Jaguar vkládá velké naděje ve svůj nový sedan XE. Ten bude kladivem na německou prémii a vypadá velmi slibně.
Po zdlouhavém poodhalování a den před premiérou prozrazení, je konečně oficiálně venku společně se všemi důležitými technickými parametry. Jako první model od britského výrobce automobilů, je postaven na zbrusu nové platformě iQ.
Důležitým aspektem při konstruování XE, byla hmotnost. Tu se snažili co možná nevíce snížit. Proto byl ve velké míře využit hliník, který tvoří 75 procent celé konstrukce a pouze 25 procent komponentů, je vyrobeno z oceli. Aby byla hmotnost co nejlépe rozložena, tak je většina ocelových dílů umístěna na zádi. Tím byl dosažen ideální poměr hmotnosti na nápravách 50:50. Celková hmotnost je minimálně 1 474 kg.
Jaguar si dal záležet i na aerodynamice. Na co nejnižším odporu vzduchu pracoval i samotný šéfdesignér Ian Callum. Výsledek jeho práce je pozoruhodný koeficient odporu vzduchu Cd 0,26. I tento fakt měl za následek snížení spotřeby na 3,8 litru na 100 km, v případě nejúspornějšího dieselu. Ten do ovzduší vypustí 99 g CO2 na každý kilometr.
Nejúspornější diesel nenabízí pouze nízkou spotřebu, ale také dostatek výkonu. Dvoulitrový vznětový čtyřválec disponuje 163 koňmi a 380 N.m. točivého momentu. Doposud nejvýkonnější verzi XE S pohání třílitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu 340 koní a točivém momentu 450 N.m. je tedy shodný s motorem nabízeným pro základní F-Type. S tímto motorem XE S pokoří hranici 100 km/h během 5,1 sekundy a uhánět umí až 250 kilometrovou rychlostí. Spotřeba přitom má být 8,3 litru na 100 km.
K dispozici bude osmistupňový automat ZF. Jaguar uvádí, že nabídne i šestistupňové manuální skříně, pro které verze a motory, to zatím nezmínil. Na závěr dodáme, že se první XE dostanou na náš trh koncem jara v příštím roce. Základní model s benzinovým čtyřválcem o výkonu 200 koní, bude stát 1 037 212 korun, diesel bude o necelé 2 000 korun dražší.
Zdroj: Jaguar
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.