První SUV Seatu má jméno Ateca, vyrábět se bude v Čechách

Ateca je prvním SUV španělského Seatu, výroba bude probíhat v Kvasinách.
Ateca je prvním SUV španělského Seatu, výroba bude probíhat v Kvasinách., foto: Seat
ar6 10. února 2016 21:04
Sdílej:

Podobu prvního SUV od Seatu hodně naznačil koncept 20V20 z loňského ženevského autosalonu. O rok později se na stejném místě představí sériová verze se jménem Ateca, jejímž domovem bude závod v Kvasinách.

Ateca, což je jinak vesnice na západě Zaragozy, už na první pohled zapadá do rodiny modelů Seat, zejména pak připomíná řadu Leon. Té je ostatně s délkou 4,36 metru velikostně asi nejblíže. Přední části dominuje lichoběžníková maska chladiče spolu s typicky „zlomenými“ světlomety. Ty mohou být na přání plně LED diodové, těšit se můžete také na trojúhelníkové diody pro denní svícení. Další LEDky jsou ve zpětných zrcátkách a promítají, po odemčení vozu, na silnici název a siluetu modelu Ateca.

Prolis na dveřích je charakteristický svou přímostí, což jej dost výrazně odlišuje třeba od jihokorejských konkurentů. Spodní část karosérie kolem dokola lemuje ochranný plast, v obou náraznících lakovaný stříbrnou barvou. Zadní část navazuje ostrými liniemi na boční profil, optika a tvar světel připomínají jak Leon, tak (alespoň trochu) Škodu Superb. Difuzor je potom, minimálně ve vyobrazených verzích, opatřen dvěma koncovkami výfuků.

Jestliže exteriér z velké části evokuje Leon, kabina je jeho věrným obrazem. Středová konzole je tak mírně natočena směrem k řidiči, její vrchní část tvoří až osmipalcový displej multimediálního systému. Kromě dotykové obrazovky mají infotainmenty také rozhraní Mirror Link, Apple CarPlay a Android Auto, dostupné budou též nejrůznější užitečné aplikace. A aby konektivity nebylo málo, Ateca je prvním Seatem s bezdrátovým nabíjením chytrého telefonu.

Zajímavá však nejsou jen multimédia. Jakmile řidič nastoupí do vozu, začne kolem osvětleného tlačítka Start pulzovat prstenec světla jako tlukoucí srdce, což je signál, že je vůz připraven vyjet. Jak už bylo řečeno, palubní deska s horizontálním členěním je až nápadně podobná Leonu. Oproti němu má alespoň jiné dekorační materiály, odolnější lišty ve dveřích a vyšší polohu sedadel. Vedle páky převodovky nebude chybět ovladač voliče jízdních režimů Drive Profile. Zavazadlový prostor pojme v základní konfiguraci 510 litrů, při volbě pohonu všech kol klesne tato hodnota na 485 litrů.

Základem nového SUV je modulární platforma MQB, podvozek a motory potom Seat vyladil tak, že „nabízí výkony a ovladatelnost, které stanovují nová měřítka v tomto segmentu vozů SUV.“ Všechny zážehové i vznětové motory disponují přeplňováním, jejich výkonový rozptyl přitom sahá od 115 do 190 koní. Těmi základními jednotkami jsou litrové TSI a šestnáctistovka TDI, na opačném konci spektra stojí dvoulitrové TDI. To bude dále dostupné také s výkonem 150 koní, mezi benzínovými motory disponuje stejným výkonem čtrnáctistovka TSI s deaktivací poloviny válců.

Spotřeba paliva vznětových jednotek osciluje mezi 4,3 - 5,0 l/100 km, zážehové motory si nárokují 5,3 - 6,2 l/100 km. Vedle pohonu předních kol se dostane také na čtyřkolku, manuální převodovku bude u vybraných jednotek nahrazovat dvouspojkový automat DSG. Z bezpečnostní výbavy lze vypíchnout adaptivní tempomat s funkcí Front Assist, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání nebo prostorový kamerový systém.

„Inovativní“ jsou asistenty pro jízdu v dopravní koloně a pro stav nouze. První jmenovaný při pomalé jízdě obstarává automatické řízení, přidávání plynu i brzdění, druhý začne pracovat tehdy, pokud řidič po určitou dobu neprojevuje žádné známky aktivity. Když tato situace nastane, aktivuje vozidlo nejprve vizuální a následně zvukové upozornění, po němž následuje krátké přibrzdění. Nedojde-li k žádné reakci, Ateca bezpečně zastaví ve svém jízdním pruhu.

Témata:
Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.