Kia Clarus, možná si toto jméno ani nebudete pamatovat, ale šlo o poslední model jihokorejské automobilky ve střední třídě, který nabídl karosérii kombi. Jeho výroba skončila se začátkem 21. století a od té doby nic, žádný nástupce. Přitom v Evropě je kombi, alespoň na některých trzích, klíčem k úspěchu. K nápravě dojde až na nadcházejícím ženevském autosalonu, kde uvidíme Optimu Sportswagon.
Technický základ kombíku je stejný jako u sedanu, znamená to tedy vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu, zkombinované se specificky naladěnými tlumiči a pružinami. O tom, že je praktičtější Optima technicky téměř shodná se sedanem, něco říká i délka 4855 milimetrů a rozvor 2805 milimetrů. Ano, nepletete se, skutečně jde o hodnoty, sdílené oběma modely. Díky jinému tvaru karosérie ale výrazně narostl vnitřní prostor, především kufr si polepšil o 48 litrů na celkových 553 litrů. Kolik místa vznikne po sklopení sedadel, dělených v poměru 40:20:40, ale Kia nezveřejnila. Víme každopádně o přítomnosti praktického úložného systému s kolejnicemi a dvojitým dnem.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Kia Optima Sportswagon Ford Mondeo Kombi Škoda Superb Combi VW Passat Variant Délka: 4855 mm 4867 mm 4856 mm 4767 mm Šířka: 1860 mm 1852 mm 1864 mm 1832 mm Výška: 1470 mm 1501 mm 1477 mm 1477 mm Rozvor: 2805 mm 2850 mm 2841 mm 2791 mm Kufr: 553/NA l 500/1605 l 660/1950 l 650/1780 lNeméně praktickou položkou je automaticky otevíratelné víko pátých dveří spolu s nízkou nákladovou hranou. Jak už bylo naznačeno, hlavní vzhledové změny hledejte, vedle střešních ližin, v zadní části. Tam je také patrná inspirace loňským konceptem Sportspace, který se Jihokorejcům nebývale povedl. Sériová Optima Sportswagon sice o několik prvků přišla, přesto nevypadá vůbec špatně. Podle dostupných fotek bude o něco lepší volbou tmavší lak karosérie, a to především kvůli zadním LED světlometům. V kombinaci s bílou barvou vypadají z některých úhlů možná až příliš mohutně. Paletu laků bude tvořit devět odstínů, litá kola mají od šestnácti do osmnácti palců.
Po prohlédnutí kabiny se budeme zase opakovat, ale v porovnání se sedanem v ní mnoho rozdílů není. Samozřejmě, v zadní části bude o něco více místa minimálně na hlavu (v ostatních směrech patří už sedan k nejlepším ve třídě), palubní deska s mírně natočenou středovou konzolí ale zůstala. Základem je multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto, na přání bude dostupný o palec větší displej, navíc i v kombinaci s navigací. Špičkový zvuk přinese audiosystém Harman Kardon, dodávaný taktéž za příplatek, vysoký stupeň konektivity dotváří bezdrátová nabíječka telefonů a dva USB porty, přičemž jeden je určen zadním pasažérům. Palubní deska může být černá nebo složená z tmavší a světlejší šedé. Čalounění vedle látky obstarává i kůže.
Pod kapotou bude paleta převzatá ze sedanu, to znamená zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní s točivým momentem 196 Nm v kombinaci s manuálním nebo automatickým šestikvaltem, popřípadě naftovou sedmnáctistovku CRDi o výkonu 141 koní s točivým momentem 340 Nm v kombinaci s manuálním šestikvaltem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Vrcholem nabídky bude provedení GT s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem T-GDI, naladěným na 245 koní a 353 Nm. Jeho nevýhodou je pouze automatická šestistupňová převodovka.
Optima Sportswagon GT ale nebude jen o motoru, nýbrž i o upraveném podvozku a „dramatičtějším“ vzhledu. V prvním případě to znamená použití adaptivního odpružení, který byl laděn na Nürburgringu, s režimy Normal a Sport. Tento prvek nicméně bude za příplatek dostupný i dalším motorizacím. Vizuálně se GT chlubí 18palcovými koly, bodykitem s přepracovanými nárazníky a nástavci prahů, decentním střešním spoilerem a difuzorem s dvojitou koncovkou výfuku. Uvnitř čeká pár unikátních detailů a specifické dekorační obložení.
Co se týče blízké budoucnosti praktické Optimy, v plánu je uvedení plug-in hybridu, naopak vyloučena byla terénní varianta po vzoru A4 Allroad. Prodej by se měl rozběhnout ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, oproti sedanu se pak dá čekat mírný nárůst ceny. Připomeňme, že standardní Optima u nás začíná na 684 980 korunách.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?