Včera jsme si ukázali, že v oblasti kombíků má Volvo bohatou historii nejen na zajímavé, ale i úspěšné modely. Navázat na ně bude chtít V90, která toto jméno oprašuje po dvaceti letech. Stejně jako příbuzný sedan S90 má i kombi spoustu špičkových technologií, a tedy i předpoklady, navázat na své sourozence.
Přední část karosérie svým vzhledem odpovídá sedanu S90, znamená to LED diody ve tvaru písmene T, velkou masku chladiče se snad ještě větším logem výrobce a sportovně tvarovaný nárazník, v jehož nejnižší části jsou mlhovky. Tvarem karosérie, ačkoliv už není přísně krabicovitý, dává V90 vzpomenout nejen na stejnojmenného předchůdce z devadesátých let, ale i další klasické modely švédské automobilky. Zadní partie zdobí vertikální světla, jejichž spodní část zabíhá hluboko do víka pátých dveří. Koeficient odporu vzduchu se oproti sedanu zhoršil na cx = 0,31, kola z lehkých slitin mají i nadále 16 - 21 palců.
Na modulární platformě SPA sedí karosérie, využívající vedle vysokopevnostní také ultravysokopevnostní ocel a díly z hliníku. Velikostně je V90 s délkou 4936 milimetrů o něco kratší než výchozí sedan. Zachován zůstal rozvor náprav o délce 2941 milimetrů, naopak výška narostla na 1475 milimetrů. Cestující vzadu budou mít k dispozici 91,1 centimetrů pro nohy a 96,6 centimetrů pro hlavu, do kufru se vejde maximálně 1526 litrů. Základní objem Volvo nezveřejnilo, při délce ložné plochy 115,3 centimetrů to ale rozhodně nebude zanedbatelné číslo. Pokud budete chtít tahat za vozidlem přívěs, může mít 1800 až 2200 kilogramů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Volvo V90 Audi A6 Avant BMW 5 Touring M-B E Combi Délka: 4936 mm 4943 mm 4907 mm 4905 mm Šířka: 1890 mm 1874 mm 1860 mm 1854 mm Výška: 1475 mm 1461 mm 1462 mm 1474 mm Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2874 mm Kufr: NA/1526 l 565/1680 l 560/1670 l 695/1950 lKabina přebírá stejné rozvržení jako S90 a XC90, znamená to tedy především velký tablet na středové konzoli, nahrazující tradiční tlačítka. Ta najdeme pouze na multifunkčním volantu a panelu automatické klimatizace, která má výdechy i pro zadní pasažéry. Ti se však budou muset smířit pouze s dotykovým ovládáním. Pokud jde o materiály, počítejte kromě kůže také s dřevěnými a hliníkovými dekoračními plochami, respektive klavírní černí lakovanými výdechy ventilace. K dobrým mravům patří dnes digitální přístrojový panel, to stejné se dá říct o prémiovém audiosystému Bowers & Wilkins.
Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, dva na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky jsou v tomto případě roztáčena výhradně přední kola. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol.
Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min. Základní benzínový motor T5 dostal pouze turbodmychadlo, což se projevuje výkonem 254 koní při 5500 ot./min a točivým momentem 350 Nm mezi 1500 - 4800 ot./min. Pohon všech kol nahradila předokolka, osmistupňový automat ale zůstal.
Technické údaje
T5 FWD T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD Výkon: 254 k 320 k 407 k 190 k 235 k Toč. mom.: 350 Nm 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 7,0 s 6,1 s 5,2 s 8,5 s 7,2 s Max. rychl.: 230 km/h 250 km/h NA km/h 225 km/h 240 km/h Spotřeba: 6,8 l/100 km 7,4 l/100 km 2,1 l/100 km 4,5 l/100 km 4,9 l/100 kmČtyřválec z provedení T6 najdeme v útrobách plug-in hybridního modelu T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. V90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.
Z bezpečnostních asistentů najdeme už v základu čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Předloňskou novinkou je systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody.
Za příplatek bude dostupný Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně. Z dalších příplatkových pomocníků jmenujme panoramatický kamerový systém, hlídání slepého úhlu, varování před kolizí v zadní části auta nebo parkovací asistent.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.