Divize SVO (Special Vehicle Operations) se doposud zaměřovala výhradně na modely Land Roveru. Společně se ženevským autosalonem ale přichází řada také na Jaguar, jehož pionýrem bude kupé a kabriolet F-Type SVR.
Provedení SVR už na první pohled nenechá nikoho na pochybách, že je tím nejostřejším F-Typem, jaký můžete dnes koupit. Přední nárazník dostal nejen výraznější splitter, ale také nové nasávací otvory, zlepšující aerodynamiku a chlazení motoru. Ze stejného důvodu má upravené nasávací otvory i kapota. Z profilu nezaujmou jen 20palcová kovaná kola s pneumatikami o rozměru 265/35 vpředu a 305/30 vzadu, ale také nové „větrací“ otvory za předními ráfky a výraznější nástavce prahů. Zadní karbonové křídlo se vysune automaticky při rychlostech nad 113 km/h u kupé, respektive 97 km/h u kabrioletu, při aktivaci režimu Dynamic na rychlosti nezáleží.
Mezi příplatkovými prvky se objevuje třeba karbonový balíček, zahrnující střechu, přední splitter, nasávací otvory na kapotě a blatnících nebo kryty zrcátek z tohoto lehkého materiálu. Na hmotnost se myslelo také v případě brzd, standardní kotouče s průměrem 380 milimetrů vpředu a 376 milimetrů vzadu tak mohou nahradit o 25 kilogramů lehčí kotouče karbon-keramické s průměrem 398 milimetrů vpředu a 380 milimetrů vzadu. Brzdami se oklikou dostáváme zpátky ke kovaným kolům, odlehčeným až o 13,8 kilogramu, které mohou být šedé nebo leskle černé v případě volby klasických kotoučů, respektive černé při volbě karbon-keramických kotoučů.
Brzdy krotí 575 koní při 6500 ot./min a 700 Nm mezi 3500 - 5000 ot./min, jimiž disponuje pětilitrový osmiválec, přeplňovaný kompresorem. Přes osmistupňovou automatickou převodovku Quickshift jsou poháněna všechna kola. Systém pohonu dostal upravenou řídící technologii Intelligent Driveline Dynamics, což v kombinaci s přepracovaným aktivním zadním diferenciálem přináší optimální rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy. Dynamická kontrola stability nabízí hned několik režimů nastavení, včetně jejího úplného vypnutí, F-Type tak má zajištěnu dokonalou trakci a stabilitu za jakýchkoliv podmínek.
Podvozek s přepracovanými tlumiči a vektorováním točivého momentu leží o tři milimetry blíže k vozovce, vpředu i vzadu potom má dvojité lichoběžníky, vyrobené z hliníku. Inženýři divize SVO si rovněž pohráli s elektrickým posilovačem řízení, ten tak nyní poskytuje lepší zpětnou vazbu a řízení je celkově více citlivé. Všechny provedené změny nemají vliv jen na jízdní vlastnosti, ale také dynamiku britského sporťáku. Z 0 na 100 km/h tak obě varianty zrychlují za 3,7 sekundy, maximální rychlost je u kupé 322 km/h, kabriolet zvládne „jen“ 317 km/h. Průměrná spotřeba je 11,3 l/100 km. A pokud by Vás zajímala několikrát vzpomínaná hmotnost, ta je v případě kupé nejméně 1705 kilogramů a v případě otevřeného modelu 1720 kilogtramů.
Uvnitř čekají anatomická sedadla SVR Performance, nastavitelná ve čtrnácti směrech, jejichž čalounění obstarává hnědá, černá nebo červená kůže s kontrastním diamantovým prošíváním. Sportovní volant je potažen kůží, případně kombinací kůže a semiše, prošívání obstarává nit v jedné ze čtyř barev. „Srdcem“ středové konzole je multimediální systém InControl Touch, respektive jeho lepší provedení InControl Touch Plus, s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, trojdimenzionální navigací a několika užitečnými aplikacemi. K poslechu hraje audio Meridian o výkonu 380 nebo 770 Wattů. Pro chytré telefony je k dispozici aplikace InControl Remote, umožňující řidiči předem nastartovat motor a nastavit požadovanou teplotu kabiny.
Ačkoliv objednávky už běží, prodej se rozběhne nejdříve v polovině roku. Kupé vychází na nejméně 3 859 900 korun, kabriolet je za 4 054 710 korun ještě o něco málo dražší.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.