Kadjar je nebezpečná konkurence pro zavedené modely mezi menšími SUV. A již nyní můžeme konstatovat, že Renault, se vydal správným směrem.
Segment SUV se dynamicky rozvíjí a zvláště poslední tři roky raketově roste. Není tak divu, že nových modelů přibývá jako šafránu a Renault je jedním z posledních výrobců, který nemá „kompletní“ SUV nabídku. Nyní to napravil a kupodivu se mu to velmi povedlo.
Design
První čeho si všimnete, je výrazný design. Charakteristický boční prolis, výrazná robustní maska, nové světlomety (LED), dynamické linie a hrany. Svou příbuznost s Capturem však nezapře. Právě boční linie spolu s velkým kusem tmavého plastu vám bude levnější a menší Captur evokovat pokaždé, když se na ni podíváte.
Téměř vše ostatní je však čistě Kadjar. Výrazné zadní světla, chromované detaily, design kol nebo rozměrná zrcátka.
Interiér
Největší změna na vás čeká uvnitř. Kam se poděly ošklivé tvrdé plasty, nevzhledné ovladače a detaily a mizerná ergonomie? Jakoby se konečně Renault rozhodl něco dělat s interiérem a poslechl nářky nás novinářů a také svých zákazníků.
Vzdušný a prostorný interiér působí velice bytelným a kvalitním dojmem. Během několika hodin a zhruba stovky testovacích kilometrů jsem nepřišel na žádný výrazný přešlap. Ale přesto by se pár chyb našlo. Automatický dojezd oken jen u řidiče a to jsem jezdil v nejvyšší výbavě, prošívání na volantu je poměrně hrubé a ostré, řadící páka nepadne do ruky příliš ideálně, no a to je vlastně vše.
Na druhou stranu, volant vypadá skvěle a dobře padne do ruky. Má správný průměr i tloušťku. Displej místo klasické kapličky přístrojů funguje skvěle, je dobře čitelný a velmi realisticky zobrazuje všechny údaje. Sedadla jsou velice pohodlná a rozměrná. Překvapilo mě také koženkové čalounění, které je příjemné na dotek a i dobře vypadá.
Ještě zmíním rozměry. Kadjar [kadžar] měří na délku 4449 mm, rozvor je 2646, šířka 1836 a výška 1613 mm. Světlá výška je 200 mm a nájezdové úhly přední 18° a zadní 28°. Zavazadlový prostor 472 litrů při měření metodou kvádrů o velikosti 1 dm3. Prostor pro kolena zadních cestujících 220 mm.
Asistenční systémy:
Easy park assit: parkuje automaticky, podélně, příčně i šikmo (což je unikátní)
Active emergency braking system: nouzové brždění, pokud řidič sám nebrzdí
Systém na rozpoznávání dopravních značek pomocí kamery
Varování opuštění jízdního pruhu a hlídání slepého úhlu
Motory:
Renault pod kapotu Kadjaru nabízí dva naftové agregáty a jeden benzinový. Základní diesel 1,5 dCi disponuje výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 260 Nm (u automatu EDC jen 250 Nm). Nejsilnější diesel je zároveň nejsilnější motor v nabídce. Disponuje výkonem 96 kW a maximum točivého momentu 320 Nm. Stovku pokoří za 9,9 sekundy.
Jediný benzinový motor je 1,2 TCe o výkonu 96 kW s maximem točivého momentu 205 Nm. Stovku zvládá za 10,1 sekundy a spotřebuje v kombinovaném režimu 5,6 litru. V budoucnu se paleta motorů bude ještě dále rozšiřovat.
Pohon 4x4 v režimu LOCK je pohon všech kol v poměru 50:50. Funguje však jen do rychlosti 40 km/h pak se přepíná do režimu auto.
Jízdní dojmy:
Kadjar je jedním z mála SUV, které má agilní jízdní vlastnosti. Podvozek filtruje vše co mu české silnice připraví a přitom strpí i rychlejší tempo. Při přejezdech nerovností je však hlučnější, než například Škoda Yeti, na druhou stranu má dobře odladěné řízení. Sice bez větší zpětné vazby, ale zato klade optimální odpor a nepůsobí laxním a přeposilovaným dojmem.
Na brzdách je ale zadek dost nervózní, svou vinu na tom nesou i dost přeposilované brzdy, které se hůře dávkují.
Šestistupňový manuál je poměrně přesný, dráhy jsou optimálně dlouhé a až na 5. a 6. převodový stupeň, lze řadit rychlosti velmi plynule a bez zadrhávání.
Pod kapotou jsme měli možnost zkusit tu nejsilnější motorizaci. Tedy 1,6 dCi o výkonu 96 kW a s maximem točivého momentu o hodnotě 320 Nm. Ten byl dostupný až v 1750 otáčkách a chvíli trvá, než se roztočí turbodmychadlo a začne plnit motor maximálním tlakem. Zpožděnou reakci motoru umocňuje i opožděnější reakce na plyn. Ale nejedná se o žádnou tragédii.
Jinak je motor dobře odhlučněný, má zdravou sílu a není nutné jej, kdo ví jak trápit, aby naservíroval nějakou tu dynamiku. Na závodění je ale poměrně slabý, však musí bojovat s hmotností 1611 kg (u nejslabší verze s benzinovou 1,2 TCe je hmotnost 1381 kg).
Cena
Renault nabízí tři základní stupně výbavy. Základní Life bude k dispozici až později (září 2015). Základní cena se tedy týká druhé výbavy ZEN, která nabízí automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, kožený volant, rádio s CD a další. Jeho cena se základním benzinovým motorem startuje na hodnotě 489 900,- nejlevnější diesel pořídíte za 544 900,- (1,5 dCi 81 kW).
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!