McLaren P1, který je řazen mezi tzv. svatou trojici, se vůbec poprvé ukázal ve formě konceptu na pařížském autosalonu v roce 2012. O půl roku později, tedy na březnové show v Ženevě, se představila sériová podoba P1. V létě roku 2013 byla zahájena 375kusová výroba britského hypersportu, která však je nyní u konce.
Asi je každému jasné, že před odstartováním sériové produkce byly všechny kousky prodány. K oficiálnímu ukončení výroby modelu P1 byly zveřejněny i fotografie prvního a posledního vyrobeného kusu, přesněji první P1 vyjela z linek v barvě Ice Silver, kdežto ta poslední v perleťově oranžovém odstínu a pracovala na ní i divize MSO. Britská automobilka také zdůraznila, že nelze potkat dva stejné vozy, neboť každý byl na objednávku dle přesných specifik zákazníka.
Každý kus McLarenu P1 se vyráběl průměrně 17 dnů, respektive 800 hodin, a oddělení McLaren Production Centre (MPC) dokázalo dokončit prý jeden kousek za den. McLaren zveřejnil k ukončení výroby i zajímavou bilanci. Bylo vyrobeno celkem 375 sériových vozů, 13 prototypů, 5 kusů pro nárazové testy a 3 předprodukční vozy.
Na každém autě pracovalo 105 lidí a pracovníci lakovny použili 5-8 litrů základové barvy, poté i 8-9 litrů laku. Dokonce u pár kusů byl i náročnější lakovací proces, který trval až pět dní. Málokoho to zřejmě překvapí, ale nejoblíbenějším odstínem byl žlutý Volcano Yellow. Během vývoje ujeli testovací jezdci s P1 cirka 620 tisíc kilometrů, což je v přepočtu asi 15 cest kolem celého světa. McLaren se i pochlubil, že více než 33% testování proběhlo na několika okruzích světa.
Prodáno bylo tedy celkem 375 vozů P1, z toho zamířilo 34% do Severní a Jižní Ameriky, 26% do Evropy, 13% do Afriky a na Blízký Východ a 27% do Asie a Tichomoří. A na závěr malá pikantnost – výroba okruhové P1 GTR je již v závěrečné fázi a bude ukončena během následujících týdnů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.