Kadjar je nebezpečná konkurence pro zavedené modely mezi menšími SUV. A již nyní můžeme konstatovat, že Renault, se vydal správným směrem.
Segment SUV se dynamicky rozvíjí a zvláště poslední tři roky raketově roste. Není tak divu, že nových modelů přibývá jako šafránu a Renault je jedním z posledních výrobců, který nemá „kompletní“ SUV nabídku. Nyní to napravil a kupodivu se mu to velmi povedlo.
Design
První čeho si všimnete, je výrazný design. Charakteristický boční prolis, výrazná robustní maska, nové světlomety (LED), dynamické linie a hrany. Svou příbuznost s Capturem však nezapře. Právě boční linie spolu s velkým kusem tmavého plastu vám bude levnější a menší Captur evokovat pokaždé, když se na ni podíváte.
Téměř vše ostatní je však čistě Kadjar. Výrazné zadní světla, chromované detaily, design kol nebo rozměrná zrcátka.
Interiér
Největší změna na vás čeká uvnitř. Kam se poděly ošklivé tvrdé plasty, nevzhledné ovladače a detaily a mizerná ergonomie? Jakoby se konečně Renault rozhodl něco dělat s interiérem a poslechl nářky nás novinářů a také svých zákazníků.
Vzdušný a prostorný interiér působí velice bytelným a kvalitním dojmem. Během několika hodin a zhruba stovky testovacích kilometrů jsem nepřišel na žádný výrazný přešlap. Ale přesto by se pár chyb našlo. Automatický dojezd oken jen u řidiče a to jsem jezdil v nejvyšší výbavě, prošívání na volantu je poměrně hrubé a ostré, řadící páka nepadne do ruky příliš ideálně, no a to je vlastně vše.
Na druhou stranu, volant vypadá skvěle a dobře padne do ruky. Má správný průměr i tloušťku. Displej místo klasické kapličky přístrojů funguje skvěle, je dobře čitelný a velmi realisticky zobrazuje všechny údaje. Sedadla jsou velice pohodlná a rozměrná. Překvapilo mě také koženkové čalounění, které je příjemné na dotek a i dobře vypadá.
Ještě zmíním rozměry. Kadjar [kadžar] měří na délku 4449 mm, rozvor je 2646, šířka 1836 a výška 1613 mm. Světlá výška je 200 mm a nájezdové úhly přední 18° a zadní 28°. Zavazadlový prostor 472 litrů při měření metodou kvádrů o velikosti 1 dm3. Prostor pro kolena zadních cestujících 220 mm.
Asistenční systémy:
Easy park assit: parkuje automaticky, podélně, příčně i šikmo (což je unikátní)
Active emergency braking system: nouzové brždění, pokud řidič sám nebrzdí
Systém na rozpoznávání dopravních značek pomocí kamery
Varování opuštění jízdního pruhu a hlídání slepého úhlu
Motory:
Renault pod kapotu Kadjaru nabízí dva naftové agregáty a jeden benzinový. Základní diesel 1,5 dCi disponuje výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 260 Nm (u automatu EDC jen 250 Nm). Nejsilnější diesel je zároveň nejsilnější motor v nabídce. Disponuje výkonem 96 kW a maximum točivého momentu 320 Nm. Stovku pokoří za 9,9 sekundy.
Jediný benzinový motor je 1,2 TCe o výkonu 96 kW s maximem točivého momentu 205 Nm. Stovku zvládá za 10,1 sekundy a spotřebuje v kombinovaném režimu 5,6 litru. V budoucnu se paleta motorů bude ještě dále rozšiřovat.
Pohon 4x4 v režimu LOCK je pohon všech kol v poměru 50:50. Funguje však jen do rychlosti 40 km/h pak se přepíná do režimu auto.
Jízdní dojmy:
Kadjar je jedním z mála SUV, které má agilní jízdní vlastnosti. Podvozek filtruje vše co mu české silnice připraví a přitom strpí i rychlejší tempo. Při přejezdech nerovností je však hlučnější, než například Škoda Yeti, na druhou stranu má dobře odladěné řízení. Sice bez větší zpětné vazby, ale zato klade optimální odpor a nepůsobí laxním a přeposilovaným dojmem.
Na brzdách je ale zadek dost nervózní, svou vinu na tom nesou i dost přeposilované brzdy, které se hůře dávkují.
Šestistupňový manuál je poměrně přesný, dráhy jsou optimálně dlouhé a až na 5. a 6. převodový stupeň, lze řadit rychlosti velmi plynule a bez zadrhávání.
Pod kapotou jsme měli možnost zkusit tu nejsilnější motorizaci. Tedy 1,6 dCi o výkonu 96 kW a s maximem točivého momentu o hodnotě 320 Nm. Ten byl dostupný až v 1750 otáčkách a chvíli trvá, než se roztočí turbodmychadlo a začne plnit motor maximálním tlakem. Zpožděnou reakci motoru umocňuje i opožděnější reakce na plyn. Ale nejedná se o žádnou tragédii.
Jinak je motor dobře odhlučněný, má zdravou sílu a není nutné jej, kdo ví jak trápit, aby naservíroval nějakou tu dynamiku. Na závodění je ale poměrně slabý, však musí bojovat s hmotností 1611 kg (u nejslabší verze s benzinovou 1,2 TCe je hmotnost 1381 kg).
Cena
Renault nabízí tři základní stupně výbavy. Základní Life bude k dispozici až později (září 2015). Základní cena se tedy týká druhé výbavy ZEN, která nabízí automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, kožený volant, rádio s CD a další. Jeho cena se základním benzinovým motorem startuje na hodnotě 489 900,- nejlevnější diesel pořídíte za 544 900,- (1,5 dCi 81 kW).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?