Kia představila Optimu Sportswagon, kufrem na Superb nestačí

Kia Optima Sportswagon je novým vyzyvatelem Superbu Combi.
Kia Optima Sportswagon je novým vyzyvatelem Superbu Combi., foto: Kia Motors
ar6 18. února 2016 03:10
Sdílej:

Kia Clarus, možná si toto jméno ani nebudete pamatovat, ale šlo o poslední model jihokorejské automobilky ve střední třídě, který nabídl karosérii kombi. Jeho výroba skončila se začátkem 21. století a od té doby nic, žádný nástupce. Přitom v Evropě je kombi, alespoň na některých trzích, klíčem k úspěchu. K nápravě dojde až na nadcházejícím ženevském autosalonu, kde uvidíme Optimu Sportswagon.

Technický základ kombíku je stejný jako u sedanu, znamená to tedy vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu, zkombinované se specificky naladěnými tlumiči a pružinami. O tom, že je praktičtější Optima technicky téměř shodná se sedanem, něco říká i délka 4855 milimetrů a rozvor 2805 milimetrů. Ano, nepletete se, skutečně jde o hodnoty, sdílené oběma modely. Díky jinému tvaru karosérie ale výrazně narostl vnitřní prostor, především kufr si polepšil o 48 litrů na celkových 553 litrů. Kolik místa vznikne po sklopení sedadel, dělených v poměru 40:20:40, ale Kia nezveřejnila. Víme každopádně o přítomnosti praktického úložného systému s kolejnicemi a dvojitým dnem.

Rozměrové porovnání s konkurencí

  Kia Optima Sportswagon Ford Mondeo Kombi Škoda Superb Combi VW Passat Variant Délka: 4855 mm 4867 mm 4856 mm 4767 mm Šířka: 1860 mm 1852 mm 1864 mm 1832 mm Výška: 1470 mm 1501 mm 1477 mm 1477 mm Rozvor: 2805 mm 2850 mm 2841 mm 2791 mm Kufr: 553/NA l 500/1605 l 660/1950 l 650/1780 l

Neméně praktickou položkou je automaticky otevíratelné víko pátých dveří spolu s nízkou nákladovou hranou. Jak už bylo naznačeno, hlavní vzhledové změny hledejte, vedle střešních ližin, v zadní části. Tam je také patrná inspirace loňským konceptem Sportspace, který se Jihokorejcům nebývale povedl. Sériová Optima Sportswagon sice o několik prvků přišla, přesto nevypadá vůbec špatně. Podle dostupných fotek bude o něco lepší volbou tmavší lak karosérie, a to především kvůli zadním LED světlometům. V kombinaci s bílou barvou vypadají z některých úhlů možná až příliš mohutně. Paletu laků bude tvořit devět odstínů, litá kola mají od šestnácti do osmnácti palců.

Po prohlédnutí kabiny se budeme zase opakovat, ale v porovnání se sedanem v ní mnoho rozdílů není. Samozřejmě, v zadní části bude o něco více místa minimálně na hlavu (v ostatních směrech patří už sedan k nejlepším ve třídě), palubní deska s mírně natočenou středovou konzolí ale zůstala. Základem je multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto, na přání bude dostupný o palec větší displej, navíc i v kombinaci s navigací. Špičkový zvuk přinese audiosystém Harman Kardon, dodávaný taktéž za příplatek, vysoký stupeň konektivity dotváří bezdrátová nabíječka telefonů a dva USB porty, přičemž jeden je určen zadním pasažérům. Palubní deska může být černá nebo složená z tmavší a světlejší šedé. Čalounění vedle látky obstarává i kůže.

Pod kapotou bude paleta převzatá ze sedanu, to znamená zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní s točivým momentem 196 Nm v kombinaci s manuálním nebo automatickým šestikvaltem, popřípadě naftovou sedmnáctistovku CRDi o výkonu 141 koní s točivým momentem 340 Nm v kombinaci s manuálním šestikvaltem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Vrcholem nabídky bude provedení GT s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem T-GDI, naladěným na 245 koní a 353 Nm. Jeho nevýhodou je pouze automatická šestistupňová převodovka.

Optima Sportswagon GT ale nebude jen o motoru, nýbrž i o upraveném podvozku a „dramatičtějším“ vzhledu. V prvním případě to znamená použití adaptivního odpružení, který byl laděn na Nürburgringu, s režimy Normal a Sport. Tento prvek nicméně bude za příplatek dostupný i dalším motorizacím. Vizuálně se GT chlubí 18palcovými koly, bodykitem s přepracovanými nárazníky a nástavci prahů, decentním střešním spoilerem a difuzorem s dvojitou koncovkou výfuku. Uvnitř čeká pár unikátních detailů a specifické dekorační obložení.

Co se týče blízké budoucnosti praktické Optimy, v plánu je uvedení plug-in hybridu, naopak vyloučena byla terénní varianta po vzoru A4 Allroad. Prodej by se měl rozběhnout ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, oproti sedanu se pak dá čekat mírný nárůst ceny. Připomeňme, že standardní Optima u nás začíná na 684 980 korunách.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.