Třetí generace Jihokorejského SUV Sportage prošla faceliftem. Oficiální představení v České Republice proběhlo včera a my jsme u toho samozřejmě nechyběli. Přinášíme vám všechny důležité informace a první jízdní dojmy.
Druhý nejprodávanější model automobilky Kia na českém trhu je po Cee´du SUV Sportage. Od svého uvedení na trh se pro něj rozhodlo více než 5 500 českých řidičů a tak je jeho facelift velmi očekávanou událostí. Změn se v rámci faceliftu odehrálo hned několik. Pozměněn byl design exteriéru a interiéru, přibyly nové prvky výbavy a pozměněna byla také technika.
Exteriér – Decentní omlazení
Obměna designu není moc výrazná. Však se to ani neočekávalo. Facelift, který čeká každý model většinou uprostřed životního cyklu (v případě Sportage po 4 letech), přináší jen decentní změny. Nová je například maska chladiče, vzadu jsou nové LED světlomety a celkový dojem z vozu podtrhují kola z lehkých slitin s novým designem. Ty můžete mít ve velikostech od 16 až do 18 palců.
Interiér – Stále robustní
Interiér je přesně takový, jaký jej zníme z předfaceliftové verze. To znamená, že v něm nacházíme příjemné materiály a kvalitní zpracování. Horní části výplní dveří, přístrojová deska nebo středový tunel, tam všude jsou měkčené plasty. Velkorysý prostor, který nabízí na předních sedadlech zvláště v příčném směru jistě oceníte. Sedadla mají měkkou výplň a nepříliš velké boční vedení, což vás nebude tolik trápit. Vrásky vám bude dělat výhled z vozu. Masivní A sloupky zakryjí v zatáčce i středně velké MPV. O nic lepší to není ani při výhledu vzad, kde se znovu setkáváte s velmi masivními sloupky a korunuje to malé zadní okno.
Obměnou prošel panel přístrojů nazývaný Supervision, jehož součástí je LCD display s úhlopříčkou 4,2 palce. Nově je k dispozici profesionální audio systém Infinity by Harman®, dále posilovač řízení Kia FlexSteer s volitelnými režimy a nové vstupy USB/iPod.
Jízda – SPORTage
Změny se také týkaly podvozku. Nově má SUV od Kie upravený příčný zkrutný stabilizátor vpředu, který potlačuje nedotáčivost při průjezdu zatáčkou. Na zadní nápravě byly pružiny vyměněny za tužší, a přední i zadní tlumiče dostaly nový systém ventilů. Celkově se z trochu „houpavého“ SUV stává auto, které se nebudete bát poslat do zatáčky rychleji, než jste byli u předfaceliftované verze zvyklý. Sportage se vrhá do zatáček ochotně, poslušně drží stopu, náklon i přes vyšší těžiště není tak výrazný a ostřejší jízda vás nudit rozhodně nebude.
Tužší nastavení se logicky odráží na komfortu. Nemůžeme říci, že byla Sportage na silnicích, které byly po zimně plné výmolů, nekomfortní, jen si občas dovolila nějakou tu nerovnost přenést do interiéru. Nutno dodat, že auto bylo obuto na nízko profilových 18“ kolech. Každopádně, více nás zaskočil hluk od podvozku, který se linul při přejezdech ostřejších nerovností. Naopak aerodynamický hluk byl vskutku na nízké hladině. Dopomohlo k tomu i nové odhlučnění. To spočívá v doplnění o tlumící mezivrstvu čelního skla.
Dieselový dvoulitr má zdravou sílu a náruživost. Přitom se mu zdatně daří maskovat svůj vznětový původ a svým tichým chodem přispívá ke klidu a pohodě v kabině vozu. Jeho dynamické schopnosti jsou obdivuhodné. Ještě aby ne, však disponuje stejným výkonem (135 kW) jako nová Škoda Octavia RS TDI.Značně kolísavá spotřeba nepatří k nejsilnější stránce. Ve městě si motor vystačí s 8 litry, na dálnici taktéž a při jízdě mimo město jsme se dostali i k hranici 6 litrů. To však jen za předpokladu, že rezignujete na svižnou jízdu.
Cena - základ stojí stejně jako před faceliftem
Základní cena faceliftované verze je 419 980,- za tuto částku dostanete motor 1,6 GDI ve výbavě Active. Za 1,7 CRDi 85 kW se připlácí rovných 80 tisíc. Základní výbava obsahuje například: manuální klimatizaci, tónovaná skla, elektrická zrcátka s vyhříváním, elektrické ovládání všech čtyř oken, Rádio s CD, MP3 a USB, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a 16“ litá kola. Tempomat nebo parkovací senzory jsou k dispozici jen pro nejvyšší výbavu Exclusive. Ta startuje s 1,7 CRDi na ceně 564 980,-. Za pohon 4x4, který je dostupný jen pro 2,0 GDI a 2,0 CRDi, si připlatíte 30 tisíc. Automat pro 2,0 CRDi 4x4 stojí navíc 40 tisíc.
Závěr – Facelift pro vyzrálé SUV se podařil
Nebudeme chodit dlouho kolem horké kaše. Sportage s nový faceliftem celkově dospěla a potvrdila své kvality. Jemné omlazení exteriéru, vyztužený podvozek, lepší tlumení vnějšího hluku a nadprůměrně schopný motor 2.0 CRDi, nás utvrdily v tom, že doposud 3. místo na evropském trhu v segmentu SUV, má zaslouženě. Je to velmi dobré auto, ale bez chyb určitě není. Komfort na rozbitých cestách a hluk od podvozku jsou úskalími, která mohou jinak vyspělé „sportáži“ uškodit.
My se už těšíme na klasický redakční test faceliftované třetí generace, kde budeme mít možnost jí pořádně prověřit.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?