Volkswagen představil na čínském trhu nový sedan Santana. Oblíbený vůz tentokrát nevychází z Passatu, ale z nové Škody Rapid.
Volkswagen Santana je jedním z vozů, které motorizovaly Čínu. Když v roce 1981 přišel, šlo o poměrně moderní auto, které si tamní zákazníci zamilovali. Tento vůz byl jedním z těch, které přiměly tamní představitele ke změně přístupu k prodeji vozů. A právě tato změna byla jedním ze zásadních hybatelů čínského hospodářského zázraku.
Původní Santana se jen s malými retušemi vyrábí dodnes a 30 let, to je hodně i na Čínu. Právě proto automobilka přichází s novou variantou. Pro udržení příjemné ceny stojí na stejné platformě jako Škoda Rapid. Nevyužívá tak nové modulární MQB, ale spokojí se se staršími komponentami.
Čtyři miliony dosud vyrobených kusů jsou dobrou reklamou na vůz, který pod kapotu dostane dva benzínové motory, 1,4 o výkonu 90 koní a 1,6 se 110 koňmi. Tři stupně výbavy nabídnou prakticky vše, na co je zvyklý i zákazník z Evropy, tedy automatickou klimatizaci, sadu airbagů či různá rádia a zábavní systémy.
Do Číny se v blízké době podívá i předobraz nové Santany, Škoda Rapid. Ten se od verze pro Evropu bude mírně lišit, zejména tím, že půjde o standardní sedan, nikoliv o liftback.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?