Britská automobilka Jaguar představila svůj nový supersportovní vůz kombinující dva elektromotory a malý benzínový čtyřválec s výkonem 500 koní.
Srdcem vozu je unikátní čtyřválcový motor s objemem 1,6 litru, který je schopen pracovat až do hranice 10 000 ot./min. Malý čtyřválec využívá sekvenčního přeplňování. Kompresor má za úkol přeplňovat do cca 5500 ot./min. a od této hranice jeho úlohu přebírá turbodmychadlo. Tato konfigurace má zajistit plynulý nárůst výkonu až do 10 000 ot./min a nejvyšší výkon 500 koní.
Jaguar tvrdí, že vývoj vysoce výkonného malého motoru zužitkuje v budoucnu v automobilovém sportu. Automobilka předpokládá, že podobné 1,6 litrové čtyřválce budou v brzké době nasazeny ve formuli 1.
Dva výkonné elektrické motory budou pohánět kola přední nápravy, zatímco benzínový motor pošle veškerý svůj výkon na zadní kola přes sedmistupňovou robotizovanou převodovku.
Pro úsporu hmotnosti použil Jaguar jednospojkovou robotizovanou převodovku. Tu se snažil Jaguár umístit co nejníže, s ohledem na nízké těžiště vozu. Výkon z elektrických motorů jde na kola přední nápravy přes nezávislé spojky, což umožňuje vozu plynule rozdělovat výkon mezi všechny čtyři kola. Hybridní soustava vozu je doplněna o systém KERS.
Dynamické parametry vozu jsou unikátní, stejně jako vlastní koncepce. Zrychlení na stokilometrovou rychlost trvá pouhé 3 sekundy, stošedesátikilometrové rychlosti vůz dosáhne za 6 sekund a maximální rychlost činí přes 320 km/h.
Celá konstrukce nového Jaguáru je vymodelována z uhlíkových vláken, které jsou v přední a zadní části doplněny o hliníkové prvky, vytvářející deformační zóny vozu.
Baterie mohou být dobíjeny přes elektrickou přípojku. Možnost čistě elektrického provozu je mezi supersportovními vozy prozatím unikátní. C-X75 může na elektřinu urazit až 66 km.
Nový model je ve finálním stádiu vývoje a na trh by se měl dostat v roce 2014. Plánovaná produkce činí kolem 200 vozů. Cena jednoho je stanovena na závratných £800000 (cca 24 000 000 Kč).
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.