Král je mrtev, ať žije král, chtělo by se říct při pohledu na Bugatti Chiron. Nejnovější výtvor francouzské automobilky koncernu Volkswagen zastiňuje prakticky vše, co bylo doposud vyrobeno. A to sem počítáme i Veyron, předchůdce Chironu a jedno z vytoužených dětí bývalého šéfa německého giganta Ferdinand Piëcha.
Nejdiskutovanější částí Veyronu byl jeho motor a jinak tomu nebude ani u Chironu. Ten se může pochlubit uprostřed uloženým osmilitrovým šestnáctiválcem se čtyřmi turbodmychadly, který produkuje absurdních 1500 koní při 6700 ot./min a 1600 Nm mezi 2000 - 6000 ot./min. V porovnání s předchůdcem to znamená nárůst o nemalých 499 koní, na čemž mají podíl přepracovaná turbodmychadla, karbonové sací potrubí, vstřikovací systém s dvaatřiceti individuálními vstřikovači, lepší chlazení nebo nové titanové výfukové potrubí.
Transfer takového stáda na všechna čtyři kola s elektricky ovládaným diferenciálem a vektorováním točivého momentu má na starosti sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Na 100 km/h s ním Chiron zrychluje za 2,5 sekundy, 200 km/h pokoří za 6,5 sekundy a 300 km/h za 13,6 sekundy. Maximální rychlost je 420 km/h, dostanete se k ní ale jen v režimu Top Speed a se speciálním klíčem, upravující charakteristiku motoru. „Běžná“ maximální rychlost je omezena na 380 km/h. Pokud by v autě nebyl omezovač, matematicky by bylo Bugatti schopno dosáhnout až na cifru mezi 459 a 462 km/h.
Základem vozu je karbonový monokok se sendvičovitou konstrukcí v oblasti podlahy a prostorem kolem motoru z karbonem vyztužených plastů. Monokok má mimochodem stejnou tuhost, jako prototypy LMP1 v závodě Le Mans. Vnější díly jsou vyrobeny převážně z kompozitu nebo karbonu, i přes lehké materiály je ale hmotnost Chironu 1995 kilogramů. Adaptivní podvozek pracuje v režimech Lift, Auto, Autobahn, Handling a Top Speed. A zatímco první mód lehce zvýší světlou výšku pro jízdu po nerovnostech, poslední znamená aktivaci maximální rychlosti. V prvních čtyřech režimech je maximální rychlost omezena na oněch 380 km/h. Chybět nebude elektromechanické řízení a natáčení všech čtyř kol.
Kola mají vpředu 20 a vzadu 21 palců, přičemž obuta jsou do speciálně pro tento model vyvinutých pneumatik Michelin s rozměrem 285/30 vpředu a 355/21 vzadu. Kotouče karbon-keramických brzd mají průměr 420 milimetrů na přední a 400 milimetrů na zadní nápravě, přičemž se do nich zakusují osmipístkové, respektive šestipístkové třmeny. Jízdní dynamice pomáhají aktivní aerodynamické prvky v čele s hydraulickými klapkami na přední nápravě a aktivním zadním spoilerem, který si automaticky vybírá mezi čtyřmi pozicemi až do stavu, kdy se z něj stane brzda.
Design na první pohled v lecčems připomene Veyron. Lví podíl na tom má dvoubarevné lakování s jinou přední a zadní částí vozu. Velice podobná je také maska chladiče ve tvaru podkovy, naopak úplně nová jsou světla, každé se čtyřmi samostatnými LED diodovými zdroji. V předním nárazníku nechybí velké nasávací otvory, které mají své sourozence také před zadními koly a v zadním nárazníku. Zadní partie jsou méně mohutné než u předchůdce, novinkou je rovněž LED diodový pás světlometů. Ve spodní části je difuzor s mamutí centrální koncovkou výfuku. Na délku má novinka 4544 milimetrů, na šířku 2038 milimetrů, na výšku 1212 milimetrů a mezi nápravami je 2711 milimetrů.
Kabinu si může zákazník naprosto přizpůsobit svému vkusu, s nadsázkou by se dalo říct, že stačí mít jen pořádně naditou peněženku. Vlastní specifikace se týká především materiálů a jejich barevného sladění, platí ale, že ve výchozí specifikaci nechybí kůže, karbon a kartáčovaný hliník. Stejně jako některé italské super- a hypersporty má Chiron startovací tlačítko na volantu, sparing partnera mu dělá volič jízdních režimů. Palubní desku tvoří centrální rychloměr, cejchovaný do 500 km/h, se dvěma postranními obrazovkami, na něž mohou být promítány i důležité provozní informace. Středová konzole je velice jednoduchá a tvoří jí jen čtyři ovladače a tlačíko výstražných blinkrů. Mezi sedadly je stylizované podsvícené C, kopírující tvar střechy, v přední části je kvůli posunutému chladiči kufr o objemu 44 litrů.
Celkem bude vyrobeno jen 500 kusů Bugatti Chiron, každý bude stát nejméně 2,4 milionu euro (cca 64,9 milionu korun). Rozebráno je už údajně 160 automobilů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.