Nový sedan nižší střední třídy, značený jako projekt Ægea, představil Fiat již v květnu v tureckém Istanbulu. Na více než 40 světových trhů se ale novinka dostane až příští rok pod staronovým jménem Tipo.
Toto označení nosil od konce osmdesátých do konce devadesátých tří- nebo pětidvéřový hatchback, který dokonce v roce 1989 získal titul evropského Auta roku. Po konci výroby tohoto modelu ale na jméno začal sedat prach. Ten odfoukl až 4532 mm dlouhý, 1792 mm široký a 1497 mm vysoký sedan, stojící na platformě Small Wide. Mezi nápravami má novinka 2637 mm a do kufru se vejde až 520 litrů nákladu.
Vzhledově Tipo opět ukazuje, že Italové umí udělat hezké auto snad s jakýmkoliv typem karosérie. Pokud si ještě vzpomínáte na Lineu, nepřímého předchůdce Tipa, pak musíte uznat, že stupňovitá zadní část velmi elegantně navazuje na zbytek karosérie. Součinitel odporu vzduchu cx = 0,29 je navíc jasným důkazem, že krása není bezúčelná. Přední část je velmi jednoduchá, přesto působí díky velké masce chladiče neotřele. V zadních partiích, konkrétně na tvaru světlometů, se designéři vyřádili o něco více. Opět ale nejde říct, že by to bylo vyloženě špatně.
Že bude Tipo globálním modelem poznáte nejvíce v interiéru. Tvary jsou jednoduché a na palubní desce převládají černé nebo šedé plasty. Na druhou stranu ona strohost a jednoduchost nemusí být vždycky na škodu, konečný verdikt si tedy necháme až po prvních osobních zkušenostech s autem. Na vrcholku středové konzole se může objevit pětipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému Uconnect s navigací, hlasovým ovládáním, USB portem, Bluetooth i couvací kamerou. Důležitou veličinou, nejen pro českého zákazníka, je vnitřní prostor. Podle prvních zpráv se má v této disciplíně Fiat zařadit na špičku segmentu, když dozadu usadí pohodlně trojici cestujících.
Pod kapotou se objeví čtyři motory - zážehové čtyřválce o objemu 1.4 a 1.6 litru s výkonem 95 a 110 koní nebo vznětové čtyřválce MultiJet o objemu 1.3 a 1.6 litru s výkonem 95 a 120 koní. V závislosti na motorizaci budou přední kola poháněna přes pěti- nebo šestistupňový manuál, klasicky automat nebo dvouspojkový automat DDTC. Nejúspornější provedení se vznětovou třináctistovkou má podle Fiatu vykazovat spotřebu méně než 4 l/100 km.
Na více než 40 trhů regionu EMEA (zahrnuje Evropu, Střední východ a Afriku) se Tipo dostane v průběhu příštího roku. Česko a Slovensko, kde bude nejvážnějším konkurentem Škoda Rapid, se nejspíše dočkají až na podzim. V domovském Turecku (výroba bude probíhat v Burse) je však nový sedan pod názvem Egea již možno objednávat ve výbavových liniích Easy, Urban a Lounge, přičemž cenové rozpětí sahá od 49 900 tureckých lir (cca 410 000 korun) do 70 900 tureckých lir (cca 583 000 korun).
V budoucnu počítá Fiat s uvedením celé řady modelů se základem v Tipu, jmenovitě půjde o pětidvéřový hatchback, nahrazující neúspěšné Bravo, a kombi, vracející italského výrobce do tohoto segmentu po více než sedmi letech.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.