Kia Clarus, možná si toto jméno ani nebudete pamatovat, ale šlo o poslední model jihokorejské automobilky ve střední třídě, který nabídl karosérii kombi. Jeho výroba skončila se začátkem 21. století a od té doby nic, žádný nástupce. Přitom v Evropě je kombi, alespoň na některých trzích, klíčem k úspěchu. K nápravě dojde až na nadcházejícím ženevském autosalonu, kde uvidíme Optimu Sportswagon.
Technický základ kombíku je stejný jako u sedanu, znamená to tedy vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu, zkombinované se specificky naladěnými tlumiči a pružinami. O tom, že je praktičtější Optima technicky téměř shodná se sedanem, něco říká i délka 4855 milimetrů a rozvor 2805 milimetrů. Ano, nepletete se, skutečně jde o hodnoty, sdílené oběma modely. Díky jinému tvaru karosérie ale výrazně narostl vnitřní prostor, především kufr si polepšil o 48 litrů na celkových 553 litrů. Kolik místa vznikne po sklopení sedadel, dělených v poměru 40:20:40, ale Kia nezveřejnila. Víme každopádně o přítomnosti praktického úložného systému s kolejnicemi a dvojitým dnem.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Kia Optima Sportswagon Ford Mondeo Kombi Škoda Superb Combi VW Passat Variant Délka: 4855 mm 4867 mm 4856 mm 4767 mm Šířka: 1860 mm 1852 mm 1864 mm 1832 mm Výška: 1470 mm 1501 mm 1477 mm 1477 mm Rozvor: 2805 mm 2850 mm 2841 mm 2791 mm Kufr: 553/NA l 500/1605 l 660/1950 l 650/1780 lNeméně praktickou položkou je automaticky otevíratelné víko pátých dveří spolu s nízkou nákladovou hranou. Jak už bylo naznačeno, hlavní vzhledové změny hledejte, vedle střešních ližin, v zadní části. Tam je také patrná inspirace loňským konceptem Sportspace, který se Jihokorejcům nebývale povedl. Sériová Optima Sportswagon sice o několik prvků přišla, přesto nevypadá vůbec špatně. Podle dostupných fotek bude o něco lepší volbou tmavší lak karosérie, a to především kvůli zadním LED světlometům. V kombinaci s bílou barvou vypadají z některých úhlů možná až příliš mohutně. Paletu laků bude tvořit devět odstínů, litá kola mají od šestnácti do osmnácti palců.
Po prohlédnutí kabiny se budeme zase opakovat, ale v porovnání se sedanem v ní mnoho rozdílů není. Samozřejmě, v zadní části bude o něco více místa minimálně na hlavu (v ostatních směrech patří už sedan k nejlepším ve třídě), palubní deska s mírně natočenou středovou konzolí ale zůstala. Základem je multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto, na přání bude dostupný o palec větší displej, navíc i v kombinaci s navigací. Špičkový zvuk přinese audiosystém Harman Kardon, dodávaný taktéž za příplatek, vysoký stupeň konektivity dotváří bezdrátová nabíječka telefonů a dva USB porty, přičemž jeden je určen zadním pasažérům. Palubní deska může být černá nebo složená z tmavší a světlejší šedé. Čalounění vedle látky obstarává i kůže.
Pod kapotou bude paleta převzatá ze sedanu, to znamená zážehový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní s točivým momentem 196 Nm v kombinaci s manuálním nebo automatickým šestikvaltem, popřípadě naftovou sedmnáctistovku CRDi o výkonu 141 koní s točivým momentem 340 Nm v kombinaci s manuálním šestikvaltem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Vrcholem nabídky bude provedení GT s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem T-GDI, naladěným na 245 koní a 353 Nm. Jeho nevýhodou je pouze automatická šestistupňová převodovka.
Optima Sportswagon GT ale nebude jen o motoru, nýbrž i o upraveném podvozku a „dramatičtějším“ vzhledu. V prvním případě to znamená použití adaptivního odpružení, který byl laděn na Nürburgringu, s režimy Normal a Sport. Tento prvek nicméně bude za příplatek dostupný i dalším motorizacím. Vizuálně se GT chlubí 18palcovými koly, bodykitem s přepracovanými nárazníky a nástavci prahů, decentním střešním spoilerem a difuzorem s dvojitou koncovkou výfuku. Uvnitř čeká pár unikátních detailů a specifické dekorační obložení.
Co se týče blízké budoucnosti praktické Optimy, v plánu je uvedení plug-in hybridu, naopak vyloučena byla terénní varianta po vzoru A4 Allroad. Prodej by se měl rozběhnout ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, oproti sedanu se pak dá čekat mírný nárůst ceny. Připomeňme, že standardní Optima u nás začíná na 684 980 korunách.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.