Včera jsme si ukázali, že v oblasti kombíků má Volvo bohatou historii nejen na zajímavé, ale i úspěšné modely. Navázat na ně bude chtít V90, která toto jméno oprašuje po dvaceti letech. Stejně jako příbuzný sedan S90 má i kombi spoustu špičkových technologií, a tedy i předpoklady, navázat na své sourozence.
Přední část karosérie svým vzhledem odpovídá sedanu S90, znamená to LED diody ve tvaru písmene T, velkou masku chladiče se snad ještě větším logem výrobce a sportovně tvarovaný nárazník, v jehož nejnižší části jsou mlhovky. Tvarem karosérie, ačkoliv už není přísně krabicovitý, dává V90 vzpomenout nejen na stejnojmenného předchůdce z devadesátých let, ale i další klasické modely švédské automobilky. Zadní partie zdobí vertikální světla, jejichž spodní část zabíhá hluboko do víka pátých dveří. Koeficient odporu vzduchu se oproti sedanu zhoršil na cx = 0,31, kola z lehkých slitin mají i nadále 16 - 21 palců.
Na modulární platformě SPA sedí karosérie, využívající vedle vysokopevnostní také ultravysokopevnostní ocel a díly z hliníku. Velikostně je V90 s délkou 4936 milimetrů o něco kratší než výchozí sedan. Zachován zůstal rozvor náprav o délce 2941 milimetrů, naopak výška narostla na 1475 milimetrů. Cestující vzadu budou mít k dispozici 91,1 centimetrů pro nohy a 96,6 centimetrů pro hlavu, do kufru se vejde maximálně 1526 litrů. Základní objem Volvo nezveřejnilo, při délce ložné plochy 115,3 centimetrů to ale rozhodně nebude zanedbatelné číslo. Pokud budete chtít tahat za vozidlem přívěs, může mít 1800 až 2200 kilogramů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Volvo V90 Audi A6 Avant BMW 5 Touring M-B E Combi Délka: 4936 mm 4943 mm 4907 mm 4905 mm Šířka: 1890 mm 1874 mm 1860 mm 1854 mm Výška: 1475 mm 1461 mm 1462 mm 1474 mm Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2874 mm Kufr: NA/1526 l 565/1680 l 560/1670 l 695/1950 lKabina přebírá stejné rozvržení jako S90 a XC90, znamená to tedy především velký tablet na středové konzoli, nahrazující tradiční tlačítka. Ta najdeme pouze na multifunkčním volantu a panelu automatické klimatizace, která má výdechy i pro zadní pasažéry. Ti se však budou muset smířit pouze s dotykovým ovládáním. Pokud jde o materiály, počítejte kromě kůže také s dřevěnými a hliníkovými dekoračními plochami, respektive klavírní černí lakovanými výdechy ventilace. K dobrým mravům patří dnes digitální přístrojový panel, to stejné se dá říct o prémiovém audiosystému Bowers & Wilkins.
Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, dva na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky jsou v tomto případě roztáčena výhradně přední kola. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol.
Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min. Základní benzínový motor T5 dostal pouze turbodmychadlo, což se projevuje výkonem 254 koní při 5500 ot./min a točivým momentem 350 Nm mezi 1500 - 4800 ot./min. Pohon všech kol nahradila předokolka, osmistupňový automat ale zůstal.
Technické údaje
T5 FWD T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD Výkon: 254 k 320 k 407 k 190 k 235 k Toč. mom.: 350 Nm 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 7,0 s 6,1 s 5,2 s 8,5 s 7,2 s Max. rychl.: 230 km/h 250 km/h NA km/h 225 km/h 240 km/h Spotřeba: 6,8 l/100 km 7,4 l/100 km 2,1 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 kmČtyřválec z provedení T6 najdeme v útrobách plug-in hybridního modelu T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. V90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.
Z bezpečnostních asistentů najdeme už v základu čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Předloňskou novinkou je systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody.
Za příplatek bude dostupný Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně. Z dalších příplatkových pomocníků jmenujme panoramatický kamerový systém, hlídání slepého úhlu, varování před kolizí v zadní části auta nebo parkovací asistent.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.