Podobu prvního SUV od Seatu hodně naznačil koncept 20V20 z loňského ženevského autosalonu. O rok později se na stejném místě představí sériová verze se jménem Ateca, jejímž domovem bude závod v Kvasinách.
Ateca, což je jinak vesnice na západě Zaragozy, už na první pohled zapadá do rodiny modelů Seat, zejména pak připomíná řadu Leon. Té je ostatně s délkou 4,36 metru velikostně asi nejblíže. Přední části dominuje lichoběžníková maska chladiče spolu s typicky „zlomenými“ světlomety. Ty mohou být na přání plně LED diodové, těšit se můžete také na trojúhelníkové diody pro denní svícení. Další LEDky jsou ve zpětných zrcátkách a promítají, po odemčení vozu, na silnici název a siluetu modelu Ateca.
Prolis na dveřích je charakteristický svou přímostí, což jej dost výrazně odlišuje třeba od jihokorejských konkurentů. Spodní část karosérie kolem dokola lemuje ochranný plast, v obou náraznících lakovaný stříbrnou barvou. Zadní část navazuje ostrými liniemi na boční profil, optika a tvar světel připomínají jak Leon, tak (alespoň trochu) Škodu Superb. Difuzor je potom, minimálně ve vyobrazených verzích, opatřen dvěma koncovkami výfuků.
Jestliže exteriér z velké části evokuje Leon, kabina je jeho věrným obrazem. Středová konzole je tak mírně natočena směrem k řidiči, její vrchní část tvoří až osmipalcový displej multimediálního systému. Kromě dotykové obrazovky mají infotainmenty také rozhraní Mirror Link, Apple CarPlay a Android Auto, dostupné budou též nejrůznější užitečné aplikace. A aby konektivity nebylo málo, Ateca je prvním Seatem s bezdrátovým nabíjením chytrého telefonu.
Zajímavá však nejsou jen multimédia. Jakmile řidič nastoupí do vozu, začne kolem osvětleného tlačítka Start pulzovat prstenec světla jako tlukoucí srdce, což je signál, že je vůz připraven vyjet. Jak už bylo řečeno, palubní deska s horizontálním členěním je až nápadně podobná Leonu. Oproti němu má alespoň jiné dekorační materiály, odolnější lišty ve dveřích a vyšší polohu sedadel. Vedle páky převodovky nebude chybět ovladač voliče jízdních režimů Drive Profile. Zavazadlový prostor pojme v základní konfiguraci 510 litrů, při volbě pohonu všech kol klesne tato hodnota na 485 litrů.
Základem nového SUV je modulární platforma MQB, podvozek a motory potom Seat vyladil tak, že „nabízí výkony a ovladatelnost, které stanovují nová měřítka v tomto segmentu vozů SUV.“ Všechny zážehové i vznětové motory disponují přeplňováním, jejich výkonový rozptyl přitom sahá od 115 do 190 koní. Těmi základními jednotkami jsou litrové TSI a šestnáctistovka TDI, na opačném konci spektra stojí dvoulitrové TDI. To bude dále dostupné také s výkonem 150 koní, mezi benzínovými motory disponuje stejným výkonem čtrnáctistovka TSI s deaktivací poloviny válců.
Spotřeba paliva vznětových jednotek osciluje mezi 4,3 - 5,0 l/100 km, zážehové motory si nárokují 5,3 - 6,2 l/100 km. Vedle pohonu předních kol se dostane také na čtyřkolku, manuální převodovku bude u vybraných jednotek nahrazovat dvouspojkový automat DSG. Z bezpečnostní výbavy lze vypíchnout adaptivní tempomat s funkcí Front Assist, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání nebo prostorový kamerový systém.
„Inovativní“ jsou asistenty pro jízdu v dopravní koloně a pro stav nouze. První jmenovaný při pomalé jízdě obstarává automatické řízení, přidávání plynu i brzdění, druhý začne pracovat tehdy, pokud řidič po určitou dobu neprojevuje žádné známky aktivity. Když tato situace nastane, aktivuje vozidlo nejprve vizuální a následně zvukové upozornění, po němž následuje krátké přibrzdění. Nedojde-li k žádné reakci, Ateca bezpečně zastaví ve svém jízdním pruhu.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.