Poslední květnovou středu se na zámku Bon Repos uskutečnila novinářská prezentace automobilky Peugeot k uvedení zbrusu nového modelu 3008. Jak se jezdí s tímto křížencem několika segmentů, jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. A známe i české ceny.
Design vozu podle očekávání rozvíjí tradiční tvary Peugeotů poslední dekády a přidává k nim navíc další porci nezaměnitelného francouzského šarmu. Zeširoka otevřená tlama a šibalsky protáhlé světlomety dávají okolí jasně najevo, že se blíží šelma. Problémem může být identifikace, do které kategorie to vlastně Peugeot 3008 patří? Je to zvýšené kombi? Protáhlý hatchback? Menší MPV? Crossover? Na tuto otázku nezná odpověď ani sama automobilka a vkusně o novém přírůstku hovoří jako o mixu všech těchto segmentů. Funguje to ale v praxi?
Pro krátkou projížďku padla naše volba na béžovo-šedý model ve výbavě Premium, tedy prostřední stupeň ze tří možných. Za základní cenu 524.900 Kč dostanete mimo jiné šestici airbagů, systém kontroly stability ESP, sedmnáctipalcová litá kola, tempomat s omezovačem rychlosti nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. To vše se zážehovou šestnáctistovkou VTi o výkonu 88 kW (120 k).
Pod kapotou nám zapůjčeného vozu však tlouklo naftové srdce HDi, které z objemu 1,6 litru disponuje výkonem 80 kW (110 k) při 4000 ot. a maximem točivého momentu na hodnotě 240 Nm už při 1750 ot. Jistě, nejde o žádného trhače alfaltu, vždyť Peugeota o hmotnosti 1500 kg rozjede na stovku za více než 12 sekund. Vše vám ale vynahradí kombinovanou spotřebou. Výrobce ji s použitím pneumatik Michelin Energy Saver uvádí 5,1 l/100 km. V běžném provozu bude méně veselá, ale jezdit kolem 6 litrů by nemuselo být až tak nereálné. Problémem ale budou určitě parametry plně zatíženého vozidla. Dynamika půjde dolů a spotřeba prudce vzhůru. Pokud plánujete časté rodinné přesuny, vaše volba by měla směřovat k vznětovému dvoulitru o výkonu 150 k chlubícím se i o zhruba polovinu vyšším kroutícím momentem 340 Nm.
Samostanou kapitolou je interiér, kde se designéři odvázali podstatně více než zvenčí. Kdyby někdo vymontoval tradiční „pežoťácký“ volant, určitě by řada lidí přemýšlela, na co že se to právě dívají. Audi? Citroën? Nebo snad Alfa? Opravdu, co se vzhledu týká, působí interiér velice moderně a možná až futuristicky. Pracoviště řidiče je opticky odděleno od ostatní posádky, k čemuž přispívá hlavně velmi mohutná středová konzola s držákem na straně spolujezdce. Abyste si o její monumentálnosti udělali představu, vězte, že pod loketní opěrkou se nachází klimatizovaná schránka o objemu těžko uvěřitelných 13,5 litru!
Z hlediska jízdních zážitků je Peugeot 3008 přesně takový, jaký byste čekali. Podvozek je naladěn velice komfortně, a abyste si „užili“ nějakého tupého rázu od kol, musíte nerovnosti vyhledávat. S ohledem na výšku karosérie jsme tak logicky očekávali i vyšší náklony. Tyto obavy se ale rozplynuly po první ostře projeté zatáčce. Řízení je příjemně tuhé, volant má ideální tvar i tloušťku a široké možnosti jeho polohování vyhoví každému řidiči bez rozdílu výšky či tělesných disproporcí. Šestistupňová manuální převodovka má krátké dráhy a přesná je tak, jakoby ji snad ani nedělali francouzi. Jistě, na německé konkurenty to stále nestačí, ale pokrok je to rozhodně potěšující.
Od verze Premium si mohou zákazníci dopřát i technologické novinky v podobě head-up displeje známého především z bojových letounů. Na něj je promítán údaj o okamžité rychlosti a případně časové vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu. V rozsahu 0,9 – 2,5 sekundy si lze nastavit i časovou vzdálenost, po jejíž překročení na vás bude průhledový displej výhružně blikat výstražným trojúhelníčkem. A... to je bohužel všechno. Žádné zvukové varování, automatické brzdění či dokonce adaptivní tempomat se nekonají. Škoda, radar na autě je a jeho potenciál tak zůstává z velké části nevyužit.
Druhou technickou libůstkou je systém Grip Control. Nejedná se v podstatě o nic jiného než otočný ovladač, kterým měníte charakteristiku stabilizačního a protiprokluzového systému. Nabízí se pět režimů: Normal, Vypnuto, Písek, Bláto, Sníh. Například mód Písek funguje jako elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu, kdy zajišťuje, že se obě poháněná kola otáčí stejně rychle. Opakem je Sníh, který dokáže na jedno z nich poslat až 100 % točivého momentu. Zarazili jste se u slovního spojení „obě poháněná kola“? Nebojte, vidíte správně, „třitisíceosmička“ není čtyřkolka a přenos síly na vozovku se stará pouze přední náprava.
Za půlhodinovou jízdu samozřejmě ani zdaleka nelze odhalit všechny silné a slabé stránky vozu. Na první pohled se jedná o zajímavý mix několika segmentů, který působí velice vyváženě, ale na druhou stranu v žádném z nich neexceluje. Spoustě lidí to tak bude stačit a budou právě takové vlastnosti považovat za přednost, ale abychom mohli auto nazývat pravým SUV, chybí mu pohon všech kol, jako MPV zase větší variabilita interiéru včetně nemožnosti posouvání či dokonce vyjímání zadní řady sedadel. A systém Grip Control? Ujetých 28 km na testovacím okruhu bohužel neobsahovalo žádné náročnější podmínky a dokonce ani polní cestu, takže na praktické zkušenosti a přínos tohoto systému i důkladné proklepnutí celého vozu si společně s námi musíte počkat až na klasický redakční test.
OFICIÁLNÍ ČESKÉ CENY: Confort Pack Premium Premium Pack 1.6 16V VTi 120 k MAN 5 479 900 Kč 524 900 Kč --- 1.6 16V THP 150 k MAN 6 --- 569 900 Kč 619 900 Kč 1.6 HDI 110 k FAP MAN 6 548 900 Kč 593 900 Kč --- 2.0 HDI 150 k FAP MAN 6 --- 650 900 Kč 700 900 KčSháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.