Kříženec SUV a kupé, BMW X4, se prakticky hned po své loňské premiéře zařadil mezi ty úspěšnější v mnichovském výrobním programu. Na úplný vrchol si nicméně jeho příznivci museli chvíli počkat. Čekání se ale vyplatilo, protože X4 M40i rozhodně není jen „eMkovým“ BMW do počtu.
Pod jeho kapotou najdeme třílitrový řadový šestiválec TwinPower Turbo s výkonem 360 koní mezi 5800 - 6000 ot./min a točivým momentem 465 Nm. Jednotka je spárována s upraveným osmistupňovým automatem Steptronic Sport (standardem je rovněž Launch Control) s možností řazení pádly pod volantem, který posílá sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím systému xDrive. Za běžných podmínek putuje většina výkonu na zadní nápravu, v případě nutnosti ale elektronika prakticky ihned připojí kola přední. Na 100 km/h se 1915 kilogramů těžké SUV dostane za 4,9 sekundy, přičemž maximálně vyvine 250 km/h. Pak jej zastaví elektronika. Spotřeba 8,6 l/100 km je zcela jistě nereálná, evropským špičkám se však velice líbí.
Není bez zajímavosti, že pohonná jednotka nese kódové označení N55B30T0. Písmenko T je v nomenklatuře BMW vyhrazeno pouze nejsilnějším motorům daného segmentu, mnohé zahraniční zdroje se tak shodují, že stejný motor bude používat i chystané kupé M2. Jeho odhalení je naplánováno už na příští týden. Zpět však k rychlé X4, protože bez povšimnutí nezůstal ani podvozek. Ten má větší odklon předních kol, aktivní tlumiče a tužší pružiny i stabilizátory. Lepší brzdné schopnosti zaručují větší kotouče na přední nápravě. Ačkoliv tedy jízda s X4 M40i bude jistě obrovským zážitkem, na první pohled byste podobné atletické schopnosti asi nečekali. Od standardních modelů jej odlišuje pouze paket M Sport s novými nárazníky, nástavci prahů, 19palcovými koly (pneumatiky o rozměru 245/45 vpředu a 275/40 vzadu) a detaily v šedé metalíze Ferric. Uvnitř je součástí paketu kožený sportovní volant, volič převodovka v designu M, sportovní sedadla a unikátní dekorační lišty ve dveřích a na palubní desce.
Do Česka přijede vrcholné provedení X4 na přelomu letošního a příštího roku, cena zatím stanovena nebyla. V sousedním Německu začíná na 65 000 eurech (cca 1 763 000 korun), to je o 6200 euro (cca 168 000 korun) více než u dosavadního vrcholu xDrive35i. Pokud bychom uplatnili stejnou matematiku i u nás, vychází M40i na asi 1 705 000 korun.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?