Velkých SUV se sportovními ambicemi v posledních letech povážlivě přibylo. Už to není jen o BMW X5 a X6 M, ale i Range Roveru Sport SVR nebo Jeepu Grand Cherokee SRT. Všechny tyto modely mají jako společný znak zážehový velkoobjemový motor. Nové Audi SQ7 na to jde jinak a místo naturalu tak do něj budete tankovat výhradně naftu.
Pod kapotou SQ7 najdeme čtyřlitrový osmiválec TDI, přeplňovaný hned třemi dmychadly. Dvě z nich jsou klasická, výfuková, připojovaná selektivně podle principu postupného přeplňování. To znamená, že při nízkém a středním zatížení jsou výfukové plyny přiváděny pouze k jednomu turbodmychadlu a až při vyšším zatížení dojde k zapojení druhého. Mnohem zajímavější je ale elektrické dmychadlo EAV, zapojující se zejména v oblasti nízkých otáček, čímž umožňuje „mimořádně dynamický rozjezd.“ Čtyři kruhy tak technologii elektrického přeplňování uvádějí do sériového vozu jako první na světě.
Dmychadlo EAV je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu a vzhledem k tomu, že nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů, může být používáno už při rozjezdu (potřebný plnící tlak je k dispozici za 250 milisekund). Odpadá tak nešvar klasického přeplňování, tedy prodleva turbodmychadla. Při nejvyšším zatížení potřebuje EAV výkon 9,5 koně, který mu poskytuje dílčí elektrická soustava s napětím 48 V. Ta je prostřednictvím měniče proudu napojena na klasickou síť s napětím 12 V. Dílčí elektrická soustava pak rovněž využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru s nominální kapacitou 470 Wh a výkonem až 13 kW. Poprvé je ve vznětovém motoru Audi také použit systém variabilního zdvihu ventilů.
Celkově přes pět metrů dlouhá SQ7 disponuje výkonem 435 koní a točivým momentem 900 Newtonmetrů, dostupným mezi 1000 - 3250 ot./min. Trvalý pohon všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem spolupracuje s přepracovaným osmistupňovým automatem Tiptronic, což uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Spotřeba se průměrně pohybuje kolem 7,4 l/100 km. Podvozek je už v základu osazen vzduchovým odpružením, adaptivními tlumiči, voličem jízdních režimů Audi drive select a hliníkovými rameny zavěšení. Na přání budou dodávány sportovní diferenciál, elektromechanická aktivní stabilizace náklonu karosérie a řízení všech kol.
Na první pohled je SQ7 identifikovatelná nejen podle masky chladiče Singleframe s upraveným výpletem, ale i standardních LED světel, na přání zaměnitelných za technologii Matrix LED. Zvýrazněné podběhy kol vyplňují 20- a na přání dokonce 22palcová kola. Specifické jsou i hliníkové kryty bočních otvorů pro přívod vzduchu, kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty na dveřích. V zadní části hraje hlavní roli upravený spoiler pátých dveří a difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Na výběr bude celkem 12 odstínů karosérie.
Uvnitř dává Audi na výběr mezi pěti nebo sedmi sedadly, respektive mezi dvěma druhy sportovních sedaček vpředu. Přístrojový štít tvoří analogové budíky se šedými stupnicemi přístrojů a bílými ručičkami, na přání však bude dodáván i „virtuální kokpit“ s 12,3palcovým displejem. Osvětlení interiéru obstarávají LED diody. Mezi volitelnou výbavu se řadí infotainment MMI Navigation plus s hlasovým ovládáním a připojením k internetu pomocí sítě LTE nebo WiFi. Pro zadní sedadla jsou potom k dispozici dva samostatné tablety. „Horší“ z nabízených audiosystémů má na svědomí Bose, nabízející prostorový zvuk a 19 reproduktorů, soustava Bang & Olufsen má hned 23 reproduktorů a digitální signálový procesor. Za extra peníze nabídne Audi několik balíčků, upravujících karosérii i kabinu.
Audi SQ7 TDI bude v Evropě dostupné už od letošního jara, cena startuje na 89 900 eurech (cca 2 431 000 korun). Cifra pro Česko zatím není známá.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.