Vidina dobře prodejného levného hatchbacku se nenaplnila. Nejlevnější vůz Nano zaznamenal prudký pokles prodejů. Doma si nevede až tak špatně, co však zahraniční trhy?
„Prodejní trhák“. Takto se o modelu Nano hovořilo v době svého představení v lednu roku 2008. Vůz a jeho prodejní vyhlídky byly přirovnávány k světově úspěšným - uveďme Ford model T (USA), Austin 7 (Velké Británie) nebo VW Brouk.
Ty však zůstaly daleko za očekáváním. Domácí produkce započala v červenci roku 2009. Od té doby se prodalo kolem 229 000 těchto mini hatchbacků. Původní záměry však hovořily o 100 000 prodaných vozech za rok.
Po počátečním kolapsu se však indický odbyt zlepšil, za hranicemi to ale nebylo tak růžové. Letošním rokem nicméně zájem postupně klesl i na domácím trhu. V prodejních statistikách se model umísťoval vždy mezi deseti nejoblíbenějšími, březnové prodeje hlásí jen cca 1 500 kusů.
Provozní ředitel automobilky, Karel Slym, vidí problém především v obecném povědomí lidí o daném vozu. Označuje ji za nálepku „levného“ vozu, jehož ceně odpovídá i kvalita celkového provedení.
Dřívější reakce Taty jsou dosti smutné. Slevy, prodejní akce a opět slevy. Vůz se mohl zakoupit kreditní kartou, zbytek ceny pak majitel doplatil v průběhu 12 měsíců. Aktuální vývoj je však odlišný. Automobilka plánuje brzké uvedení nového modelu a současné inovace toho stávajícího. Nabídka motorizací má být rozšířena z aktuálního agregátu o objemu 624 cm3 s výkonem 28 kW (38 k) a točivým momentem 51 Nm o benzinový s objemem 800 cm3, plánují se vznětové motory či motory na LPG, rozšíření stávající výbavy. Výrazná je i změna strategie k přístupu v oblastech zahraničních trhů. 7. dubna roku 2013 automobilka nově otevřela plně vybavené dealerství v Yangonu, hlavním městě Myanmaru. Součástí bude nabídka všech modelů Taty, odpovídající servisní zázemí.
V Evropě se počítá s otevřením nové továrny. Ta by měla vzniknout na místě původního výrobního závodu výrobce mobilů Nokia v Rumunsku. Levná pracovní síla, které v současnosti využívá například automobilka Dacia, má předejít vysokým clům, spojeným s lodní dopravou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.