Audi SQ7 dostalo naftový osmiválec, poprvé s elektrickým přeplňováním

Audi SQ7 nabízí jako první auto na světě přeplňování elektronickým dmychadlem.
Audi SQ7 nabízí jako první auto na světě přeplňování elektronickým dmychadlem., foto: Audi
ar6 10. března 2016 13:50
Sdílej:

Velkých SUV se sportovními ambicemi v posledních letech povážlivě přibylo. Už to není jen o BMW X5 a X6 M, ale i Range Roveru Sport SVR nebo Jeepu Grand Cherokee SRT. Všechny tyto modely mají jako společný znak zážehový velkoobjemový motor. Nové Audi SQ7 na to jde jinak a místo naturalu tak do něj budete tankovat výhradně naftu.

Pod kapotou SQ7 najdeme čtyřlitrový osmiválec TDI, přeplňovaný hned třemi dmychadly. Dvě z nich jsou klasická, výfuková, připojovaná selektivně podle principu postupného přeplňování. To znamená, že při nízkém a středním zatížení jsou výfukové plyny přiváděny pouze k jednomu turbodmychadlu a až při vyšším zatížení dojde k zapojení druhého. Mnohem zajímavější je ale elektrické dmychadlo EAV, zapojující se zejména v oblasti nízkých otáček, čímž umožňuje „mimořádně dynamický rozjezd.“ Čtyři kruhy tak technologii elektrického přeplňování uvádějí do sériového vozu jako první na světě.

Dmychadlo EAV je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu a vzhledem k tomu, že nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů, může být používáno už při rozjezdu (potřebný plnící tlak je k dispozici za 250 milisekund). Odpadá tak nešvar klasického přeplňování, tedy prodleva turbodmychadla. Při nejvyšším zatížení potřebuje EAV výkon 9,5 koně, který mu poskytuje dílčí elektrická soustava s napětím 48 V. Ta je prostřednictvím měniče proudu napojena na klasickou síť s napětím 12 V. Dílčí elektrická soustava pak rovněž využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru s nominální kapacitou 470 Wh a výkonem až 13 kW. Poprvé je ve vznětovém motoru Audi také použit systém variabilního zdvihu ventilů.

Celkově přes pět metrů dlouhá SQ7 disponuje výkonem 435 koní a točivým momentem 900 Newtonmetrů, dostupným mezi 1000 - 3250 ot./min. Trvalý pohon všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem spolupracuje s přepracovaným osmistupňovým automatem Tiptronic, což uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Spotřeba se průměrně pohybuje kolem 7,4 l/100 km. Podvozek je už v základu osazen vzduchovým odpružením, adaptivními tlumiči, voličem jízdních režimů Audi drive select a hliníkovými rameny zavěšení. Na přání budou dodávány sportovní diferenciál, elektromechanická aktivní stabilizace náklonu karosérie a řízení všech kol.

Na první pohled je SQ7 identifikovatelná nejen podle masky chladiče Singleframe s upraveným výpletem, ale i standardních LED světel, na přání zaměnitelných za technologii Matrix LED. Zvýrazněné podběhy kol vyplňují 20- a na přání dokonce 22palcová kola. Specifické jsou i hliníkové kryty bočních otvorů pro přívod vzduchu, kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty na dveřích. V zadní části hraje hlavní roli upravený spoiler pátých dveří a difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Na výběr bude celkem 12 odstínů karosérie.

Uvnitř dává Audi na výběr mezi pěti nebo sedmi sedadly, respektive mezi dvěma druhy sportovních sedaček vpředu. Přístrojový štít tvoří analogové budíky se šedými stupnicemi přístrojů a bílými ručičkami, na přání však bude dodáván i „virtuální kokpit“ s 12,3palcovým displejem. Osvětlení interiéru obstarávají LED diody. Mezi volitelnou výbavu se řadí infotainment MMI Navigation plus s hlasovým ovládáním a připojením k internetu pomocí sítě LTE nebo WiFi. Pro zadní sedadla jsou potom k dispozici dva samostatné tablety. „Horší“ z nabízených audiosystémů má na svědomí Bose, nabízející prostorový zvuk a 19 reproduktorů, soustava Bang & Olufsen má hned 23 reproduktorů a digitální signálový procesor. Za extra peníze nabídne Audi několik balíčků, upravujících karosérii i kabinu.

Audi SQ7 TDI bude v Evropě dostupné už od letošního jara, cena startuje na 89 900 eurech (cca 2 431 000 korun). Cifra pro Česko zatím není známá.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?