektive mezi dvěma druhy sportovních sedaček vpředu. Přístrojový štít tvoří analogové budíky se šedými stupnicemi přístrojů a bílými ručičkami, na přání však bude dodáván i „virtuální kokpit“ s 12,3palcovým displejem. Osvětlení interiéru obstarávají LED diody. Mezi volitelnou výbavu se řadí infotainment MMI Navigation plus s hlasovým ovládáním a připojením k internetu pomocí sítě LTE nebo WiFi. Pro zadní sedadla jsou potom k dispozici dva samostatné tablety. „Horší“ z nabízených audiosystémů má na svědomí Bose, nabízející prostorový zvuk a 19 reproduktorů, soustava Bang & Olufsen má hned 23 reproduktorů a digitální signálový procesor. Za extra peníze nabídne Audi několik balíčků, upravujících karosérii i kabinu.
Audi SQ7 TDI bude v Evropě dostupné už od letošního jara, cena startuje na 89 900 eurech (cca 2 431 000 korun). Cifra pro Česko zatím není známá.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.