Kadjar je nebezpečná konkurence pro zavedené modely mezi menšími SUV. A již nyní můžeme konstatovat, že Renault, se vydal správným směrem.
Segment SUV se dynamicky rozvíjí a zvláště poslední tři roky raketově roste. Není tak divu, že nových modelů přibývá jako šafránu a Renault je jedním z posledních výrobců, který nemá „kompletní“ SUV nabídku. Nyní to napravil a kupodivu se mu to velmi povedlo.
Design
První čeho si všimnete, je výrazný design. Charakteristický boční prolis, výrazná robustní maska, nové světlomety (LED), dynamické linie a hrany. Svou příbuznost s Capturem však nezapře. Právě boční linie spolu s velkým kusem tmavého plastu vám bude levnější a menší Captur evokovat pokaždé, když se na ni podíváte.
Téměř vše ostatní je však čistě Kadjar. Výrazné zadní světla, chromované detaily, design kol nebo rozměrná zrcátka.
Interiér
Největší změna na vás čeká uvnitř. Kam se poděly ošklivé tvrdé plasty, nevzhledné ovladače a detaily a mizerná ergonomie? Jakoby se konečně Renault rozhodl něco dělat s interiérem a poslechl nářky nás novinářů a také svých zákazníků.
Vzdušný a prostorný interiér působí velice bytelným a kvalitním dojmem. Během několika hodin a zhruba stovky testovacích kilometrů jsem nepřišel na žádný výrazný přešlap. Ale přesto by se pár chyb našlo. Automatický dojezd oken jen u řidiče a to jsem jezdil v nejvyšší výbavě, prošívání na volantu je poměrně hrubé a ostré, řadící páka nepadne do ruky příliš ideálně, no a to je vlastně vše.
Na druhou stranu, volant vypadá skvěle a dobře padne do ruky. Má správný průměr i tloušťku. Displej místo klasické kapličky přístrojů funguje skvěle, je dobře čitelný a velmi realisticky zobrazuje všechny údaje. Sedadla jsou velice pohodlná a rozměrná. Překvapilo mě také koženkové čalounění, které je příjemné na dotek a i dobře vypadá.
Ještě zmíním rozměry. Kadjar [kadžar] měří na délku 4449 mm, rozvor je 2646, šířka 1836 a výška 1613 mm. Světlá výška je 200 mm a nájezdové úhly přední 18° a zadní 28°. Zavazadlový prostor 472 litrů při měření metodou kvádrů o velikosti 1 dm3. Prostor pro kolena zadních cestujících 220 mm.
Asistenční systémy:
Easy park assit: parkuje automaticky, podélně, příčně i šikmo (což je unikátní)
Active emergency braking system: nouzové brždění, pokud řidič sám nebrzdí
Systém na rozpoznávání dopravních značek pomocí kamery
Varování opuštění jízdního pruhu a hlídání slepého úhlu
Motory:
Renault pod kapotu Kadjaru nabízí dva naftové agregáty a jeden benzinový. Základní diesel 1,5 dCi disponuje výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 260 Nm (u automatu EDC jen 250 Nm). Nejsilnější diesel je zároveň nejsilnější motor v nabídce. Disponuje výkonem 96 kW a maximum točivého momentu 320 Nm. Stovku pokoří za 9,9 sekundy.
Jediný benzinový motor je 1,2 TCe o výkonu 96 kW s maximem točivého momentu 205 Nm. Stovku zvládá za 10,1 sekundy a spotřebuje v kombinovaném režimu 5,6 litru. V budoucnu se paleta motorů bude ještě dále rozšiřovat.
Pohon 4x4 v režimu LOCK je pohon všech kol v poměru 50:50. Funguje však jen do rychlosti 40 km/h pak se přepíná do režimu auto.
Jízdní dojmy:
Kadjar je jedním z mála SUV, které má agilní jízdní vlastnosti. Podvozek filtruje vše co mu české silnice připraví a přitom strpí i rychlejší tempo. Při přejezdech nerovností je však hlučnější, než například Škoda Yeti, na druhou stranu má dobře odladěné řízení. Sice bez větší zpětné vazby, ale zato klade optimální odpor a nepůsobí laxním a přeposilovaným dojmem.
Na brzdách je ale zadek dost nervózní, svou vinu na tom nesou i dost přeposilované brzdy, které se hůře dávkují.
Šestistupňový manuál je poměrně přesný, dráhy jsou optimálně dlouhé a až na 5. a 6. převodový stupeň, lze řadit rychlosti velmi plynule a bez zadrhávání.
Pod kapotou jsme měli možnost zkusit tu nejsilnější motorizaci. Tedy 1,6 dCi o výkonu 96 kW a s maximem točivého momentu o hodnotě 320 Nm. Ten byl dostupný až v 1750 otáčkách a chvíli trvá, než se roztočí turbodmychadlo a začne plnit motor maximálním tlakem. Zpožděnou reakci motoru umocňuje i opožděnější reakce na plyn. Ale nejedná se o žádnou tragédii.
Jinak je motor dobře odhlučněný, má zdravou sílu a není nutné jej, kdo ví jak trápit, aby naservíroval nějakou tu dynamiku. Na závodění je ale poměrně slabý, však musí bojovat s hmotností 1611 kg (u nejslabší verze s benzinovou 1,2 TCe je hmotnost 1381 kg).
Cena
Renault nabízí tři základní stupně výbavy. Základní Life bude k dispozici až později (září 2015). Základní cena se tedy týká druhé výbavy ZEN, která nabízí automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, kožený volant, rádio s CD a další. Jeho cena se základním benzinovým motorem startuje na hodnotě 489 900,- nejlevnější diesel pořídíte za 544 900,- (1,5 dCi 81 kW).
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.