Kříženec SUV a kupé, BMW X4, se prakticky hned po své loňské premiéře zařadil mezi ty úspěšnější v mnichovském výrobním programu. Na úplný vrchol si nicméně jeho příznivci museli chvíli počkat. Čekání se ale vyplatilo, protože X4 M40i rozhodně není jen „eMkovým“ BMW do počtu.
Pod jeho kapotou najdeme třílitrový řadový šestiválec TwinPower Turbo s výkonem 360 koní mezi 5800 - 6000 ot./min a točivým momentem 465 Nm. Jednotka je spárována s upraveným osmistupňovým automatem Steptronic Sport (standardem je rovněž Launch Control) s možností řazení pádly pod volantem, který posílá sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím systému xDrive. Za běžných podmínek putuje většina výkonu na zadní nápravu, v případě nutnosti ale elektronika prakticky ihned připojí kola přední. Na 100 km/h se 1915 kilogramů těžké SUV dostane za 4,9 sekundy, přičemž maximálně vyvine 250 km/h. Pak jej zastaví elektronika. Spotřeba 8,6 l/100 km je zcela jistě nereálná, evropským špičkám se však velice líbí.
Není bez zajímavosti, že pohonná jednotka nese kódové označení N55B30T0. Písmenko T je v nomenklatuře BMW vyhrazeno pouze nejsilnějším motorům daného segmentu, mnohé zahraniční zdroje se tak shodují, že stejný motor bude používat i chystané kupé M2. Jeho odhalení je naplánováno už na příští týden. Zpět však k rychlé X4, protože bez povšimnutí nezůstal ani podvozek. Ten má větší odklon předních kol, aktivní tlumiče a tužší pružiny i stabilizátory. Lepší brzdné schopnosti zaručují větší kotouče na přední nápravě. Ačkoliv tedy jízda s X4 M40i bude jistě obrovským zážitkem, na první pohled byste podobné atletické schopnosti asi nečekali. Od standardních modelů jej odlišuje pouze paket M Sport s novými nárazníky, nástavci prahů, 19palcovými koly (pneumatiky o rozměru 245/45 vpředu a 275/40 vzadu) a detaily v šedé metalíze Ferric. Uvnitř je součástí paketu kožený sportovní volant, volič převodovka v designu M, sportovní sedadla a unikátní dekorační lišty ve dveřích a na palubní desce.
Do Česka přijede vrcholné provedení X4 na přelomu letošního a příštího roku, cena zatím stanovena nebyla. V sousedním Německu začíná na 65 000 eurech (cca 1 763 000 korun), to je o 6200 euro (cca 168 000 korun) více než u dosavadního vrcholu xDrive35i. Pokud bychom uplatnili stejnou matematiku i u nás, vychází M40i na asi 1 705 000 korun.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?