Poslední květnovou středu se na zámku Bon Repos uskutečnila novinářská prezentace automobilky Peugeot k uvedení zbrusu nového modelu 3008. Jak se jezdí s tímto křížencem několika segmentů, jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. A známe i české ceny.
Design vozu podle očekávání rozvíjí tradiční tvary Peugeotů poslední dekády a přidává k nim navíc další porci nezaměnitelného francouzského šarmu. Zeširoka otevřená tlama a šibalsky protáhlé světlomety dávají okolí jasně najevo, že se blíží šelma. Problémem může být identifikace, do které kategorie to vlastně Peugeot 3008 patří? Je to zvýšené kombi? Protáhlý hatchback? Menší MPV? Crossover? Na tuto otázku nezná odpověď ani sama automobilka a vkusně o novém přírůstku hovoří jako o mixu všech těchto segmentů. Funguje to ale v praxi?
Pro krátkou projížďku padla naše volba na béžovo-šedý model ve výbavě Premium, tedy prostřední stupeň ze tří možných. Za základní cenu 524.900 Kč dostanete mimo jiné šestici airbagů, systém kontroly stability ESP, sedmnáctipalcová litá kola, tempomat s omezovačem rychlosti nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. To vše se zážehovou šestnáctistovkou VTi o výkonu 88 kW (120 k).
Pod kapotou nám zapůjčeného vozu však tlouklo naftové srdce HDi, které z objemu 1,6 litru disponuje výkonem 80 kW (110 k) při 4000 ot. a maximem točivého momentu na hodnotě 240 Nm už při 1750 ot. Jistě, nejde o žádného trhače alfaltu, vždyť Peugeota o hmotnosti 1500 kg rozjede na stovku za více než 12 sekund. Vše vám ale vynahradí kombinovanou spotřebou. Výrobce ji s použitím pneumatik Michelin Energy Saver uvádí 5,1 l/100 km. V běžném provozu bude méně veselá, ale jezdit kolem 6 litrů by nemuselo být až tak nereálné. Problémem ale budou určitě parametry plně zatíženého vozidla. Dynamika půjde dolů a spotřeba prudce vzhůru. Pokud plánujete časté rodinné přesuny, vaše volba by měla směřovat k vznětovému dvoulitru o výkonu 150 k chlubícím se i o zhruba polovinu vyšším kroutícím momentem 340 Nm.
Samostanou kapitolou je interiér, kde se designéři odvázali podstatně více než zvenčí. Kdyby někdo vymontoval tradiční „pežoťácký“ volant, určitě by řada lidí přemýšlela, na co že se to právě dívají. Audi? Citroën? Nebo snad Alfa? Opravdu, co se vzhledu týká, působí interiér velice moderně a možná až futuristicky. Pracoviště řidiče je opticky odděleno od ostatní posádky, k čemuž přispívá hlavně velmi mohutná středová konzola s držákem na straně spolujezdce. Abyste si o její monumentálnosti udělali představu, vězte, že pod loketní opěrkou se nachází klimatizovaná schránka o objemu těžko uvěřitelných 13,5 litru!
Z hlediska jízdních zážitků je Peugeot 3008 přesně takový, jaký byste čekali. Podvozek je naladěn velice komfortně, a abyste si „užili“ nějakého tupého rázu od kol, musíte nerovnosti vyhledávat. S ohledem na výšku karosérie jsme tak logicky očekávali i vyšší náklony. Tyto obavy se ale rozplynuly po první ostře projeté zatáčce. Řízení je příjemně tuhé, volant má ideální tvar i tloušťku a široké možnosti jeho polohování vyhoví každému řidiči bez rozdílu výšky či tělesných disproporcí. Šestistupňová manuální převodovka má krátké dráhy a přesná je tak, jakoby ji snad ani nedělali francouzi. Jistě, na německé konkurenty to stále nestačí, ale pokrok je to rozhodně potěšující.
Od verze Premium si mohou zákazníci dopřát i technologické novinky v podobě head-up displeje známého především z bojových letounů. Na něj je promítán údaj o okamžité rychlosti a případně časové vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu. V rozsahu 0,9 – 2,5 sekundy si lze nastavit i časovou vzdálenost, po jejíž překročení na vás bude průhledový displej výhružně blikat výstražným trojúhelníčkem. A... to je bohužel všechno. Žádné zvukové varování, automatické brzdění či dokonce adaptivní tempomat se nekonají. Škoda, radar na autě je a jeho potenciál tak zůstává z velké části nevyužit.
Druhou technickou libůstkou je systém Grip Control. Nejedná se v podstatě o nic jiného než otočný ovladač, kterým měníte charakteristiku stabilizačního a protiprokluzového systému. Nabízí se pět režimů: Normal, Vypnuto, Písek, Bláto, Sníh. Například mód Písek funguje jako elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu, kdy zajišťuje, že se obě poháněná kola otáčí stejně rychle. Opakem je Sníh, který dokáže na jedno z nich poslat až 100 % točivého momentu. Zarazili jste se u slovního spojení „obě poháněná kola“? Nebojte, vidíte správně, „třitisíceosmička“ není čtyřkolka a přenos síly na vozovku se stará pouze přední náprava.
Za půlhodinovou jízdu samozřejmě ani zdaleka nelze odhalit všechny silné a slabé stránky vozu. Na první pohled se jedná o zajímavý mix několika segmentů, který působí velice vyváženě, ale na druhou stranu v žádném z nich neexceluje. Spoustě lidí to tak bude stačit a budou právě takové vlastnosti považovat za přednost, ale abychom mohli auto nazývat pravým SUV, chybí mu pohon všech kol, jako MPV zase větší variabilita interiéru včetně nemožnosti posouvání či dokonce vyjímání zadní řady sedadel. A systém Grip Control? Ujetých 28 km na testovacím okruhu bohužel neobsahovalo žádné náročnější podmínky a dokonce ani polní cestu, takže na praktické zkušenosti a přínos tohoto systému i důkladné proklepnutí celého vozu si společně s námi musíte počkat až na klasický redakční test.
OFICIÁLNÍ ČESKÉ CENY: Confort Pack Premium Premium Pack 1.6 16V VTi 120 k MAN 5 479 900 Kč 524 900 Kč --- 1.6 16V THP 150 k MAN 6 --- 569 900 Kč 619 900 Kč 1.6 HDI 110 k FAP MAN 6 548 900 Kč 593 900 Kč --- 2.0 HDI 150 k FAP MAN 6 --- 650 900 Kč 700 900 KčTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.