Proti proudu. Tak by se dal označit poslední počin španělského výrobce automobilů
Obrovské nadšení. Tak přesně takové pocity se musely vypodobnit všem milovníkům manuálních převodovek po zprávě, kterou automobilka Seat zveřejnila. Nejvýkonnější verzi španělského hatchbacku totiž výrobci dovybavili kromě dvěma pedály ovládanou inovativní dvouspojkovou automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG i klasickým šesti rychlostním manuálem.
Každému je jasné, že se v dnešní době neustálé honby za co nejnižší spotřebou, nesetkáváme s daným jevem příliš často. Použitím manuálního řazení výrobci zvětšili maximální rychlost vozu o 2 km/hod z rovných 224 na 226, zrychlení z 0 na 100 zůstalo stejné, nepatrně však stoupla průměrná spotřeba, a to z 5,7 l/100 km na 6,0.
Čtyřválcovou benzinovou osmnáctistovku s dvojitým vstřikováním nyní výrobce nabízí za akčních 490 900 korun. Cenové zvýhodnění činí nezanedbatelných 34 000 Kč, oproti DSG je levnější o 45 tisíc Kč, a to je již solidní suma. Když k tomu přičteme dynamický požitek z jízdy, daný téměř fyzickým kontaktem s vozovkou, procházející skrze volant do našich rukou, je manuál jasná volba.
Vskutku výsostný točivý moment 250 N.m je v širokém spektru otáček zajištěn právě díky turbodmychadlu. Hranice začíná na 1250 min-1 a na této hodnotě zůstává až do 5000 min-1. Výkon 132 kW (180 k) a patřičnou rychlost, dokáže ubrzdit jen účinná brzdová soustava, skládající se ze zadních plných a předních vnitřně chlazených kotoučových brzd s průměry 272 a 312 mm.
Chybičku nenajdete ani ve výbavě. Seznam je dlouhý, zahrnuje například automatickou dvouzónovou klimatizaci Climatronic, doplňky se znakem FR, rádio Entry Plus s 8 reproduktory, sedmnácti palcová kola z lehký slitin, vícebarevné ambientní osvětlení, sportovní sedadla vpředu, specifický černý interiér FR, dvojitou chromovanou koncovku výfuku, sportovní podvozek a zadní světla z LED diod a mnohé další.
Závěrem snad dlužno říci. Máte našetřeno?
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.