Kia Clarus, možná si toto jméno ani nebudete pamatovat, ale šlo o poslední model jihokorejské automobilky ve střední třídě, který nabídl karosérii kombi. Jeho výroba skončila se začátkem 21. století a od té doby nic, žádný nástupce. Přitom v Evropě je kombi, alespoň na některých trzích, klíčem k úspěchu. K nápravě dojde až na nadcházejícím ženevském autosalonu, kde uvidíme Optimu Sportswagon.
Technický základ kombíku je stejný jako u sedanu, znamená to tedy vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu, zkombinované se specificky naladěnými tlumiči a pružinami. O tom, že je praktičtější Optima technicky téměř shodná se sedanem, něco říká i délka 4855 milimetrů a rozvor 2805 milimetrů. Ano, nepletete se, skutečně jde o hodnoty, sdílené oběma modely. Díky jinému tvaru karosérie ale výrazně narostl vnitřní prostor, především kufr si polepšil o 48 litrů na celkových 553 litrů. Kolik místa vznikne po sklopení sedadel, dělených v poměru 40:20:40, ale Kia nezveřejnila. Víme každopádně o přítomnosti praktického úložného systému s kolejnicemi a dvojitým dnem.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Kia Optima Sportswagon Ford Mondeo Kombi Škoda Superb Combi VW Passat Variant Délka: 4855 mm 4867 mm 4856 mm 4767 mm Šířka: 1860 mm 1852 mm 1864 mm 1832 mm Výška: 1470 mm 1501 mm 1477 mm 1477 mm Rozvor: 2805 mm 2850 mm 2841 mm 2791 mm Kufr: 553/NA l 500/1605 l 660/1950 l 650/1780 lNeméně praktickou položkou je automaticky otevíratelné víko pátých dveří spolu s nízkou nákladovou hranou. Jak už bylo naznačeno, hlavní vzhledové změny hledejte, vedle střešních ližin, v zadní části. Tam je také patrná inspirace loňským konceptem Sportspace, který se Jihokorejcům nebývale povedl. Sériová Optima Sportswagon sice o několik prvků přišla, přesto nevypadá vůbec špatně. Podle dostupných fotek bude o něco lepší volbou tmavší lak karosérie, a to především kvůli zadním LED světlometům. V kombinaci s bílou barvou vypadají z některých úhlů možná až příliš mohutně. Paletu laků bude tvořit devět odstínů, litá kola mají od šestnácti do osmnácti palců.
Po prohlédnutí kabiny se budeme zase opakovat, ale v porovnání se sedanem v ní mnoho rozdílů není. Samozřejmě, v zadní části bude o něco více místa minimálně na hlavu (v ostatních směrech patří už sedan k nejlepším ve třídě), palubní deska s mírně natočenou středovou konzolí ale zůstala. Základem je multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto, na přání bude dostupný o palec větší displej, navíc i v kombinaci s navigací. Špičkový zvuk přinese audiosystém Harman Kardon, dodávaný taktéž za příplatek, vysoký stupeň konektivity dotváří bezdrátová nabíječka telefonů a dva USB porty, přičemž jeden je určen zadním pasažérům. Palubní deska může být černá nebo složená z tmavší a světlejší šedé. Čalounění vedle látky obstarává i kůže.
Pod kapotou bude paleta převzatá ze sedanu, to znamená zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní s točivým momentem 196 Nm v kombinaci s manuálním nebo automatickým šestikvaltem, popřípadě naftovou sedmnáctistovku CRDi o výkonu 141 koní s točivým momentem 340 Nm v kombinaci s manuálním šestikvaltem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Vrcholem nabídky bude provedení GT s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem T-GDI, naladěným na 245 koní a 353 Nm. Jeho nevýhodou je pouze automatická šestistupňová převodovka.
Optima Sportswagon GT ale nebude jen o motoru, nýbrž i o upraveném podvozku a „dramatičtějším“ vzhledu. V prvním případě to znamená použití adaptivního odpružení, který byl laděn na Nürburgringu, s režimy Normal a Sport. Tento prvek nicméně bude za příplatek dostupný i dalším motorizacím. Vizuálně se GT chlubí 18palcovými koly, bodykitem s přepracovanými nárazníky a nástavci prahů, decentním střešním spoilerem a difuzorem s dvojitou koncovkou výfuku. Uvnitř čeká pár unikátních detailů a specifické dekorační obložení.
Co se týče blízké budoucnosti praktické Optimy, v plánu je uvedení plug-in hybridu, naopak vyloučena byla terénní varianta po vzoru A4 Allroad. Prodej by se měl rozběhnout ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, oproti sedanu se pak dá čekat mírný nárůst ceny. Připomeňme, že standardní Optima u nás začíná na 684 980 korunách.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?