Podobu prvního SUV od Seatu hodně naznačil koncept 20V20 z loňského ženevského autosalonu. O rok později se na stejném místě představí sériová verze se jménem Ateca, jejímž domovem bude závod v Kvasinách.
Ateca, což je jinak vesnice na západě Zaragozy, už na první pohled zapadá do rodiny modelů Seat, zejména pak připomíná řadu Leon. Té je ostatně s délkou 4,36 metru velikostně asi nejblíže. Přední části dominuje lichoběžníková maska chladiče spolu s typicky „zlomenými“ světlomety. Ty mohou být na přání plně LED diodové, těšit se můžete také na trojúhelníkové diody pro denní svícení. Další LEDky jsou ve zpětných zrcátkách a promítají, po odemčení vozu, na silnici název a siluetu modelu Ateca.
Prolis na dveřích je charakteristický svou přímostí, což jej dost výrazně odlišuje třeba od jihokorejských konkurentů. Spodní část karosérie kolem dokola lemuje ochranný plast, v obou náraznících lakovaný stříbrnou barvou. Zadní část navazuje ostrými liniemi na boční profil, optika a tvar světel připomínají jak Leon, tak (alespoň trochu) Škodu Superb. Difuzor je potom, minimálně ve vyobrazených verzích, opatřen dvěma koncovkami výfuků.
Jestliže exteriér z velké části evokuje Leon, kabina je jeho věrným obrazem. Středová konzole je tak mírně natočena směrem k řidiči, její vrchní část tvoří až osmipalcový displej multimediálního systému. Kromě dotykové obrazovky mají infotainmenty také rozhraní Mirror Link, Apple CarPlay a Android Auto, dostupné budou též nejrůznější užitečné aplikace. A aby konektivity nebylo málo, Ateca je prvním Seatem s bezdrátovým nabíjením chytrého telefonu.
Zajímavá však nejsou jen multimédia. Jakmile řidič nastoupí do vozu, začne kolem osvětleného tlačítka Start pulzovat prstenec světla jako tlukoucí srdce, což je signál, že je vůz připraven vyjet. Jak už bylo řečeno, palubní deska s horizontálním členěním je až nápadně podobná Leonu. Oproti němu má alespoň jiné dekorační materiály, odolnější lišty ve dveřích a vyšší polohu sedadel. Vedle páky převodovky nebude chybět ovladač voliče jízdních režimů Drive Profile. Zavazadlový prostor pojme v základní konfiguraci 510 litrů, při volbě pohonu všech kol klesne tato hodnota na 485 litrů.
Základem nového SUV je modulární platforma MQB, podvozek a motory potom Seat vyladil tak, že „nabízí výkony a ovladatelnost, které stanovují nová měřítka v tomto segmentu vozů SUV.“ Všechny zážehové i vznětové motory disponují přeplňováním, jejich výkonový rozptyl přitom sahá od 115 do 190 koní. Těmi základními jednotkami jsou litrové TSI a šestnáctistovka TDI, na opačném konci spektra stojí dvoulitrové TDI. To bude dále dostupné také s výkonem 150 koní, mezi benzínovými motory disponuje stejným výkonem čtrnáctistovka TSI s deaktivací poloviny válců.
Spotřeba paliva vznětových jednotek osciluje mezi 4,3 - 5,0 l/100 km, zážehové motory si nárokují 5,3 - 6,2 l/100 km. Vedle pohonu předních kol se dostane také na čtyřkolku, manuální převodovku bude u vybraných jednotek nahrazovat dvouspojkový automat DSG. Z bezpečnostní výbavy lze vypíchnout adaptivní tempomat s funkcí Front Assist, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání nebo prostorový kamerový systém.
„Inovativní“ jsou asistenty pro jízdu v dopravní koloně a pro stav nouze. První jmenovaný při pomalé jízdě obstarává automatické řízení, přidávání plynu i brzdění, druhý začne pracovat tehdy, pokud řidič po určitou dobu neprojevuje žádné známky aktivity. Když tato situace nastane, aktivuje vozidlo nejprve vizuální a následně zvukové upozornění, po němž následuje krátké přibrzdění. Nedojde-li k žádné reakci, Ateca bezpečně zastaví ve svém jízdním pruhu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?