Bugatti obhajuje titul nejrychlejšího auta planety, Chiron umí až 420 km/h

Bugatti Chiron nahrazuje letitý Veyron, váží necelé dvě tuny a má 1500 koní.
Bugatti Chiron nahrazuje letitý Veyron, váží necelé dvě tuny a má 1500 koní., foto: Bugatti
ar6 29. února 2016 19:19
Sdílej:

Král je mrtev, ať žije král, chtělo by se říct při pohledu na Bugatti Chiron. Nejnovější výtvor francouzské automobilky koncernu Volkswagen zastiňuje prakticky vše, co bylo doposud vyrobeno. A to sem počítáme i Veyron, předchůdce Chironu a jedno z vytoužených dětí bývalého šéfa německého giganta Ferdinand Piëcha.

Nejdiskutovanější částí Veyronu byl jeho motor a jinak tomu nebude ani u Chironu. Ten se může pochlubit uprostřed uloženým osmilitrovým šestnáctiválcem se čtyřmi turbodmychadly, který produkuje absurdních 1500 koní při 6700 ot./min a 1600 Nm mezi 2000 - 6000 ot./min. V porovnání s předchůdcem to znamená nárůst o nemalých 499 koní, na čemž mají podíl přepracovaná turbodmychadla, karbonové sací potrubí, vstřikovací systém s dvaatřiceti individuálními vstřikovači, lepší chlazení nebo nové titanové výfukové potrubí.

Transfer takového stáda na všechna čtyři kola s elektricky ovládaným diferenciálem a vektorováním točivého momentu má na starosti sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Na 100 km/h s ním Chiron zrychluje za 2,5 sekundy, 200 km/h pokoří za 6,5 sekundy a 300 km/h za 13,6 sekundy. Maximální rychlost je 420 km/h, dostanete se k ní ale jen v režimu Top Speed a se speciálním klíčem, upravující charakteristiku motoru. „Běžná“ maximální rychlost je omezena na 380 km/h. Pokud by v autě nebyl omezovač, matematicky by bylo Bugatti schopno dosáhnout až na cifru mezi 459 a 462 km/h.

Základem vozu je karbonový monokok se sendvičovitou konstrukcí v oblasti podlahy a prostorem kolem motoru z karbonem vyztužených plastů. Monokok má mimochodem stejnou tuhost, jako prototypy LMP1 v závodě Le Mans. Vnější díly jsou vyrobeny převážně z kompozitu nebo karbonu, i přes lehké materiály je ale hmotnost Chironu 1995 kilogramů. Adaptivní podvozek pracuje v režimech Lift, Auto, Autobahn, Handling a Top Speed. A zatímco první mód lehce zvýší světlou výšku pro jízdu po nerovnostech, poslední znamená aktivaci maximální rychlosti. V prvních čtyřech režimech je maximální rychlost omezena na oněch 380 km/h. Chybět nebude elektromechanické řízení a natáčení všech čtyř kol.

Kola mají vpředu 20 a vzadu 21 palců, přičemž obuta jsou do speciálně pro tento model vyvinutých pneumatik Michelin s rozměrem 285/30 vpředu a 355/21 vzadu. Kotouče karbon-keramických brzd mají průměr 420 milimetrů na přední a 400 milimetrů na zadní nápravě, přičemž se do nich zakusují osmipístkové, respektive šestipístkové třmeny. Jízdní dynamice pomáhají aktivní aerodynamické prvky v čele s hydraulickými klapkami na přední nápravě a aktivním zadním spoilerem, který si automaticky vybírá mezi čtyřmi pozicemi až do stavu, kdy se z něj stane brzda.

Design na první pohled v lecčems připomene Veyron. Lví podíl na tom má dvoubarevné lakování s jinou přední a zadní částí vozu. Velice podobná je také maska chladiče ve tvaru podkovy, naopak úplně nová jsou světla, každé se čtyřmi samostatnými LED diodovými zdroji. V předním nárazníku nechybí velké nasávací otvory, které mají své sourozence také před zadními koly a v zadním nárazníku. Zadní partie jsou méně mohutné než u předchůdce, novinkou je rovněž LED diodový pás světlometů. Ve spodní části je difuzor s mamutí centrální koncovkou výfuku. Na délku má novinka 4544 milimetrů, na šířku 2038 milimetrů, na výšku 1212 milimetrů a mezi nápravami je 2711 milimetrů.

Kabinu si může zákazník naprosto přizpůsobit svému vkusu, s nadsázkou by se dalo říct, že stačí mít jen pořádně naditou peněženku. Vlastní specifikace se týká především materiálů a jejich barevného sladění, platí ale, že ve výchozí specifikaci nechybí kůže, karbon a kartáčovaný hliník. Stejně jako některé italské super- a hypersporty má Chiron startovací tlačítko na volantu, sparing partnera mu dělá volič jízdních režimů. Palubní desku tvoří centrální rychloměr, cejchovaný do 500 km/h, se dvěma postranními obrazovkami, na něž mohou být promítány i důležité provozní informace. Středová konzole je velice jednoduchá a tvoří jí jen čtyři ovladače a tlačíko výstražných blinkrů. Mezi sedadly je stylizované podsvícené C, kopírující tvar střechy, v přední části je kvůli posunutému chladiči kufr o objemu 44 litrů.

Celkem bude vyrobeno jen 500 kusů Bugatti Chiron, každý bude stát nejméně 2,4 milionu euro (cca 64,9 milionu korun). Rozebráno je už údajně 160 automobilů.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?